A influência do letramento informacional na aprendizagem de estudantes na educação básica

Authors

  • Murillo Macedo Universidade de Brasília
  • Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v11.n1.2018.7707

Keywords:

Basic Education, Informational literacy, Learning

Abstract

The article analyzes the influence of information literacy in the learning process of elementary students in 9th grade, through a quasi-experimental study with two groups of learners. The study happened during some classes of Religious Education subject in a Catholic school in Brasília-DF. First, it was identified the students’ prior knowledge. Later, the quasi-experimental group had guidelines and access to basic guide of information literacy, and finally, it was possible to compare learning levels obtained between them after propose solving a problem to the groups. The study used the methodology of mixed methods, with application of action research combined with quasi-experimental design. The research techniques used were the questionnaire, the participant observation and the conceptual maps, supplemented with reports, evaluation and unstructured interview. The results showed little significant improvement in academic performance in the quasi-experimental group. The study also showed that students of basic education do not have the skills of information literacy that they should dominate; on the other hand, it demonstrated important changes in students’ learning, especially in the attitudinal aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Murillo Macedo, Universidade de Brasília

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília.

Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Universidade de Brasília

Professora adjunta da Universidade de Brasília. Experiência em Ciência da Informação e educação, atuando nos temas: letramento informacional, comunicação cientifica, comportamento informacional (estudos de usuários), aprendizagem, leitura, formação de professores, bibliotecas escolares.

References

ABREU, Rosane de Albuquerque dos Santos; NICOLACI-DA-COSTA, Ana Maria. Mudanças geradas pela internet no cotidiano escolar: as relações dos professores. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 16, n. 33, p.193-203, 2006.

BHATT, R.K. Information literacy models and competencies development initiatives in India. In: INTERNATIONAL CONFERENCE OF ASIAN SPECIAL LIBRARIES, 2nd, Tokyo, Japan, 2011, Feb.10-12. Proceedings. Disponível em: http://units.sla.org/chapter/cas/ICoASL-2011%20Procedings-Day2.htm Acesso em: 11 ago. 2014.

BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 12, n. 2, 1999. Dispo-nível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721999000200008&lng=en&nrm=iso

BRANSFORD, John D; BROWN, Ann L.; COCKING, Rodney R. (org.). Como as pessoas apren-dem: cérebro, mente, experiência e escola. São Paulo: SENAC, 2007.

CAMPELLO, Bernardete Santos. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009, 209f. Tese (Doutorado em Ciência da Infor-mação) ”“ Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2009.

CAMPELLO, B. et al. A internet na pesquisa escolar: um panorama do uso da web por alunos do ensino fundamental. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTA-ÇÃO, 19, 2000, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Associação Rio-Grandense de Bibliotecá-rios, 2000. Disponível em: http://gebe.eci.ufmg.br/downloads/T029.pdf Acesso em: 04 jan. 2015.

CLAXTON, Guy. Introdução: aprendendo para a vida. In: CLAXTON, Guy. O desafio da apren-dizagem ao longo da vida. São Paulo: Artmed, 2005. p. 13-24.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010. 296p.

DEMO, PEDRO. O desafio de educar pela pesquisa na educação básica. In: DEMO, Pedro. Edu-car pela pesquisa. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2002. p. 5-38.

DUDZIAK, Elizabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; TESCAROLO, Ricardo. Desafios para implementar o letramento informacional na educação básica. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982010000100003&script=sci_arttext Acesso em: 08 set. 2012.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. O pensamento reflexivo na busca e no uso da infor-mação na comunicação científica. 2008, 240p. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) ”“ Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: FCI/UNB, 2012.

HERNÁNDEZ SAMPIERE, Roberto; FERNÁNDEZ COLLADO, Carlos; BAPTISTA LUCIO, Maria del Pilar. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013. 623p.

HSIEH, Ma Lei; HOLDEN, Hugh A. The effectiveness of a university's single-session informa-tion literacy instruction. Reference Services Review, v. 38, n. 3, p. 458-473, 2010.

KANDEL, Eric. Em busca da memória. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

KOVALIK, Cindy. Information literacy and High school seniors: perceptions of the research process. School Library Research, v. 16, 2013. Disponível em:<http://www.ala.org/aasl/slr/volume16/kovalik-yutzey-piazza> Acesso em: 15 jan. 2014.

KUHLTHAU, C. C. Rethinking libraries for the information age school: vital roles in inquiry learning. In: IASL CONFERENCE, 2001, Auckland. Keynote paper. Auckland, 2001. Disponível em: http://www.iasl-online.org/events/conf/keynote-kuhlthau2001.html Acesso em: 16 jan. 2014.

LEFRANÇOIS, Guy R. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

LÜDKE, Menga; CRUZ, Giseli Barreto. Aproximando universidade e escola de educação básica pela pesquisa. Cadernos de pesquisa, v. 35, n. 125, p. 81-109, maio/ago. 2005.

MOKHTAR, I. A.; MAJID, S.; FOO, S. Information literacy education: applications of mediated learning and multiple intelligences. Library & Information Science Research, v. 30, p. 195-206, 2008. Disponível em: http://www.ntu.edu.sg/home/sfoo/publications/2008/2008LISR-Publisher.pdf Acesso em: 15 jan. 2014.

SALLEH, M. I. M. et al. Measuring the effect of information literacy on the undergraduates’ academic performance in higher education. International Conference on Social Science and Humanity. IACSIT Press, Singapore, v. 5, n. 2, p. 506-510, 2011. Disponível em: http://www.ipedr.com/vol5/no2/112-H10267.pdf Acesso em: 15 jan. 2014.

WILLIAMSON, K. et al. Information seeking and use by secondary students: the link between good price and the avoidance of plagiarism. School Library Media Research, v. 10, p. 1-13, 2007. Disponível em: http://bilby.unilinc.edu.au/webclient/StreamGate?folder_id=0&dvs=1391347877094~503&usePid1=true&usePid2=true Acesso em: 2 fev. 2014.

Published

2018-02-01

How to Cite

Macedo, M., & Gasque, K. C. G. D. (2018). A influência do letramento informacional na aprendizagem de estudantes na educação básica. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 11(1), 5–22. https://doi.org/10.26512/rici.v11.n1.2018.7707

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.