Complex of Israel: One case to think about relations between “pentecostal culture” and the Jewish symbols in slums in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4000/11nfz

Keywords:

complex of israel, slums, evangelicals, violence, pentecostal culture

Abstract

Is there a relationship between the spread of a Pentecostal culture in the peripheries and favelas and the use of Jewish symbols in these places? Since when is it possible to identify with greater intensity the presence of Jewish symbols and the Israeli flag in the religious and social experience of evangelicals living in these areas in Brazilian cities? What does the formation of the so-called Complexo de Israel (a group of five favelas in the North Zone of the city of Rio de Janeiro) reveal about this social phenomenon? These are some of the questions that animate the research I've been carrying out with residents of favelas and peripheries in Rio de Janeiro and the metropolitan region. I argue that the formation of a Pentecostal culture in these places (Vital da Cunha 2021), instead of reinforcing a Christianity that opposes Israel and Judaism, produces a relationship in which the Pentecostal Christian experience is updated and vivified through the mobilization of Jewish symbols, images and grammars. A sense of strength and origin/tradition is announced in different formulations ranging from the racial question to the “truth of the faith”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Christina Vital da Cunha, Universidade Federal Fluminense

Professora do Programa de Pós-Graduação em Sociologia, LePar – Laboratório de Estudos Sócio Antropológicos em Política, Arte e Religião, da Universidade Federal Fluminense. Editora da revista Religião & Sociedade.

References

Almeida, Ronaldo, e Paula Montero. 2001. “Trânsito religioso no Brasil”. São Paulo em Perspectiva 15, nº 3: 92-101. DOI : 10.1590/S0102-88392001000300012

Alves, Rubem. 1978. “A volta do sagrado: Os caminhos da sociologia da religião no Brasil”. Religião & Sociedade, nº 3: 109-41.

Bandeira, Olívia. 2017. “Música gospel no Brasil – Reflexões em torno da bibliografia sobre o tema”. Religião & Sociedade 37, nº 2: 200-228. DOI : 10.1590/0100-85872017v37n2cap08

Birman, Patricia, e Carly Machado. 2012. “A violência dos justos: Evangélicos, mídia e periferias da metrópole”. Revista Brasileira de Ciências Sociais 27, nº 80: 55-69.

Burity, Joanildo. 2020. “Sociologia da religião no Brasil: Artesania, fronteiras e horizontes”. Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais – BIB, nº 93: 1-25.

Cano, Ignacio. 1997. Letalidade da ação policial no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: ISER.

Comeford, J. C. 1995. “Falando de luta: observações sobre a noção de luta entre trabalhadores rurais”. Antropologia Social, nº 5: 39-60.

Carpenedo, Manoela. 2019. “Vivendo a nossa ascendência marrana. Ritual e identidades judaicas entre os evangélicos judaizantes no Brasil”. Lusotopie, nº 18: 167-91. DOI : 10.1163/17683084-12341742

Carpenedo, Manoela. 2021. Becoming Jewish, Believing in Jesus Judaizing Evangelicals in Brazil. New York: Oxford University Press.

Costa, Viviane. 2023. Traficantes evangélicos: Quem são e a quem servem os novos bandidos de Deus. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil.

Cunha, Magali. 2014. “A interseção mídia religiosa e mercado e a ressignificação de signos bíblicos pelos evangélicos”. Relegens Thréskeia – Estudos e Pesquisa em Religião 3, nº 1: 1-23.

Cunha, Magali do Nascimento. 2007. Explosão Gospel. Um olhar das ciências humanas sobre o cenário evangélico contemporâneo no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad.

Feltran, Gabriel Sanctis. 2011. Fronteiras de tensão: Política e violência nas periferias de São Paulo. São Paulo: Editora Unesp/CEM.

Feltran, Gabriel Sanctis. 2013. “Sobre anjos e irmãos: Cinquenta anos de expressão política do crime numa tradição musical das periferias”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros 56, nº 1: 43-72. DOI : 10.11606/issn.2316-901X.v0i56p43-72

Fernandes, Rubem C., Pierre Sanchis, Otávio G. Velho, Leandro Piquet, Cecília Mariz, Clara Mafra. 1988. Novo nascimento: Os evangélicos em casa, na política e na igreja. Rio de Janeiro: Mauad.

Fernandes, Rubem César. 1984. “Religiões populares: Uma visão parcial da literatura recente”. BIB – Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, nº 18: 3-26.

Freston, Paul. 2020. “Bolsonaro, o populismo, os evangélicos e América Latina”. In Novo ativismo político no Brasil: Os evangélicos do século XXI, organizado por José Luis Pérez Guadalupe, e Brenda Carranza, 371-91. Rio de Janeiro: Konrad Adenauer Stiftung.

Galdeano, Ana Paula. 2014. “Salmo 127, versículo 1: Ativismo religioso e ordenamentos da segurança nas periferias de São Paulo”. Religião & Sociedade 34, nº 1: 38-60.

