JOAQUIM MANOEL DE MACEDO’S ROMANTIC IDEAL: SYMBOLS AND ENIGMAS IN A MORENINHA

Autores/as

  • Juscelino Francisco do Nascimento UFPI e UnB
  • João Borges da Silva UFPI

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v2i2.10341

Palabras clave:

Romance nacionalista; Brasilidade; Recepção.

Resumen

Tradition and innovation are pertinent themes in A Moreninha, by Joaquim Manoel de Macedo. Of nationalistic character, the work presents an effort to solidify a Brazilian in literature. In this aspect, this article aims to perform an analysis of A Moreninha, looking for elements considered solidification for Brazilian romanticism from the relations established between characters throughout the book, analyzing what influence they have in the construction of the narrative that, in advance, provoked a turn around in national literary production. In addition, it is sought to analyze the influence of such relationships between the characters in the construction of the novel, starting from the assumption that these elements contributed to a good reception of the work over the years. For the analysis, a critical reading was used as theoretical support Candido (1972), Eco (1993) and Silva (1999), among others. The results reveal different romantic expectations as well as different styles that explain the brilliance of the characters' way of acting. Patriotism, loving fidelity and patriarchalism are the bases that the author makes use of so that, in a national character, he could "liberate" Brazilian Literature from foreign influences and thus solidify, strengthen Brazil from its literary production.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Juscelino Francisco do Nascimento, UFPI e UnB

Doutorando em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB), Professor Pesquisador do Centro de Educação Aberta e a Distância da UFPI (CEAD/UFPI), membro do Grupo de Estudos Críticos e Avançados em Linguagem (GECAL/UnB), do Grupo de Pesquisa (Socio)Linguística, Letramentos Múltiplos e Educação (SOLEDUC/UnB) e do Núcleo de Pesquisa de Ensino do Português (NUPEP/UFPI). Professor assistente da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

João Borges da Silva, UFPI

Graduando em Letras/Português pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Campus Senador Helvídio Nunes de Barros, Picos/PI.

Citas

CANDIDO, Antonio; et al. A Personagem de Ficção. São Paulo: Editora Perspectiva; 1972.
DIAS, Rosália de Almeida. O contexto histórico e as mudanças na recepção crítica de a moreninha. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/cadernosdoil/index> Acesso em: 21 mai. 2017.
ECO, Umberto. Interpretação e Superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes; 1993.
MACEDO, Joaquim Manuel de. A Moreninha. São Paulo: Ciranda cultural; 2008.
PRESTES, Maria Luci de Mesquita. A Pesquisa e a Construção do Conhecimento Científico: Do Planejamento Aos Textos da Escola à Academia. 4 Ed. São Paulo: Rêspel, 2011.
SILVA, Vitor Manoel de Aguiar. Teoria da Literatura, 8 Ed. Coimbra - Portugal, Livraria Almedina, 1999.

Publicado

2017-07-18

Cómo citar

NASCIMENTO, Juscelino Francisco do; SILVA, João Borges da. JOAQUIM MANOEL DE MACEDO’S ROMANTIC IDEAL: SYMBOLS AND ENIGMAS IN A MORENINHA. Revista Água Viva, [S. l.], v. 2, n. 2, 2017. DOI: 10.26512/aguaviva.v2i2.10341. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/10341. Acesso em: 23 nov. 2024.