Metadata for university artistic collection

Authors

  • Aline Cristina Gomes Ramos Fundação Getúlio Vargas, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9138-1392
  • Daniela Lucas da Silva Lemos Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1565-7366

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47535

Keywords:

Information organization, Information in Art, Artworks, University, Crosswalk

Abstract

This paper aims to explain part of the research conducted in the master's degree in History, Politics and Cultural Assets of the Research and Documentation Center of Contemporary History of Brazil of the Getúlio Vargas Foundation, being to the principle of a metadata scheme for documentation of Brazilian university art collections and collections, based on the case of the Arts Center of the Federal University of Espírito Santo. To this end, it is established the comparison of norms and guidelines, comparing the fields and adopting those with a higher index of repetition and semantic alignment to the specificity of the works. As a result, a systematization is presented with the crosswalk performed from national and international documentation standards, organizing a proposal for surveying and registering the university art collection. It is concluded that the recurrence of metadata demonstrates the degree of importance and indispensable form, being possible to create a consistent and contemporary model for the registration of information in art. In this sense, starting from the issues presented by the object of study and meeting local needs can be an alternative to ensure the applicability and maintenance of the model, leading to the beginning of a thought about data governance.

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Author Biographies

Aline Cristina Gomes Ramos, Fundação Getúlio Vargas, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em História, Política e Bens Culturais pela Fundação Getúlio Vargas (FGV/CPDOC). Graduada em Conservação-Restauração de Bens Culturais Móveis (2017) e em Arquitetura e Urbanismo (2007) pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é técnica em restauração da Universidade Federal do Espírito Santo, atuando principalmente nos seguintes temas: patrimônio cultural, restaurações diversas, critérios de conservação-restauração, conservação preventiva, gestão de acervos, documentação museológica e tratamento emergencial no caso de sinistros. Membro do Conselho Editorial da Revista Mosaico (Rio de Janeiro) desde setembro de 2021, atuando como Editora-Chefe a partir de outubro de 2022, até o momento.

Daniela Lucas da Silva Lemos, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Professora doutora do Departamento de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Tem se dedicado em pesquisas voltadas ao aspecto interdisciplinar entre a Ciência de Dados e a Ciência da Informação no que diz respeito a contribuições pontuais para a melhoria da qualidade de dados e metadados em acervos de patrimônio cultural digital, visando infraestrutura informacional adequada para reuso, agregação, busca e recuperação de objetos digitais em rede, incluindo princípios FAIR e de catalogação, técnicas de pré-processamento de dados e aprendizado de máquina.

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Published

2023-03-27

How to Cite

Ramos, A. C. G., & Lemos, D. L. da S. (2023). Metadata for university artistic collection. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(1), 146–166. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47535