Gell, Alfred. 1998. Art and agency: An anthropological theory. Oxford: Clarendon. DOI : 10.1093/oso/9780198280132.001.0001

Gherman, Michel. 2022. O não judeu judeu: A tentativa de colonização do judaísmo pelo bolsonarismo. São Paulo: Fósforo.

Giumbelli, Emerson, e Rodrigo Toniol. 2020. “Espiritualidade em perspectiva: Debates e aproximações do tema pelas ciências sociais”. Religião & Sociedade, nº 40: 11-9. DOI : 10.1590/0100-85872020v40n3editorial

Goffman, Erving. 1980. “Estigma e identidade social”. In Estigma – notas sobre a manipulação da identidade deteriorada, 3ª ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

Goffman, Erving. 1995. A representação do eu na vida cotidiana. Rio de Janeiro: Zahar.

Gomes, Edlaine. 2011. A era das catedrais: A autenticidade em exibição (uma etnogradia). Rio de Janeiro: Garamond; Faperj.

Jacob, César Romero. 2004. “Território, cidade e religião no Brasil”. Religião & Sociedade 24, nº 2: 126-51.

Jorge, Amanda Lacerda, André Augusto Pereira Brandão, e Christina Vital da Cunha. 2020. “Mapeando religião na cidade: Reflexões sobre a criação de templos religiosos na cidade do Rio de Janeiro entre 2006 e 2016”. Debates do NER (UFRGS), nº 2: 237-65. DOI : 10.22456/1982-8136.87631

Kalil, Isabela. 2022. “Do cidadão de bem ao patriota: Eleições, desinformação e extremismo”. In Democracia e eleições no Brasil: Para onde vamos?, organizado por Magna Inácio, e Vanessa Elias de Oliveira, v. 1: 237-51. São Paulo: Anpocs; Hucitec.

Larangeira, Emir. 2004. Cavalos corredores: A verdadeira história. Rio de Janeiro: Beto Brito.

Latour, Bruno. 2012. Reagregando o social: Uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador; Bauru: EDUFBA; EDUSA.

Latour, Bruno. 2008. “O que é iconoclash? Ou, há um mundo além das guerras de imagem?”. Horizontes Antropológicos, nº 29: 111-50.

Latour, Bruno. 2004. “‘Não congelarás a imagem’, ou: Como não desentender o debate ciência-religião”. Mana 10, nº 2: 349-6.

Leeds, Anthony, e Elizabeth Leeds. 1978. A sociologia do Brasil urbano. Rio de Janeiro: Zahar. DOI : 10.7476/9788575415740

Leite, Márcia. 2000. “Para além da metáfora da guerra: Percepções sobre cidadania, violência e paz no Grajaú, um bairro carioca”. Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Lopes, Natânia. 2012. “Crime como religião”. In Anais da 28ª Reunião Brasileira de Antropologia. São Paulo: RBA.

Machado, Carly. 2013. “‘É muita mistura’: Projetos religiosos, políticos, sociais, midiáticos, de saúde e segurança pública nas periferias do Rio de Janeiro”. Religião & Sociedade 33, nº 2: 13-36.

Machado, Carly. 2020. “Samba Gospel: Sobre pentecostalismo, cultura, política e práticas de mediação nas periferias urbanas do Rio de Janeiro”. Novos Estudos CEBRAP 39, nº 1: 81-101.

Machado, Maria das Dores Campos, Cecília Mariz, e Brenda Carranza. 2022. “Genealogia do sionismo evangélico no Brasil”. Religião & Sociedade, nº 42: 225-48.

Maio, Marcos Chor, e Carlos Eduardo Calaça. 2000. “Cristãos-Novos e Judeus: Um Balanço da Bibliografia sobre o Anti-Semitismo no Brasil”. Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais – BIB, nº 49: 15-50.

Maluf, Sonia. 2011. “Além do templo e do texto: Desafios e dilemas dos estudos de religião no Brasil”. In Antropologia em primeira mão, v. 124, 5-14. Florianópolis: Editora da UFSC.

Mizrahi, Mylene. 2018. “Mr. Catra e sua vontade pela margem: Judaísmo, negros e brancos na formação de um artista não erudito”. Religião & Sociedade 38, nº 3: 19-40. DOI : 10.1590/0100-85872018v38n3cap01

Montero, Paula. 1999. “Religiões e dilemas na sociedade brasileira”. In O que ler na Ciência Social brasileira, 327-67. São Paulo; Brasília: Sumaré; Anpocs.

Musil, Robert. (2006 [1946]). Monuments. Posthumous Papers of a Living Author. New York: Archipelago Books.

Novaes, Sylvia Caiuby. 2005. “O uso da imagem na Antropologia”. In O fotográfico, organizado por Etienne Samain, 2ª ed., 113-9. São Paulo: Hucitec; Senac, 2005.

