The Brazilian short story during the dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40186606%20Keywords:
short story; literature and politics; contemporary Brazilian literature; dictatorshipAbstract
The so-called Brazilian short story boom of the 1970s marked a moment of effervescence for the genre, which has not been equaled until today. The article discusses the circumstances in which it took place, both economic and political. A brief narrative, of production and consumption much faster than the novel, the short story was well suited to the urgencies of a time when writers wanted to use their weapon, the word, to join the fight against dictatorship and expose the inequalities that shape us as a society.
Downloads
References
ABREU, Caio Fernando (1982a). Aqueles dois. In: ABREU, Caio Fernando. Morangos mofados São Paulo: Brasiliense. p. 126-135.
ABREU, Caio Fernando (1982b). Sargento Garcia. In: ABREU, Caio Fernando. Morangos mofados São Paulo: Brasiliense. p. 71-83.
AGUIAR, Flávio (1979). A última palavra. In: AGUIAR, Flávio. Os caninos do vampiro São Paulo: Ática. p. 29-47.
ANTONIO, Carlindo Fausto (2005). Cadernos Negros: esboço de análise. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
ANTÔNIO, João (1963). Meninão do Caixote. In: ANTÔNIO, João. Malagueta, perus e bacanaço Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. p. 81-89.
BAKHTIN, Mikhail (1988). O discurso no romance. In: BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: Editora Unesp, Hucitec. p. 71-210.
CAMARGO, Oswaldo de (2016). Civilização. In: CAMARGO, Oswaldo de. O carro do êxito 2ª ed. São Paulo: Córrego. p. 105-115.
CARVALHO, Murilo (1977). Eu, um homem correto. In: CARVALHO, Murilo. Raízes da morte São Paulo: Ática. p. 58-69.
CHABRIS, Christopher; SIMONS, Daniel (2011). O gorila invisível e outros equívocos da intuição. Rio de Janeiro: Rocco.
CHIAMPI, Irlemar (1980). O realismo maravilhoso São Paulo: Perspectiva.
COSTA, Aline (2008). Uma história que está só começando. In: RIBEIRO, Esmeralda; BARBOSA, Márcio (org.). Cadernos Negros: três décadas. São Paulo: Quilombhoje/Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. p. 19-39.
COUTINHO, Sônia (2007). Amigas ou a liberdade secreta. In: SANCHES NETO, Miguel (org.). Ficção: histórias para o prazer da leitura. Belo Horizonte: Leitura. p. 17-24.
CUTI (2016). Lembrança das lições. In: CUTI. Contos escolhidos Rio de Janeiro: Malê. p. 103-208.
DANTAS, Larissa de Araújo (2009). Espaços de visibilidade: trajetórias possíveis no campo literário brasileiro. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Universidade de Brasília, Brasília.
DENSER, Márcia (2000). Hell’s angels. In: MORICONI, Italo (org.). Os cem melhores contos brasileiros do século Rio de Janeiro: Objetiva. p. 426-433.
DRUMMOND, Roberto (1975). A morte de D. J. em Paris. In: DRUMMOND, Roberto. A morte de D. J. em Paris São Paulo: Ática. p. 73-99.
EMEDIATO, Luiz Fernando (1978). O pastor. In: EMEDIATO, Luiz Fernando. Os lábios úmidos de Marilyn Monroe São Paulo: Ática. p. 66-75.
FONSECA, Rubem (1989a). Feliz ano novo São Paulo: Companhia das Letras.
FONSECA, Rubem (1989b). O cobrador São Paulo: Companhia das Letras.
FONSECA, Rubem (1992). Romance negro São Paulo: Companhia das Letras.
GOMBRICH, Ernst H. (1995). Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes.
HILST, Hilda (2018). Fluxo. In: HILST, Hilda. Da prosa São Paulo: Companhia das Letras. p. 13-53.
JATOBÁ, Roniwalter (2006). Crônicas da vida operária São Paulo: Lazuli.
LIMA, Luiz Costa (1983). O conto na modernidade brasileira. In: PROENÇA FILHO, Domício (org.). O livro do seminário São Paulo: LR. p. 173-218.
LINS, Osman (1994). Retábulo de Santa Joana Carolina. In: LINS, Osman. Nove, novena São Paulo: Companhia das Letras. p. 72-117.
LISPECTOR, Clarice (2009). Amor. In: LISPECTOR, Clarice. Laços de família Rio de Janeiro: Rocco. p. 29-41.
