Design de notícias
Considerações sobre a importância de inserir o designer no processo criativo cotidiano do jornal impresso
Keywords:
PortuguêsAbstract
The article discusses the importance of the designer in the creative and daily process of a printed newspaper, as it understands that there is a specific design for the news and defends that journalism should incorporate it in newsrooms. The text approaches communication based on texts by Martino and França on communication theories; conceptualizes the design and shows that it composes its own language, based on Braida and Nojima; and, finally, it makes a brief history about the printed newspaper and its graphic evolution showing that, according to Mores Filho, there is a news design that works as a facilitator of the reading of the pages, but mainly as an organizer of the daily process of journalistic production.
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, Licínio Nascimento. Conjecturas para uma Retórica do Design [Gráfico]. Orientadora: Vera Lúcia Moreira dos Santos Nojima – 2009.
BACELAR, Jorge. A letra: comunicação e expressão. Corvilhã, Portugal. Serviços Gráficos da Universidade da Beira Interior, 1998.
BORDENAVE, Juan E. Díaz. O que é comunicação. São Paulo: Brasiliense, 1982.
BRAIDA, Frederico; NOJIMA, Vera Lúcia. Por que design é linguagem? 2. ed. Juiz de Fora, MG: Ed. UFJF: FUNALFA, 2016.
______. Tríades do Design: um olhar semiótico sobre a forma, o significado e a função. Rio de Janeiro, RJ: Rio Book’s, 2014.
FRANÇA, Vera. Objeto da comunicação/A comunicação como objeto. In ______; HOHLFELDT, Antônio; MARTINO, Luiz (Org.). Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p.39-60.
MARTINO, Luiz. De qual comunicação estamos falando?. In ______; HOHLFELDT, Antônio; FRANÇA, Vera (Org.). Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014a. p.11-25.
______. Interdisciplinaridade e objeto de estudo da comunicação. In ______; HOHLFELDT, Antônio; FRANÇA, Vera (Org.). Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014b. p.27-38.
MORAES FILHO, Ary Pimenta de. Design de notícias: um estudo de casos múltiplos. Orientadora: Vera Lúcia Moreira dos Santos Nojima – 2010.
TELES, Expedito. Fundamentos biológicos da comunicação. In: Adísia Sá (Coord.) Fundamentos científicos da comunicação. Petrópolis: Vozes, 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Design, Tecnologia e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.