Acoustic comfort in university libraries
experience report of noise control in the spaces of the Irmão José Otão Main Library
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v17.n1.2024.49655Keywords:
University libraries, Signaling, Noise, Visual communication, Educational campaign, Library servicesAbstract
The PUCRS Main Library, which turns 45 in 2023, has always taken care to be an adequate, comfortable and welcoming space for its users. Due to its community character, the Library makes resources, spaces and services available to the academic community and to society in general. With the growing change in the public that frequents the spaces, the technological advances, and the functions of a university library, it was necessary to create strategies so that all publics have their needs met. One of the actions studied, idealized and applied by the librarians team was the development of a visual communication project with the indication of the noise allowed in each space. This proposal identified the environments through signaling and made the coexistence and the use of the spaces more assertive, giving autonomy to users to choose the most appropriate place to carry out their activities. This experience report describes the stages of project development, the points taken into consideration in the study, and the execution of the actions.
Downloads
References
AMARAL, F. V.; JULIANI, J. P.; BETTIO, R. W. de. Internet das coisas em bibliotecas: proposta de um sistema para monitoramento de ruído para bibliotecas. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 1, p. 458–483, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245281.458-483. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/109371 Acesso em: 11 nov. 2022.
ARAÚJO, A. C. C. Comunicação visual no processo de geração de ideias: uma proposta para a técnica de criatividade creation. 2017. 150 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/25967/1/Comunica%C3%A7%C3%A3ovisualprocesso_Ara%C3%BAjo_2018.pdf Acesso em: 28 jun. 2023.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 10152: acústica: níveis de pressão sonora em ambientes internos e edificações. 2. ed. versão corrigida. Rio de Janeiro: ABNT, 2020.
BACELAR, Jorge. Linguagem da visão. [S. l.: Labcom Books], 1998. Disponível em: https://eikon.ubi.pt/archive/00/bacelar_linguagem.pdf Acesso em: 23 maio 2023.
CRUZ, Rodolfo Menderico Costa; JAOUDE, Felipe Galesi. Aplicação de ferramentas digitais na comunicação interna das organizações. Revista E&S, Piracicaba, 2023. Disponível em: https://revistaes.com.br/2023/03/30/aplicacao-de-ferramentas-digitais-na-comunicacao-interna-das-organizacoes/ Acesso em: 3 out. 2023.
D’AGOSTINI, Douglas. Design de sinalização. São Paulo: Edgard Blucher Ltda, 2017. E-book.
DENESZCZUK JÚNIOR, Markian. As sinalizações de bibliotecas e a ideia de autonomia. Florianópolis, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/228026/TCC%20Markian%20final%20%281%29.pdf?sequence=2&isAllowed=y Acesso em: 23 maio 2023.
FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. 6. ed. São Paulo: Blücher, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014.
LEITIS JUNIOR, Arthur. A biblioteca enquanto campo de educação não formal. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Novas Tecnologias, Centro Universitário Internacional, Curitiba, 2018. Disponível em: https://www.uninter.com/mestrado/wp-content/uploads/2018/06/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Final_Arthur-Leitis-Junior.pdf Acesso em: 23 jun. 2023.
MELO, Najla Bastos, Carvalho, Bruna Bites; Rocha, Marina Mendes da; Loureiro. Josiane Cury Nasser; Carvalho, Rosa Maria de Abreu. Áreas de silêncio e cultura colaborativa: construindo ambientes de conforto acústico na Biblioteca do Superior Tribunal de Justiça. Anais [...]. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTEOCONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/1855 Acesso em: 6 out. 2023.
MOYSES, Manoela Ferraz; MONT’ALVÃO, Claudia Renata; ZATTAR, Marianna. A Biblioteca Pública como ambiente de aprendizagem: casos de makerspaces, learning commons e co-working. Revista Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 4–22, 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/30981 Acesso em: 15 jun. 2023.
MUNARI, B. Design e comunicação visual: contribuição para uma metodologia didática. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134 Acesso em: 5 out. 2023.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO GRANDE DO SUL. BIBLIOTECA CENTRAL. Conheça a sinalização da Biblioteca Central. Porto Alegre, 27 abr. 2023. Instagram: @bibliotecapucrs. Disponível em: https://www.instagram.com/reel/Crip1EesOTy/ Acesso em: 5 jul. 2023.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO GRANDE DO SUL. Quem é o estudante da PUCRS? Um estudo sobre aspectos do perfil, percepções e crenças dos/as discentes dos cursos de graduação. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2022. v. 2. Relatório de resultados. Disponível em: https://editora.pucrs.br/livro/1635/ Acesso em: 7 jun. 2023.
SERVILHA, E. A. M.; DELATTI, M. de A. Percepção de ruído em sala de aula por estudantes universitários e suas consequências sobre a qualidade do aprendizado. Audiology: Communication Research, v. 19, n. 2, 2014. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/acr/a/TyJLnXS9fHNQxbCvJzJ7GYt/?lang=pt# Acesso em: 28 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ednei de Freitas Silveira, Aline Matte Debastiani, Ana Paula Medeiros Magnus, Loiva Duarte Novak, Marta de Oliveira, Salete Maria Sartori
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.