MsC Choir singing and brazilian folksong

an interart experience in the standard curricular art class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v34i67.56987

Keywords:

interart, teaching and learning processes, brazilian folk song

Abstract

This paper addresses Music education in the 6th grade of Elementary School II at E.M.E.I.F. Monsenhor Linhares, in Fortaleza, focusing on choral singing as a meaningful aesthetic experience (Dewey, 2010). The investigation is based on cooperative musical practices (Johnson et al., 1999 apud Fernandes, 2013), the Triangular Approach (Barbosa, 2014), and the concept of interart (Chueke, 2006). Using observation, field journals, and public data from the school and SME-FOR, the study analyzes the integration of music and visual arts in regular education, exploring connections between the two languages. This integration enhances students' experiences as they observe, listen, draw, and sing, making the learning process more engaging. The results show that enriching education is possible through partnerships with visual artists who can create illustrations integrated with the music curriculum to stimulate learning. The study does not advocate for the multidisciplinary role of the arts teacher but rather emphasizes collaboration among professionals, fostering interart dialogues. Such interaction can be achieved through school partnerships or exchanges between Arts teachers, who traditionally plan lessons in isolation. It concludes that cross-disciplinary cooperation makes the teaching and learning process more meaningful and comprehensive, valuing experience exchange and the artistic development of students.

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Author Biographies

Leonardo Lopes Lourenço do Rio, SEDUC-CE

Graduado no curso de Música- Licenciatura, pela Universidade Federal do Ceará (2014), Mestre em Artes pela Universidade Federal do Ceará (2023). Foi bolsista do PET-UFC Música coordenado pelo Professor Doutor Gerardo Silveira Viana Júnior. Integrou o Coral da UFC entre 2012 e 2015 participando da montagem do espetáculo "Menino". Atualmente realiza pesquisa sobre interdisciplinaridade, motivação, canto coral e experiências significativas compartilhadas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em práticas compartilhadas de canto, atuando como professor, cantor, regente, orientador vocal e arranjador.

Gerardo Silveira Viana Júnior, Universidade Fedaral do Ceará

possui Bacharelado Em Ciências da Computação pela Universidade Estadual do Ceará (1995) e Bacharelado em Música pela Universidade Estadual do Ceará (2000), Doutorado e Mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2010 - 2005). Exerceu a Coordenação Institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência da UFC (PIBID) entre 2016 e 2019. Atualmente é professor associado do Curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal do Ceará no Campus de Fortaleza e tutor do Grupo PET - Educação Musical ligado a esse curso. Também coordena o Mestrado Profissional em Artes - PROFARTES na UFC. Tem experiência na área de Educação Musical, com ênfase em Tecnologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: informática educativa, educação musical, técnica vocal, percepção e solfejo, canto coral e educação a distância.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Lopes Lourenço do Rio, L., & Silveira Viana Júnior, G. (2025). MsC Choir singing and brazilian folksong: an interart experience in the standard curricular art class . Revista Cerrados, 34(67), 243–254. https://doi.org/10.26512/cerrados.v34i67.56987

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