MIGUEL, Salim (1973). Sem rumo. In: MIGUEL, Salim. O primeiro gosto Porto Alegre: Movimento. p. 61-74.
MORICONI, Italo (org.) (2000). Os cem melhores contos brasileiros do século Rio de Janeiro: Objetiva.
NÓBREGA, Renata (2004). A narrativa brasileira dos anos 1970: um mapeamento a partir da coleção “Autores Brasileiros”. Relatório final de Iniciação Científica. Brasília: Universidade de Brasília.
NOLL, João Gilberto (1980). Alguma coisa urgentemente. In: NOLL, João Gilberto. O cego e a dançarina Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. p. 11-19.
OLIVEIRA, Nelson de (org.) (2001). Geração 90: manuscritos do computador. São Paulo: Boitempo.
PELLEGRINI, Domingos (1977). A maior ponte do mundo. In: PELLEGRINI, Domingos. O homem vermelho Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. p. 99-111.
POE, Edgar Allan (1976). Review of Twice told tales In: MAY, Charles E. (org.). Short story theories Atenas: Ohio University Press. p. 218-231.
RAWET, Samuel (1956). Contos do imigrante Rio de Janeiro: José Olympio.
RAWET, Samuel (1981). O riso do rato. In: RAWET, Samuel. Que os mortos enterrem seus mortos São Paulo: Vertente. p. 7-16.
REIMÃO, Sandra Brasil (1993). Brasil, anos 70: mercado editorial e literatura ficcional brasileira. Comunicação e Sociedade, n. 20, p. 75-88. https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v0n20p73-88
» https://doi.org/https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v0n20p73-88
RIBEIRO, Esmeralda; BARBOSA, Márcio (org.) (2008). Cadernos Negros: três décadas. São Paulo: Quilombhoje/Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial.
RUBIÃO, Murilo (1998). O ex-mágico da taberna minhota. In: RUBIÃO, Murilo. Contos reunidos São Paulo: Ática. p. 7-13.
RUFFATO, Luiz (org.) (2004). 25 mulheres que estão fazendo a nova literatura brasileira Rio de Janeiro: Record.
RUFFATO, Luiz (org.) (2005). Mais 30 mulheres que estão fazendo a nova literatura brasileira Rio de Janeiro: Record.
SANCHES NETO, Miguel (org.) (2007). Ficção: histórias para o prazer da leitura. Horizonte: Leitura.
SANT’ANNA, Sérgio (1973a). Marieta e Ferdinando. In: SANT’ANNA, Sérgio. Notas de Manfredo Rangel, repórter (a respeito de Kramer) Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. p. 81-89.
SANT’ANNA, Sérgio (1973b). O espetáculo não pode parar. In: SANT’ANNA, Sérgio. Notas de Manfredo Rangel, repórter (a respeito de Kramer) Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. p. 207-212.
SANTIAGO, Silviano (1970). O banquete Uberaba: Saga.
SANTIAGO, Silviano (1996). Keith Jarrett no Blue Note Rio de Janeiro: Rocco.
TAVARES, Zulmira Ribeiro (1982). O japonês de olhos redondos. In: MORICONI, Ítalo (org.). Os cem melhores contos brasileiros do século Rio de Janeiro: Objetiva. p. 488-496.
TELLES, Lygia Fagundes (1981). Mistérios Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
TELLES, Lygia Fagundes (1991). O espartilho. In: TELLES, Lygia Fagundes. A estrutura da bolha de sabão Rio de Janeiro: Nova Fronteira. p. 37-79.
TELLES, Lygia Fagundes (1995). A noite escura e mais eu Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
TODOROV, Tzvetan (1994). Introdução à literatura fantástica 2ª ed. São Paulo: Perspectiva.
TREVISAN, Dalton (1968a). Certidão. In: TREVISAN, Dalton. Mistérios de Curitiba 4ª ed. Rio de Janeiro: Record. p. 79-81.
TREVISAN, Dalton (1968b). Os três presentes. In: TREVISAN, Dalton. Mistérios de Curitiba 4ª ed. Rio de Janeiro: Record. p. 118-119.
TREVISAN, Dalton (1997). 234 Rio de Janeiro: Record.
VEIGA, José J. (1980). Quando a terra era redonda. In: VEIGA, José J. De jogos e festas Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. p. 71-80.
VILELA, Luiz (1979). Boa de garfo. In: VILELA, Luiz. Lindas pernas São Paulo: Cultura. p. 101-114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.