Altmetrics in Altmetric platform: an interview with Stacy Konkiel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.28870

Keywords:

research evaluation. Informetrics. altmetric indicators. altmetrics.

Abstract

Through the interview granted by the researcher and director of research relations at Digital Science, Stacy Konkiel, company in charge of the platform Altmetric, the emergent area of altmetrics is discussed as well as the new paths for research impact assessment of Social Web, the changes in the systems of scientific information mediation, the public engagement with science and technical issues on the use and limitations of the Altmetric platform. This interview is a follow-up of the visit made by the authors to the Altmetric facilities and the discussions held during meeting of the Scientific Communication Research Group of the University of Brasilia (UnB), which took place during the University Week.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janinne Barcelos, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), Brasília, DF, Brasil

É doutoranda em Ciência da Informação na Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Comunicação, Cultura e Cidadania, pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e Bacharel em Comunicação Social - Jornalismo, pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Atualmente, é assistente de pesquisa do Instituto Brasileiro de Informação para a Ciência e Tecnologia (Ibict) e integrante do Grupo Comunicação Científica da UnB, atuando nos seguintes temas: comunicação na ciência; divulgação científica; educação para a ciência; visibilidade da pesquisa na web social e estudos métricos da informação, com ênfase em altmetria.

Diego José Macedo, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), Brasília, DF, Brasil

Mestrando em Ciência da Informação na Universidade de Brasília (UnB). Bacharel em Sistemas de Informação pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Atualmente é tecnologista do Instituto Brasileiro de Informações em Ciência e Tecnologia (IBICT), atuando em estudos e promoção de ferramentas para o acesso aberto e gestão da informação científica. É integrante do Grupo Comunicação Científica da UnB, atuando nos seguintes temas: estudos métricos da informação, indicadores de CT&I e observatórios.

João de Melo Maricato, Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Brasília, DF, Brasil

Doutor em Ciência da Informação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Professor da Faculdade de Ciência da Informação (FCI) e do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, da Universidade de Brasília (UNB). Atua nas áreas de tecnologias de informação e comunicação aplicadas à comunicação, informação e divulgação da ciência, construção de indicadores, métodos e técnicas bibliométricas, cientométricas e almétricas, estudo de relações entre Ciência e Tecnologia, avaliação de programas de pós-graduação, estudos interdisciplinares, sociedade da informação, internacionalização da ciência e informação, comunicação e cidadania. Possui pós-doutorado na Universidade de Brasília sob tutoria da Profa. Dra. Suzana Pinheiro Machado Mueller e realizou atividades de pesquisa na Universidade da Califórnia (UCR).

References

ALPERIN, J. P. Geographic variation in social media metrics: An analysis of Latin American journal articles. Aslib Journal of Information Management, v. 67, n. 3, p. 289-304, 2015.

BIK, H. M.; GOLDSTEIN, M. C. An Introduction to Social Media for Scientists. PLoS Biology, v. 11, n. 4, e1001535, 2013. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1001535

GARFIELD, Eugene; WELLJAMS-DOROF, Alfred. Citation data: their use as quantitative indicators for science and technology evaluation and policy-making. Science and Public Policy, v. 19, n. 5, p. 321-327, 1992.

ROEMER, R. C.; BORCHARDT, R. Altmetrics says: keep it simple and informative to be tweeted. College & Research Libraries News, v. 73, n. 10, p. 596”“600, 2012. Disponível em: http://openscience.com/altmetrics-says-keep-it-simple-and-informative-to-be-tweeted/ Acesso em: 10 nov. 2019.

MARICATO, J. de M; LOPES MARTINS, D. Altmetria: complexidades, desafios e novas formas de mensuração e compreensão da comunicação científica na web social. Biblios, Pittsburgh, n. 68, p. 48-68, jul. 2017. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1562-47302017000300004&lng=es&nrm=iso Acesso em: 20 nov. 2019.

ROEMER, R. C.; BORCHARDT, R. Altmetrics: library technology reports. Chicago: American Library Association, 2015.

SUD, P.; THELWALL, M. Evaluating altmetrics. Scientometrics, v. 98, p. 1131”“1143, 2014.

TORRES-SALINAS, D.; CABEZAS-CLAVIJO, Á.; JIMÉNEZ-CONTRERAS, E. Altmetrics: new indicators for scientific communication in Web 2.0. Comunicar, 2013. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1306.6595 Acesso em: 30 out. 2019

Published

2019-12-27

How to Cite

Barcelos, J., Macedo, D. J., & Maricato, J. de M. (2019). Altmetrics in Altmetric platform: an interview with Stacy Konkiel. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 452–474. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.28870