Accessibility and assistive technology in university libraries: case study in Federal Center of Technological Education of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.22362

Keywords:

Public Policies. Inclusion. Accessibility. Assistive Technology. People with special educational needs.

Abstract

The present article discusses the results of a research that analyzed the accessibility conditions and the use of assistive technology in the System of Libraries (SIBI) of the Federal Center of Technological Education of Minas Gerais (CEFET-MG). It is a case study, which investigated the application of the public policies of inclusion in the SIBI of CEFET-MG. For the accomplishment of the study, three techniques of data collection were used: the observation realized in two libraries of the SIBI; questionnaires sent through Google docs to SIBI chief librarians; and semi-structured interviews for three students with special educational needs. The results show advances such as: the receipt of students with special educational needs in the analyzed educational institution; the construction or adaptation of affordable buildings; the provision of technologies to assist students with some special educational need in their studies; and the acceptance by most of the academic community. However, there was also the need for intersectoral articulation, training of servers and improvement in the conditions of accessibility and assistive technology.

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Author Biographies

Kátia Gonçalves dos Santos, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM (2019). Especialista em Educação à Distância pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais - IFNMG (2013). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2009). Atualmente Bibliotecária do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG.

Keila Auxiliadora Carvalho, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, MG, Brasil

Professora Adjunta de História do Brasil Republicano e do Programa de  Pós Graduação em Educação da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM. Doutora em História Social pela Universidade Federal Fluminense -UFF, com tese defendida na área de políticas públicas no Brasil Republicano. Pós-doutoranda em História das Ciências e da Saúde na Casa de Oswaldo Cruz - COC/Fiocruz. Atualmente desenvolve pesquisas envolvendo os seguintes temas: história política, memória, história oral, história da saúde e das doenças. Tem experiência na área de História do Brasil Contemporâneo, com destaque para os temas: cultura política, identidade, biografias, modernização, políticas públicas.

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Published

2019-10-01

How to Cite

Santos, K. G. dos, & Carvalho, K. A. (2019). Accessibility and assistive technology in university libraries: case study in Federal Center of Technological Education of Minas Gerais. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 5–19. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.22362