On the one hand, excessive workload; on the other, lack of concentration: the relationship between teachers and students from private and public school in Porto Alegre, Brazil, in emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.4000/aa.11434Keywords:
education, remote teaching, pandemic, covid-19Abstract
Emergency remote teaching observed from 2020 to 2021, during the COVID-19 pandemic, reverberates questions beyond this extraordinary time frame when seen from the perspective of students and educators of a state school and a private school in Porto Alegre/RS, and additional situated knowledge. The ethnographic research, conducted in two main stages – interviews with teaching teams and participant observations of synchronous classes – identified factors that until the pandemic were not at the center of reflections on educational inequality (technological, family, emotional, and domestic infrastructure), together with different behaviors, personalities, languages, and cultural references depending on the student’s social class and gender. From the point of view of educational professionals, the harsh reality of educators in public institutions (accumulation of subjects, extensive workload, and triple shifts) was compounded by discoveries concerning the teacher-student relationship and online methodological choices.
Downloads
References
Almeida, Isadora Maria Gomes, e Auvani Antunes da Silva Júnior. 2021. “Os impactos biopsicossociais sofridos pela população infantil durante a pandemia do COVID-19”. Research, Society and Development 10, nº 2: 436–52.
Arruda, Robson Lima de, e Robéria Nádia Araújo Nascimento. 2021. “Novas mediações pedagógicas: Percepções dos professores da educação básica na pandemia”. Humanidades e Inovação 8, nº 61: 41–60. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3807
Barros, Marilisa Berti de Azevedo, Margareth Guimarães Lima, Deborah Carvalho Malta, Renata Cruz Soares de Azevedo, Bruna Kelly Fehlberg, Paulo Roberto Borges de Souza Júnior, et al. “Mental health of Brazilian adolescents during the COVID-19 pandemic”. Psychiatry Research Communications 2, nº 1: 100015. https://convid.fiocruz.br/index.php?pag=publicacoes.
Borges, Samantha da Silva Hassen, e Vera Lopes da Silva. “Um olhar para a desigualdade escolar em tempos de pandemia”. 2020. Carta Capital, São Paulo. https://www.cartacapital.com.br/blogs/sororidade-em-pauta/um-olhar-para-a-desigualdade-escolar-em-tempos-de-pandemia/
Bourdieu, Pierre. 1998. Escritos de educação. Organizado por Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani. Petrópolis: Vozes.
Bourdieu, Pierre. 2007. A distinção. Crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp.
Carmo, Marciléia Pereira do, Pedro Mário Costa Sales, e Pricila Kohls-Santos. 2021. “Análise da educação em tempos de pandemia: Uma análise do ensino remoto emergencial na educação básica”. Humanidades e Inovação 8, nº 61: 104–16. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4018/3566
Cesarino, Letícia, Silvia Walz, e Tatiana Balistieri. 2023. “Etnografia na ou da internet? Desafios epistemológicos e éticos do método etnográfico na era da plataformização”. In Metodologia e Relações Internacionais. Debates Contemporâneos, editado por Isabel Rocha Siqueira, e Vítor de Souza Costa, v. IV, 17–46, col. Interseções. Rio de Janeiro: PUC-Rio.
CGI.BR. 2022. TIC Educação 2021. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras [livro eletrônico]. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121124124/tic_educacao_2021_livro_eletronico.pdf
Coelho, Elenise, Ana Claudia Silva, Tais Pellegrini, Naiana Patias. 2021. “Saúde mental docente e intervenções da Psicologia durante a pandemia”. Psi Unisc 5, nº 2: 20-32. https://online.unisc.br/seer/index.php/psi/article/view/16458
Eniz, Alexandre de Oliveira. 2004. “Poluição Sonora em escolas do Distrito Federal”. 2004. Dissertação de mestrado, Universidade Católica de Brasília, Brasília.
Fechamento de escolas durante pandemia fez Brasil regredir duas décadas em matéria de evasão escolar, diz Unicef. 2021. G1, São Paulo. https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/04/05/fechamento-de-escolas-durante-pandemia-fez-brasil-regredir-duas-decadas-em-materia-de-evasao-escolar-diz-unicef.ghtml
Fonseca, Claudia. 1999. “Quando cada caso NÃO é um caso: Pesquisa etnográfica e educação”. Revista Brasileira de Educação, nº 14: 58–78.
