On the one hand, excessive workload; on the other, lack of concentration: the relationship between teachers and students from private and public school in Porto Alegre, Brazil, in emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.4000/aa.11436Palavras-chave:
educação, ensino remoto, pandemia, covid-19Resumo
Emergency remote teaching observed from 2020 to 2021, during the COVID-19 pandemic, reverberates questions beyond this extraordinary time frame when seen from the perspective of students and educators of a state school and a private school in Porto Alegre/RS, and additional situated knowledge. The ethnographic research, conducted in two main stages – interviews with teaching teams and participant observations of synchronous classes –, identified factors that until the pandemic were not at the center of reflections on educational inequality (technological, family, emotional, and domestic infrastructure), together with different behaviors, personalities, languages, and cultural references depending on the student’s social class and gender. From the point of view of educational professionals, the harsh reality of educators in public institutions (accumulation of subjects, extensive workload, and triple shifts) was compounded by discoveries concerning the teacher-student relationship and online methodological choices.
Downloads
Referências
Almeida, Isadora Maria Gomes, e Auvani Antunes da Silva Júnior. 2021. “Os impactos biopsicossociais sofridos pela população infantil durante a pandemia do COVID-19”. Research, Society and Development 10, nº 2: e54210212286. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i2.12286
Arruda, Robson Lima de, e Robéria Nádia Araújo Nascimento. 2021. “Novas mediações pedagógicas: Percepções dos professores da educação básica na pandemia”. Humanidades e Inovação 8, nº 61: 42⎯60. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3807
Barros, Marilise Berti de Azevedo, Margareth Guimarães Lima, Deborah Carvalho Malta, Renata Cruz Soares de Azevedo, Bruna Kelly Fehlberg, Paulo Roberto Borges de Souza Júnior, Luiz Otávio Azevedo et al. 2022. “Mental health of Brazilian adolescents during the COVID-19 pandemic”. Psychiatry Research Communications, 2: 100015. https://convid.fiocruz.br/index.php?pag=publicacoes.
Borges, Samantha da Silva Hassen, e Vera Lopes da Silva. 2020. “Um olhar para a desigualdade escolar em tempos de pandemia”. Carta Capital, São Paulo. https://www.cartacapital.com.br/blogs/sororidade-em-pauta/um-olhar-para-a-desigualdade-escolar-em-tempos-de-pandemia/
Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard University Press.
Carmo, Marciléia Pereira do, Pedro Mário Costa Sales, e Pricila Kohls-Santos. 2021. “Análise da educação em tempos de pandemia: Uma análise do ensino remoto emergencial na educação básica”. Humanidades e Inovação 8, nº 61: 104–16. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4018/3566
Cesarino, Letícia, Silvia Walz, e Tatiana Balistieri. “2023 – Etnografia na ou da internet? Desafios epistemológicos e éticos do método etnográfico na era da plataformização”. In Metodologia e Relações Internacionais. Debates Contemporâneos, organizado por Isabel Rocha Siqueira, e Vítor de Souza Costa, v. IV, 17–46. Rio de Janeiro: PUC-Rio; Interseções.
CGI.BR. 2022. TIC Educação 2021. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras. Comitê Gestor da Internet no Brasil. São Paulo. https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121124124/tic_educacao_2021_livro_eletronico.pdf
Coelho, Elenise, Ana Claudia Silva, Taís Pellegrini, e Naiana Patias. 2021. “Saúde mental docente e intervenções da Psicologia durante a pandemia”. PSI UNISC 5, nº 2: 20⎯32. https://online.unisc.br/seer/index.php/psi/article/view/16458.
Eniz, Alexandre de Oliveira. 2004. “Poluição Sonora em escolas do Distrito Federal”. 2004. Master’s dissertation. Universidade Católica de Brasília.
Fonseca, Claudia. 1999. “Quando cada caso NÃO é um caso: Pesquisa etnográfica e educação”. Revista Brasileira de Educação, 14: p. e2795039. https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2795.
Fonseca, Claudia. 2008. “O anonimato e o texto antropológico: Dilemas éticos e políticos da etnografia em casa’”. Teoria e Cultura 2, nº 1-2: 39⎯53.
