O IMAGINÁRIO E A POESIA URBANA: LIMIARES DO ESPAÇO URBANO EM ‘A FEBRE DO RATO’

Authors

  • Gustavo de Castro Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília
  • Raquel Holanda

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v6.n1.2016.11

Keywords:

Urban space, Cinema, Imaginary

Abstract

This article proposes a discussion about the relationship urban space, poetry, imagination and film from the ideas like the thinking-poem and the reason-poetry (2014). The research, which is in early stages, thinks the cinema as an artistic construction boom looks over space, and as a case study is the analysis of the movie “A Febre do Rato” (2011), Claudio Assis, in search path guided by the likes of film about the urban landscape of the city of Recife and Olinda. The Recife and Olinda city’s urban spaces leads us to understand the images of the city as the result of a dialogue between film-making and poetry, especially when we are willing to extract in them which evoke feelings. This way of understanding the images brings us to a question that seems important here about affection: Why not understand the film images as well as poetic creations and space fluctuation / flicker sensitive?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo de Castro, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília

Docente, Universidade de Brasília, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linha Imagem, Som e Escrita, doutor, gustavodecastro@unb.br.

Raquel Holanda

Discente, Universidade de Brasília, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linha Imagem, Som e Escrita, doutoranda, raqueldeholanda@gmail.com.

References

A Febre do Rato. Cláudio Assis. Brasil, 2011.

ARAÚJO, Eduardo Oliveira Henriques; RIBEIRO, Anália Keila Rodrigues. Francisco do Rego Barros e o Recife Neoclássico: uma transformação sócio-espacial. Revista Eletrônica Multidisciplinar Pindorama. Eunápolis, Bahia, n.1, ano I, agosto,2010.

ARGAN, Giulio Carlo. História da arte como história da cidade. Martins Fontes: São Paulo, 5ª edição, 2010.

AUMONT, Jacques. O olho interminável. 1ªreimpressão. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

BACHELARD, Gaston. A filosofia do não; O novo espírito científico; A poética do espaço. Abril Cultural (Os pensadores): São Paulo, 1978.

BAUDELAIRE, Charles. A Uma Passante. In: As Flores do Mal. 5ª ed. Tradução e notas de Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Brasiliense: São Paulo, 1989.

_________________. Passagens. Editora da UFMG: Belo Horizonte, 2006.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.

CALVINO, Italo. Cidades Invisíveis. Companhia das Letras: São Paulo, 2ª edição, 2009.

DRAVET, F. ; CASTRO, G. de. . Comunicação e poesia: itinerários do aberto e da transparência. 1. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2014. v. 1. 220p

HEIDEGGER, Martin. Serenidade. Lisboa: Instituto Piaget, 2000 (ed. or. 1959).

JUARROZ, Roberto. Poesía y creación. Buenos Aires: Carlos Lohlé, 1980.

LEFEBVRE, Henri. A revolução urbana. Editora da UFMG: Belo Horizonte, 2008.

LOPES, Denilson. Para além da Diáspora in No Coração do Mundo: Paisagens Transculturais. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.

LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. Editora WMF Martins Fontes: São Paulo, 2010.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Passagens da Imagem: Pintura, Fotografia, Cinema, Arquitetura. In: PARENTE, André. (Org.). Imagem Máquina. Rio de Janeiro, 1993.

PIRES, Eloiza Gurgel. Educação, narrativa e experiência urbana: o aprendizado da cidade. Brasília: UnB, 2012. 258 p. Tese (Doutorado) ”“ Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

PONTUAL, V. ; PEREIRA, J. M. ; MELO FILHO, D. C. ; ALECRIM, L.N. . Um verniz de civilização: a sociedade recifense vista por Vauthier. Urbana - Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos da Cidade, v. 4, p. 67-83, 2012.

SANTIAGO, Z. M. P.. As influências do Neoclassicismo na arquitetura brasileira a partir da Missão Francesa. In: Congresso Internacional 'A Europa das Nacionalidades' - Mitos de origem; discursos modernos e pós-modernos, 2011, Aveiro. 'A Europa das Nacionalidades' - Mitos de origem; discursos modernos e pós-modernos, 2011. v. CDROM.

Published

2016-07-19

How to Cite

Castro, G. de, & Holanda, R. (2016). O IMAGINÁRIO E A POESIA URBANA: LIMIARES DO ESPAÇO URBANO EM ‘A FEBRE DO RATO’. Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 6(1). https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v6.n1.2016.11

Issue

Section

Artigos