Digital humanities in Brazilian Information Science: a scientific production analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29582

Keywords:

Information Science. Digital Humanities. Scientific production. Brazil.

Abstract

Digital technology in human activities mobilizes contributions and attention from different scientific fields. The phenomenon characterized as digital humanities is a contemporary tool. It significantly alters practices in everyday life, as well as bringing together innovation in different social segments. It is not yet a fully consolidated field of study but its insertion in several areas of knowledge is notorious for providing broad benefits to society. Nevertheless, there is such a small exploration of how digital humanities can act regarding their transversely with Information Science. The objective is to analyze Information Science research of Brazilian authors that contemplate the digital humanities as object of study. From a theoretical-bibliographical point of view it has been verified how Information Science has incorporated the transdisciplinary concept of the digital humanities drawing a conceptual and epistemological panorama regarding the convergence of fields. The research analyses papers presented at Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação ENANCIB (Brazilian national meeting on research in Information Science) and its relevance in promoting research and advanced studies of the area in Brazil. The methodology has a qualitative aspect applied to the technique of content analysis for interpretation and production of inferences. The results show that the insertion of digital humanities in the Brazilian research of information science is scarce, but it collaborates with the development of the subject in a consistent way. We conclude that there are several aspects within the digital humanities in convergence with the information field. Such convergence is interesting and is likely to grow in the coming years.

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Author Biographies

Laura Mariane de Andrade, Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, São Carlos, SP, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Possui Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010) e Especialização em Gestão da Informação Digital pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (2016), atuando principalmente nos seguintes temas: organização do conhecimento; humanidades digitais; redes sociais, biblioteca 2.0, web 2.0 e colaboração. Possui vínculo como bibliotecária na a Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2013-atual).

Paula Regina Dal'Evedove, Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, São Carlos, SP, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Ciência da Informação, Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos, atuando no curso de Graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Coordenadora do Curso de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Tutora do Programa de Educação Tutorial do Curso de Biblioteconomia e Ciência da informação PET/BCI. Cumpriu Estágio de Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista com bolsa de Pós-Doutorado Júnior do CNPq (2016-2017). Possui Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (2014); Doutorado (2014) em Gestión de la Información pelo Programa de Doctorado en Gestión de la Información en las Organizaciones da Universidad de Murcia - UMU/Espanha; Mestrado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (2010); Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Estadual Paulista (2007); Tecnólogo em Gestão de Pessoas (2007) pelo Centro Universitário Eurípides de Marília. Líder do grupo de pesquisa "Representação e Humanidades Digitais" (UFSCar) e Vice-Líder do grupo de pesquisa "Representação Temática da Informação" (UNESP). Colabora com o grupo de pesquisa "Análise Documentária" (UNESP). Exerce atividades de ensino, pesquisa e extensão nos temas: Organização do Conhecimento; Representação da informação; Humanidades Digitais; Repositórios institucionais; Tratamento Temático da Informação; Indexação; Linguagens de indexação; Metadados temáticos; Representação social; e Informação, tecnologias e inovação em saúde.

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Published

2020-02-11

How to Cite

Andrade, L. M. de, & Dal’Evedove, P. R. (2020). Digital humanities in Brazilian Information Science: a scientific production analysis. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 439–451. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29582