Female Voice Project

reconnecting yourself for voice expansion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.37527

Keywords:

Voice, Feminisms, Memories, Writing of Oneself

Abstract

This work brings the research project Voice and Theater (hereinafter referred to as the Female Voice Project), from the UFRN Arts Department, linked to the Research Group on Body, Dance and Creation Processes - CIRANDAR, coordinated by the voice teachers Master Mayra Montenegro (from UFRN Theater Graduation) and Doctor Eleonora Montenegro (from UFPB Music Education Graduation). Started in 2017, from the desire to share with other women principles and practices experienced during the creation of the feminist theater play Violetas, directed by Raquel Scotti Hirson (Lume Teatro), built from the methodology of Corporeal Mimesis and Mimesis of the Word. This project researches the voice as an expression of the Being in the training for acting and in creation processes. When that voice is limited for some emotional or psychosomatic reason, its self-expression becomes restricted and its being reduced (Lowen, 1982). Based on the work of researchers from various areas, this article presents processes experienced in a writing of oneself (Rago, 2013), testimonies of the participants, reflections, new beginnings, even the scenes of memories that materialized in bodypoetry (Hirson, 2012) and were made sound, scream, word, voice. Thus, a new reflection: Through the reinvention of their own subjectivities, the possibility of being able to resume control of their own voices and lives.

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Author Biographies

Maria Eleonora Montenegro de Souza, Universidade Federal da Paraíba - UFPB, João Pessoa/PB, Brasil

Possui Doutorado na área da Espiritualidade e Saúde pelo programa de Pós-Graduação em Ciências das Religiões da UFPB (2019), Mestrado em Artes Cênicas pela UFBA (2001), Especialização em Arte Educação pela UFPB (1984), Graduação em Educação Artística pela UFPB com Habilitação em Artes Cênicas (1982) e em Música (1980). É atriz, cantora, diretora, dramaturga e professora titular do Departamento de Educação Musical da UFPB.

Mayra Montenegro de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Natal/RN, Brasil

Doutoranda em Teatro pela UDESC, Mestra em Artes Cênicas pela UFRN (2012) e Licenciada em Educação Artística com Habilitação em Música pela UFPB (2008). É atriz, cantora e professora titular da Licenciatura em Teatro da UFRN.

Glênia Maria da Silva Freitas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Natal/RN, Brasil

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFRN e Licenciada em Teatro pela mesma instituição (2017). É atriz, cantora e pesquisadora junto ao Grupo de Pesquisa e Extensão MOTIM - Mito, rito e cartografias feministas nas Artes - coordenado/orientado pela Profa. PhD Luciana Lyra (UERJ).

Samara Batista dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Natal/RN, Brasil

Atriz e Licenciada em Teatro pela UFRN (2020).

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Published

2021-12-21

How to Cite

Souza, M. E. M. de ., Souza, M. M. de, Freitas, G. M. da S., & Santos, S. B. dos. (2021). Female Voice Project: reconnecting yourself for voice expansion. Voz E Cena (Voice and Scene), 2(02), 146–165. https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.37527

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

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