The Culture Circle and its political function

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40696

Keywords:

Pedagogy of the Oppressed, Paulo Freire, Culture Circle, Práxis

Abstract

This entry explores the proposition of the Culture Circle in Paulo Freire's work, defending the political character it has as a pedagogical space for the liberation of the oppressed, through the creation of a critical conscience that results in an action in the world. Therefore, the fundamental concepts of the Culture Circle in the Pedagogy of the Oppressed are exposed,  and a practical example of the use of the Culture Circle, to demonstrate how it is not possible to think about the Culture Circle in a critical way, without starting from the dialectical notion of contradiction between the oppressors and the oppressed and the possibility of overcoming them, rejecting, therefore, the notion that the culture circle is just a learning tool, which ignores its political, ethical and social aspects.

Author Biographies

Matheus Guarino Santanna Lima de Almeida, Universidade Federal Fluminense

Doutorando e mestre (2021) em Sociologia e Direito no Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal Fluminense (PPGSD-UFF). Bacharel em Direito (2017) e graduando em Letras Português-Grego (licenciatura) na Universidade Federal Fluminense. Membro e colaborador do Observatório de Políticas Públicas, Direito e Proteção Social da Universidade Estácio de Sá (UNESA) e do Laboratório de Estudos Clássicos - LEC/UFF. Co-criador e coordenador do Coletivo Direito Popular e do Pré-Vestibular Social Dr. Luiz Gama, projeto de extensão da Universidade Federal Fluminense com funcionamento na Faculdade de Direito da UFF.

Bruna Alves Silva

Pedagoga pela Universidade Federal Fluminense. Educadora popular no Pré-Vestibular Social Dr. Luiz Gama e no Coletivo Direito Popular

References

FREIRE, Ana Maria de Araújo. Paulo Freire: uma história de vida. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática de Liberdade. 22. ed. São Paulo; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo: Pedagogia do Oprimido. 68. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

Published

31.01.2022

How to Cite

SANTANNA LIMA DE ALMEIDA, Matheus Guarino; SILVA, Bruna Alves. The Culture Circle and its political function. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 8, n. 1, p. 539–550, 2022. DOI: 10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40696. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/40696. Acesso em: 12 nov. 2024.