Analysis of the Vocal-Body Composition of the actors Wagner Moura and Al Pacino
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31565Keywords:
Body, voice, expressiveness, scene, trainingAbstract
The actor should be able to dominate the body and voice expression. According to the role and scenic proposal, the actor must create a body and a voice, and that may not be so easy. This study offers some resources and parameters to guide the appreciation of Al Patino and Wagner Moura on their scenic construction for two roles each. Observing the actors and their interpretation, one has to understand their social and cultural context. This work adjusts perfectly well for this type of analyses. We believe these might be new references for the actor’s practice in professional life.
Downloads
References
ALVES, José Eustáquio Diniz. A Linguagem e as Representações da Masculinidade. Textos para discussão. Rio de Janeiro. Escola Nacional de Ciências Estatísticas. n. 11, 33p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv3121.pdf. Acessado em 13/02/2020.
BEHLAU Mara. Voz - O Livro do Especialista. 1.ed. Rio de Janeiro: Revinter, v. 02, 2005.
BEUTTENMÜLLER; LAPORT. Expressão vocal e expressão corporal. Rio de Janeiro: Enelivros, 1989.
CANDIDO, Antonio. Dialética da Malandragem caracterização das Memórias de um sargento de milícias. Revista do Instituto de estudos brasileiros, São Paulo. Universidade de São Paulo. n. 8. pp. 67-89, 1970.
FERNANDES, Fernanda Moreto. Levando a sério a palhaçada: um estudo da natureza ambivalente do riso. Belo Horizonte: Programa de Pós- Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, 2012. Dissertação (Mestrado em Artes).
GUBERFAIN, Jane Celeste. A Voz e a poesia no espaço cênico. Rio de Janeiro: Synergia, 2012.
NETTER, Frank Henry. Atlas De Anatomia Humana. 6ª ed. Rio de Janeiro: Elselvier, 2015.
NOGUEIRA, Virginia Lemes. Psicodinâmica vocal e audiovisualização da voz: práticas da clínica fonoaudiológica a serviço da ação vocal cênica. Belo Horizonte: Programa de Pós- Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, 2010. Dissertação (Mestrado em Artes).
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.
RYNGAERT, Jean Pierre. Introdução à análise do teatro. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
STANISLAVSKI, Constantin. A criação de um papel. Tradução de Pontes de Paula Lima. 5ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
THEBAS, Cláudio. O livro do Palhaço. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.