Fonseca, Claudia. 2008. “O anonimato e o texto antropológico: Dilemas éticos e políticos da etnografia 'em casa”. Teoria e Cultura 2, 1-2: 39–53.
Hine, Christine, Carolina Parreiras, e Beatriz Lins. 2020. “A internet 3E1: uma internet incorporada, corporificada e cotidiana”. Cadernos de Campo (USP) 29, nº 2: 1 –42. https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/download/181370/168 259/466493.
Kirchner, Elenice Ana. 2020. “Vivenciando os desafios da educação em tempos de pandemia”. In Desafios da educação em tempos de pandemia, organizado por Janete Palú, Jenerton Arlan Schütz, e Leandro Mayer, 45–53. Cruz Alta: Ilustração.
Latour, Bruno. 2012. Reagregando o social. Uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador: Bauru.
Magnani, José Guilherme Cantor. 2009. “Etnografia como prática e experiência”. Horizontes Antropológicos 15, nº 32: 129–56.
Mannheim, Karl. 1993. “El problema de las generaciones”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), nº 62: 145–68. https://reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_062_12.pdf
McKinsey & Company. 2019. Habilidades Digitais no Brasil: O potencial digital dos brasileiros: diagnóstico e oportunidades. Rio de Janeiro: Mc Kinsey & Company. https://www.mckinsey.com.br/~/media/McKinsey/Locations/South%20America/Brazil/Our%20Insights/Habilidades%20Digitais%20no%20Brasil/20191410_DSI_Indivduos_FINAL.ashx
Miller, Daniel, e Don Slater. 2004. “Etnografia on e off-line: cibercafés em Trinidad”. Horizontes Antropológicos 10, nº 21: 41–95.
Oliveira, Amurabi, Felipe Boin, e Beatriz Demboski Búrigo. 2018. “Quem tem medo de etnografia?”. Revista Contemporânea de Educação 13, nº 26:10–30. https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/12243
Oliveira, Regiane. “‘As escolhas que fizemos para as crianças foram terríveis’: um ano de ensino remoto no Brasil”. 2021. El Pais, São Paulo. https://brasil.elpais.com/brasil/2021-03-22/as-escolhas-que-fizemos-para-as-criancas-foram-terriveis-o-balanco-de-um-ano-de-ensino-remoto-no-brasil.html.
Radcliffe-Brown, Alfred Reginald. 1951. “O método comparativo em Antropologia Social”. In Antropologia, organizado por Julio Cezar Melatti, 43–58. São Paulo: Ática.
Rifiotis, Theophilos. 2016. “Etnografia no ciberespaço como ‘repovoamento’ e explicação”. Revista Brasileira de Ciências Sociais 31, nº 90: 85–98. https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/M6GkRJnssG5zh65pVBVn7vd/?format=pdf
Santomé, Jurjo Torres. 2003. A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre: Artmed.
Santos, Jamilly Rosa dos, e Elisângela Aparecida Zaboroski. 2020. “Ensino remoto e pandemia Covid-19: Desafios e oportunidades de alunos e professores”. Interacções, nº 55: 41–57. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20865/16129
Saraiva, Ana Maria Alves, Bréscia França Nonato, e Daniel Santos Braga. 2021. “Trabalho docente na pandemia: uma análise do ensino remoto emergencial na educação básica”. Humanidades e Inovação 8, nº 61: 302–17. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4315
Scott, Joan. 1995. “Gênero: uma categoria útil de análise histórica”. Porto Alegre: Educação e Realidade 20, nº 2: 5–22. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721
Silva, Flávia Gonçalves da, e Maria Ciavatta. 2022. “A escola em tempos de pandemia: desamparo, fome e privação tecnológica”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação 7, nº 4: 2494–512. https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16730/15308
Silva, Vergas Vitória Andrade de. 2021. “A Covid-19 e a reprodução das desigualdades escolares: um estudo sobre acesso digital na educação básica”. Humanidades e Inovação 8, nº 61: 271–87. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4302
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anuário Antropológico
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en
Creative Commons - Atribución- 4.0 Internacional - CC BY 4.0
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en