Candangas words
videonarrative of women in the construction and consolidation of Brasília and the Federal District
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48498Keywords:
Candanga Women, Pragmatic Approach, Videonarrative, Public Archive of the Federal DistrictAbstract
This article presents the video narrative production process about the trajectory of a candanga woman, wishing to collaborate with the deconstruction of the myth of the official history of the construction of the Federal Capital. The emancipatory potential of reports by peripheral women who actively participated in this period in the Oral History Program of the Public Archive of the Federal District was identified; the Pragmatic Approach was applied to the narrative composed from one of these reports to assume voice and word as an act of remembrance and creation of new meanings and investigated the aesthetics of videonarrative as a way to pluralize and affirm the protagonism of women in the history of the Federal District.
Downloads
References
ArPDF. Arquivo Público do Distrito Federal. Depoimentos de Histórias Orais I - Catálogo 2010
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994 e 2012.
COSTA, Rafael Wagner dos Santos. Jogo de Cena: o jogo de encenação, fabulação e invenção. Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual. São Paulo: USP, v.3, n.1, pp 1-22, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.22475/rebeca.v3n1.93 / Acessado em 06 mar 2020.
COUTINHO, Eduardo. JOGO em Cena. 2007. Disponível em: https://globoplay.globo.com/jogo-de-cena/t/pPYVdYWmz2/ Acessado em 6 mar 2020.
DAVINI, S. Vocalidade e Cena: Tecnologias de Treinamento e Controle de Ensaio. Folhetim - Teatro do Pequeno Gesto, nº 15, Rio de Janeiro: Rioarte, pp. 56-73, 2002.
LINS, Consuelo. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
LINS, Consuelo; MESQUITA, Cláudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
OTTONI, Paulo. John Langshaw Austin e a visão performativa da linguagem. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 18, pp. 117-143, 2002.
VIEIRA, Sulian; LIGNELLI, César. Narrativas atitudes e parâmetros do som: A voz e a palavra em uma aproximação pragmática. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 4-13, 2018. DOI: 10.20396/pita.v7i2.8651448. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8651448 - Acesso em: 4 jan. 2022.
VIEIRA, Sulian. A voz como produção corporal: o Princípio Dinâmico dos Três Apoios. Práticas Poéticas Vocais II. Uberlândia: Universidade de Uberlândia, 2016.
VIEIRA, Sulian. Composição da Memória: a letra, o corpo e a palavra em cena. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte. Brasília: PPG-Arte, v. 14, n. 01, pp. 19-34, 2015.
VIEIRA, Sulian. A questão do estilo no teatro: Abordagens de Textos Teatrais entre Tradições Estéticas Ocidentais. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Arte, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.