Knowledge and application of the Information Literacy Framework in libraries of Higher Education Institutions in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n2.2021.34895

Keywords:

information literacy, higher education, teaching and learning, ACRL framework, librarian

Abstract

Abstract - Objective. It is investigated the knowledge of the instrument offered by the ACRL, the Framework for Information Literacy for Higher Education, held by Portuguese librarians working in Higher Education Institutions (IES) and to what extent it is being put into practice, demonstrating the capacities to a new curriculum for information competence. Method. The methodology adopted was a questionnaire survey, launched in the universe of higher education libraries in Portugal and the analysis of the results of the answers to the same. The quantitative study is based on a review of the literature on the emergence of the Framework and its international application. Results. A total of 25 responses were obtained from a universe of 177 libraries of higher education institutions in Portugal. The results reveal a sufficient knowledge of the instrument, but an application still incipient, showing an initial adhesion to this pedagogical tool. Conclusions. It should be noted that higher education librarians have concerns about the teaching of information skills, but they do not immediately adopt the new international recommendations. Nevertheless, librarians are still permeable to the ACRL Framework proposals, which is demonstrated by the positive responses regarding its application.

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Author Biographies

Tatiana Sanches, Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Lisboa, Portugal

Tatiana Sanches é Professora Auxiliar Convidada na Universidade Aberta no Mestrado em Gestão da Informação e Bibliotecas Escolares, Bibliotecária e Investigadora. Licenciada em Letras, Mestre em Educação e Leitura, Doutora em Educação, e Pós-Doutora em Ciência da Informação. Tem trabalhado em bibliotecas públicas desde 1993 e nas bibliotecas universitárias desde 2007 e é Chefe de Divisão de Documentação na Faculdade de Psicologia e no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. É membro e Vogal da Formação na BAD, Associação Portuguesa de Bibliotecários, Arquivistas, Profissionais da Informação e Documentação. Dedica-se à pesquisa em duas unidades de investigação, em temas como a literacia de informação, bibliotecas universitárias, gestão de bibliotecas, escrita acadêmica, entre outros, sendo autora e coautora de diversos livros, capítulos e artigos, no panorama nacional e internacional.

Maria Manuel Borges, Universidade de Coimbra, CEIS20, Coimbra, Portugal

Maria Manuel Borges é Professora Associada em Ciência da Informação da Universidade de Coimbra e co-coordenadora do Grupo de Humanidades Digitais do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX - CEIS20 da Universidade de Coimbra. É Chefe do Departamento de Filosofia, Comunicação e Informação. É também coordenadora do curso de Doutoramento em Ciência da Informação da Universidade de Coimbra. Possui ampla experiência na orientação de teses de doutorado e mestrado. É membro da International Society for Scientometrics and Informetrics, Association of Digital Humanities (AHDig), e da Associação Portuguesa de Bibliotecários, Arquivistas, Profissionais da Informação e Documentação. É, ainda, membro do conselho editorial de periódicos nacionais e internacionais e editora associada do Directory of Open Access Journals (DOAJ). Foi membro do Grupo de Trabalho Interministerial, subgrupo Avaliação de Pesquisa, para a iniciativa Nacional de Ciência Aberta. É também membro da Research Data Alliance e membro do conselho de administração apoiado pela Universidade de Coimbra do nó RDA.pt. Colaborou na Estratégia Nacional de Dados Abertos por iniciativa do INCoDE.2030. É membro do Conselho Consultivo do TRIPLE, um projeto financiado pelo H2020-EU.1.4.1.3. Seus interesses de pesquisa atuais são em comunicação científica com foco em acesso aberto e ciência aberta, avaliação de pesquisa, gerenciamento de dados de pesquisa e preservação/ curadoria digital.

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Published

2021-05-18

How to Cite

Sanches, T., & Borges, M. M. . (2021). Knowledge and application of the Information Literacy Framework in libraries of Higher Education Institutions in Portugal. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(2), 463–486. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n2.2021.34895