Teaching International Relations by using cinema

reflections on the use of films as a pedagogical tool

Authors

  • Cristine Koehler Zanella Professora do curso de Relações Internacionais da Universidade Federal de Uberlândia (UFU-Brasil). Pesquisadora associada do Departamento de Direito Público da Universidad Bernardo OHiggins (UBO-Chile). http://orcid.org/0000-0001-7092-4549
  • Edson José Neves Jr. Professor do curso de Relações Internacionais da Universidade Vila Velha (UVV).

Keywords:

Teaching International Relations, movies as a pedagogical tool, films as didactic support, teaching of Internati

Abstract

This article evaluates the potentials and limits of using films to teach International Relations by taking into account the perception achieved by students from two different classes in Brazil, one from the Federal University of Uberlândia (MG) and another from the University Vila Velha (ES). Among the several conclusions, the most substantial one is that films ”“ even the most didactic ones, such as documentaries ”“ require some mediation by professor(s) in order to organize and enable learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristine Koehler Zanella, Professora do curso de Relações Internacionais da Universidade Federal de Uberlândia (UFU-Brasil). Pesquisadora associada do Departamento de Direito Público da Universidad Bernardo OHiggins (UBO-Chile).

Professora do curso de Relações Internacionais da Universidade Federal de Uberlândia (UFU-Brasil). Pesquisadora associada do Departamento de Direito Público da Universidad Bernardo OHiggins (UBO-Chile). Doutora em Ciência Política pela Universidade de Gent (UGent-Bélgica), Doutora em Estudos Estratégicos Internacionais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS-Brasil). Mestre em Integração Latino-Americana, Bacharel em Direito e Bacharel em Economia, todos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM-Brasil).

Edson José Neves Jr., Professor do curso de Relações Internacionais da Universidade Vila Velha (UVV).

Departamento de Relações Internacionais, Universidade de Vila Velha

References

ACONSTRUÇÃO DE FERNANDO HENRIQUE. Direção: Roberto Stefanelli. TV Câmara, 2012. (57 min.). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=S7nk_CML1Z0>. Acesso em: 20 de Março de 2017.

ANCINE. Agência Nacional do Cinema. Anuário estatístico do cinema brasileiro 2015. Disponível em: <http://oca.ancine.gov.br/sites/default/files/cinema/pdf/anuario_2015.pdf>. Acesso em: 26 de Março de 2017.

CINEMARK. CINEMARK Brasil institucional. Disponível em: https://www3.cinemark.com.br/acinemark/institucional. Acesso em 24 de Março de 2017.

CINEPOLIS. Sobre a Cinépolis ”“ quem somos. Disponível em: http://www.cinepolis.com.br/corporativo/. Acesso em 24 de Março de 2017.

CNE. Conselho Nacional de Educação. Texto referência para a audiência pública sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Relações Internacionais. Brasília, DF, Março de 2017.

DOUCET, Marc G. Child’s play: The political imaginary of international relations and contemporary popular children’s films. Global Society, v. 19, n. 3, p. 289-306. 2005.

ENGERT, Stefan, SPENCER, Alexander. International Relations at the Movies: Teaching and Learning about International Politics through Film. Perspectives, vol. 17, n. 1, p. 83-104. 2009.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopses Estatísticas da Educação Superior ”“ Graduação. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior>. Acesso em 26 de Março de 2017.

KUZMA, Lynn M., HANEY, Patrick J. And... Action! Using Film to Learn about Foreign Policy. International Studies Perspectives, n. 2, p. 33-50. 2001.

MUNSTER, Rens Van, SYLVEST, Casper. Documenting International Relations: Documentary Film and the Creative Arrangement of Perceptibility. International Studies Perspectives, n. 16, p. 229”“245. 2015.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

O DIA EM QUE O BRASIL ESTEVE AQUI. Direção: Caíto Ortiz e João Dornelas. Prodigo Filmes. 2005. DVD (72 min.).

O DIA QUE DUROU 21 ANOS. Direção: Camilo Tavares. Pequi Filmes, 2013. (78 min). Disponível em:

<https://www.youtube.com/watch?v=QdWS5DcEFY0&t=2073s>, acesso em 20 de Março de 2017.

PRESIDENTES DE LATINOAMERICA: Luiz Inácio Lula da Silva. Direção: Pablo Santangelo. Sindicato Argentino de Docentes Privados ”“ SADOP, Sindicato Único de Trabajadores de Edificios de Renta y Horizontal ”“ SUTERH, 2010. (83 min.). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=mA7O2eBOvHc>. Acesso em 20 de Março de 2017.

SWIMELAR, Safia. Visualizing International Relations: Assessing Student Learning Through Film. International Studies Perspectives, v. 14, n. 1, p. 14-38. 2013.

TV BRASIL. O dia que durou 21 anos. Disponível em: <http://tvbrasil.ebc.com.br/odiaquedurou21anos>. Acesso em 10 de Março de 2017.

VALERIANO, Brandon. Teaching Introduction to International Politics with Film. Journal of Political Science Education, n. 9, p. 52-72. 2013.

WEBER, Cynthia. International Relations Theory: a critical introduction. 4a ed. Londres: Routledge, 2014.

ZANELLA, Cristine Koehler, NEVES JR., Edson José. (Orgs.). As Relações Internacionais e o Cinema: espaços e atores transnacionais. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015.

____. As Relações Internacionais e o Cinema: Estado e conflitos internacionais. Belo Horizonte: Fino Traço, 2016.

How to Cite

Zanella, Cristine Koehler, and Edson José Neves Jr. 2017. “Teaching International Relations by Using Cinema: Reflections on the Use of Films As a Pedagogical Tool”. Meridiano 47 - Journal of Global Studies 18 (October). https://periodicos.unb.br/index.php/MED/article/view/5307.

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.