Information literacy in digital educational processes: pattern of informational behavior of Pedagogy teachers in the use of digital library
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.22879Keywords:
informational behavior. Pedagogy. digital library. academic library. user studies.Abstract
The objective of this study was to identify the informational behavior pattern of the teachers of the Pedagogy course of a Private Higher Education Institution of the Federal District in the use of their digital library and how this can contribute to their pedagogical practices. For this, a focus group technique was used, and the data revealed a pattern of informational behavior with contexts influenced by institutional strategies, cultural and technological barriers, but with specific behaviors that qualify the teaching and learning process through scientific research activities and academic practice, as well as for the actions of teaching practice and continuing education.
Downloads
References
AGUIAR, N. C. de. A Contribuição Teórica de Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque para o Discurso da Competência Informacional no Brasil. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 4, n. 1, p. 17-27, maio 2017.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
BACKES, Dirce Stein et al. Grupo focal como técnica de coleta e análise de dados em pesquisas qualitativas. O mundo da saúde, v. 35, n. 4, p. 438-42, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BORGES, J. Competências infocomunicacionais: estrutura conceitual e indicadores de avaliação. Informação e Sociedade, v. 28, n. 1, p. 123-140, 2018.
BULMER, M. Social policy research. London: Macmillan, 1978.
CAMPELLO, B. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 3, p. 28-37, set./dez. 2003.
CAMPELLO, B. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009. 208 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano. Designing and conducting mixed methods research. 2007.
GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: FCI/UNB, 2012. 178p.
GASQUE, K. C. G. D. Delineamento do conceito de letramento e termos relacionados. In: GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação / Universidade de Brasília, 2012, p. 28-39.
GASQUE, K. C. G. D. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 39, n. 3, p. 83-92, set./dez. 2010.
GASQUE, K. C. G. D.; COSTA, S. M. de S. Comportamento dos professores da educação básica na busca da informação para formação continuada. Ciência da Informação, v.32, n.3, p.54-61, 2003.
LAU, J. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades de informação para a aprendizagem permanente. Boca del Rio: [s.n], 2007.
PERES, Mônica Regina. Competência informacional: educação e sociedade. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 4, n. 1, p. 22-34, 2011.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar: convite à viagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
RAUPP, Fabiano Maury; BEUREN, Ilse Maria. Metodologia da Pesquisa Aplicável à s Ciências. São Paulo: Atlas, 2006.
SILVA, C. M. M. da; MOREIRA, J. R.; SILVA, J. R. de F. Comportamento informacional versus comunicação: aplicação de modelos em contextos multidisciplinares. Biblos: Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, n. 57, 2014.
SUDMAN, S.; BRADUM, N. M. Asking questions. San Francisco: Jossey-Bass, 1982.
WILSON, T. D. On user studies and information need’s. Journal of Documentation, London, v. 37, n. 1, p. 3-15, 1981.
WILSON, T. D. Information behaviour: an interdisciplinary perspective. Information Processing and Management, v. 33, n. 4, p. 551-572, 1997.
WILSON, T. D. Models in information behaviour research. Journal of documentation, v. 55, n. 3, p. 249-270, 1999.
WILSON, T. D. Human information behaviour. Information Science, v. 3, n. 2, p. 49-54, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.