Vocal poetics and women's narratives
experiences lived in the discipline Creating Voices, Narrating Women
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48464Abstract
This text integrates the discussion about my teacher training process and constitutes a stage of my doctoral research, here I present my narratives, based on the experiences lived in the discipline Creating Voices, Narrating Women offered by the Graduate Program in Performing Arts at UDESC , under the guidance of professors Daiane Jacobs and Meran Vargens, in which we participated in a scenic creation laboratory, with an emphasis on integrative vocal practices and vocal poetics linked to the narration of life stories of real women, as well as the insertion of a song chosen by us and the text A Roof All Yours, by Virginia Woolf, constituted the basis for our creation process.
Downloads
References
ANODEA, Judith. Rodas da vida: um guia para você entender o Sistema de Chacras. 4a ed. - Rio de Janeiro: Best Seller, 2020.
BISCARO, Barbara. Vociferar a escola-um relato de experiência da docência. In: NOGUEIRA, Marcia Pompeo; VIDOR, Heloise Baurich; CABRAL, Bianca Scliar; DESGRANGES, Flávio; CONCÍLIO, Vicente (orgs.). Pedagogias do desterro: práticas de pesquisa em artes cênicas. São Paulo: Hucitec, 2020.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [online]. São Paulo, n. 19, 2002.
CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais: filosofia da expressão vocal. Trad. Flávio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2011.
FEDERICI, Silva. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. Tradução Coletivo Sycorax. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um encontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
JACOBS, Daiane Dordete Steckert. Corpo Vocal, Gênero e Performance. Revista Brasileira Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 359-381, maio/ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbep/a/kNbkVHhjshxMrDSjjRcD8Kd/?format=pdf&lang=pt - Acesso em 14 de abril de 2023.
OLARIETA, Beatriz Fabiana. Quando o mundo nos olha: sobre o privilégio de ter tido professores. In: BONDÍA, Jorge Larrosa; RECHIA, Karen Christine; CUBAS, Caroline Jacques. Tradução Fernando Coelho, Karen Christine Rechia, Caroline Jacques Cuba. Elogio do professor -1ª ed.-Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. (Des) arquivar narrativas para construir histórias de vida ouvindo o chão da experiência. In: SOUZA, Elizeu; TOURINHO, Irene; MARTINS, Clementino de. (Orgs). Pesquisa Narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria/RS: Editora da UFSM, 2016.
VARGENS, Meran. A Voz Articulada pelo Coração ou a Expressão Vocal para o Alcance da Verdade Cênica. Salvador/BA: Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2005. Universidade Federal da Bahia. Tese (Doutorado em Artes cênicas). Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/27388/1/Tese%20Meran%20Vargens.pdf - Acesso em 14 de abril de 2023.
WOOLF, Virginia. Um teto todo seu. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Círculo do livro, 1990. Disponível em: https://iedamagri.files.wordpress.com/2014/07/uma-hipotc3a9tica-irmc3a3-de-shakespeare-um-teto-todo-seu.pdf - Acesso em 23 de março de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.