Pinheiro, Márcia Leitão, e Carine Farias. 2019. “O funk abençoado: Apropriação musical, trajetória religiosa e carreira musical de MC Polliana Gospel Funk”. Religião & Sociedade 39, nº 3: 34-57. DOI : 10.1590/0100-85872019v39n3cap02

Reis, Lorena Mochel. 2017. “Erotismo gospel: Mercados e limites da sexualidade entre evangélicas(os) no Complexo do Alemão”. Religião & Sociedade 327, nº 1: 65-84. DOI : 10.1590/0100-85872017v37n1cap04

Sant’ana 2005. “O som da Marcha: Evangélicos e espaço público na Marcha para Jesus”. Religião & Sociedade 34, nº 2: 210-31.

SANSI, Roger. 2005. “Fetiches e monumentos. Arte pública, iconoclastia e agência no caso dos ‘orixás’ do Dique do Tororó”. Religião & Sociedade 25, nº 2: 62-81.

Steil, Carlos Alberto, e Rodrigo F. Toniol. 2013. “A trajetória das ciências sociais da religião no Brasil e as diferentes perspectivas sobre o religioso”. In Reconhecendo o Sagrado: Reflexões teórico-metodológicas dos estudos de religião e religiosidades, organizado por Eduardo Meinberg de Albuquerque Maranhão, v. 1, p. 173-95. São Paulo: Fonte Editorial.

Toniol, Rodrigo. 2021. “Reflexive Religion: The New Age in Brazil and Beyond by Anthony D’Andrea”. Magic, Ritual, and Witchcraft nº 15: 450-2. DOI : 10.1353/mrw.2021.0005

Toniol, Rodrigo. 2017. “O que faz a espiritualidade?”. Religião & Sociedade, nº 37: 144-175. DOI : 10.1590/0100-85872017v37n2cap06

Toniol, Rodrigo, Carlos Alberto Steil, e Renée de la Torre Castellanos. 2022. Entre trópicos: Diálogos de estudos sobre a Nova Era no Brasil e no México. Brasília: Aba Coleções.

Toniol, Rodrigo, e Renata de Castro Menezes. 2021. Religião e materialidades: Novos horizontes empíricos e desafios teóricos. Rio de Janeiro: Papéis Selvagens.

Toniol, Rodrigo, Emerson A. Giumbelli, João Rickli, e Birgit Meyer. 2019. Como as coisas importam: Uma abordagem material da religião. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

Teixeira, Cesar Pinheiro. 2011. A construção social do “ex-bandido”: Um estudo sobre sujeição criminal e Pentecostalismo. Rio de Janeiro: 7Letras.

Teixeira, Cesar Pinheiro. 2013. “A teia do bandido: Um estudo sociológico sobre bandidos, policiais, evangélicos e agentes sociais”. Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Vital da Cunha, Christina. 2017. “Grafites do amor, da paz e da alegria na cidade Olímpica: Interfaces entre política, arte e religião no Rio”. Revista Ciências Sociais Unisinos 53, nº 3: 499-507.

Vital da Cunha, Christina. 2021. “Cultura pentecostal em periferias cariocas: Grafites e agenciamentos políticos nacionais”. Plural 28, nº 1: 80-108.

Vital da Cunha, Christina. 2020. “Retórica da Perda nas eleições presidenciais brasileiras em 2018: religião, medos sociais e tradição em foco”. Revista Plural – Antropologías desde América Latina Y del Caribe, Montevidéu, nº 6: 123-49.

Vital da Cunha, Christina. 2015. Oração de Traficantes: Uma etnografia. Rio de Janeiro: Garamond; FAPERJ.

Vital da Cunha, Christina. 2014a. “Religião e criminalidade: Traficantes e evangélicos entre os anos 1980 e 2000 nas favelas cariocas”. Religião & Sociedade 34, nº 1: 61-93.

Vital da Cunha, Christina. 2008. “Traficantes evangélicos”: Novas formas de experimentação do sagrado em favelas cariocas. Plural – Revista de Ciências Sociais, nº 15: 13-46.

Vital da Cunha, Christina. 2014b. “Religião, grafite e projetos de cidade: Embates entre ‘cristianismo da batalha’ e ‘cristianismo motivacional’ na arte efêmera urbana”. Ponto Urbe (USP), nº 15: 1-21.

Vital da Cunha, Christina. 2016. “Religion and the Artification of Graffiti in the Olympic City: A Look at the Walls of Rio de Janeiro”. StreetNotes 25: 44-60.

Published

2024-05-06

How to Cite

Cunha, Christina Vital da. 2024. “Complex of Israel: One Case to Think about Relations Between ‘pentecostal culture’ and the Jewish Symbols in Slums in Brazil”. Anuário Antropológico 49 (1):250-73. https://doi.org/10.4000/11nfz.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.