G1. 2021. “Fechamento de escolas durante pandemia fez Brasil regredir duas décadas em matéria de evasão escolar, diz Unicef”. 2021. G1 Globo, 5 de abril de 2021. https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/04/05/fechamento-de-escolas-durante-pandemia-fez-brasil-regredir-duas-decadas-em-materia-de-evasao-escolar-diz-unicef.ghtml.
Hine, Christine. 2015. “The E3 Internet: Embedded, embodied, everyday internet”. In Ethnography for the Internet: Embedded, embodied and everyday, 19⎯54. New York: Bloomsbury Academic.
Kirchner, Elenice Ana. 2020. “Vivenciando os desafios da educação em tempos de pandemia”. In Desafios da educação em tempos de pandemia, organizado por Janete Palú, Jenerton Arlan Schütz, e Leandro Mayer, 45⎯33. Cruz Alta: Ilustração.
Latour, Bruno. 2007. Reassembling the social. An introduction to actor-network theory. Oxford: Oxford University Press.
Magnani, José Guilherme Cantor. 2009. “Etnografia como prática e experiência”. Horizontes Antropológicos 15, nº 32: 129⎯56.
Mannheim, Karl. 1952 [1927]. “The Problem of Generations”. In Essays on the Sociology of Knowledge, organized by Paul Kecskemeti, 276–320. London: Routledge and Kegan Paul.
McKinsey & Company. 2019. Habilidades Digitais no Brasil: O potencial digital dos brasileiros: Diagnóstico e oportunidades. Rio de Janeiro: McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com.br/~/media/McKinsey/Locations/South%20America/Brazil/Our%20Insights/Habilidades%20Digitais%20no%20Brasil/20191410_DSI_Indivduos_FINAL.ashx
Miller, Daniel, e Don Slater. 2004. “Etnografia on e off-line: Cibercafés em Trinidad”. Horizontes Antropológicos 10, nº 21: 41-95.
Oliveira, Amurabi, Felipe Boin, e Beatriz Demboski Búrigo. 2018. “Quem tem medo de etnografia?”. Revista Contemporânea de Educação 13, nº 26: 10⎯30. https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/12243
Oliveira, Regiane. 2021. “As escolhas que fizemos para as crianças foram terríveis”: Um ano de ensino remoto no Brasil. El Pais, São Paulo. https://brasil.elpais.com/brasil/2021-03-22/as-escolhas-que-fizemos-para-as-criancas-foram-terriveis-o-balanco-de-um-ano-de-ensino-remoto-no-brasil.html.
Radcliffe-Brown, Alfred Reginald. 1951. “The Comparative Method in Social Anthropology”. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland 81, no. 1-2: 15⎯22.
Rifiotis, Theophilos. 2016. “Etnografia no ciberespaço como ‘repovoamento’ e explicação”. Revista Brasileira de Ciências Sociais 31, nº 90: 85–98.
Santomé, Jurjo Torres. 2003. A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre: Artmed.
Santos, Jamilly Rosa dos, e Elisângela Aparecida Zaboroski. 2020. “Ensino remoto e pandemia Covid-19: Desafios e oportunidades de alunos e professores”. Interacções, nº 55: 41⎯57. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20865/16129
Saraiva, Ana Maria Alves, Bréscia França Nonato, e Daniel Santos Braga. 2021. “Trabalho docente na pandemia: Uma análise do ensino remoto emergencial na educação básica”. Humanidades e Inovação 8, nº 61: 302⎯17. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4315
Scott, Joan. 1986. “Gender: A Useful Category of Historical Analysis”. The American Historical Review 91, nº 5: 1053⎯75.
Silva, Flávia Gonçalves da, e Maria Ciavatta. 2022. “A escola em tempos de pandemia: Desamparo, fome e privação tecnológica”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação 17, nº 4: 2494⎯512. https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16730/15308
Silva, Vergas Vitória Andrade de. 2021. “A Covid-19 e a reprodução das desigualdades escolares: Um estudo sobre acesso digital na educação básica”. Humanidades e Inovação 8, nº 61: 271⎯87. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4302
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Anuário Antropológico
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en
Creative Commons - Atribución- 4.0 Internacional - CC BY 4.0
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en