Vocal Relationality

space, performance and attention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31547

Keywords:

Performance, Space, Attention, Voice, Relationality

Abstract

In this article I investigated, through a reflective elaboration, modes of scenic vocal performance. For this, I introduced concepts such as direction of sound (Lignelli, 2011), vocal spatialization (Maletta, 2014), self-presentation, self-exposure (Arendt, 2018), performance (Butler, 2003), attention (Bosi, 2003) and the courage of truth (Foucault, 2011). Such concepts were developed throughout the text in order to support the arguments who intends to provoke readers for the search by the plural paths of vocal spatialization on the scene.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Mendonça Sanchez, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, Campinas/SP, Brasil

Atriz, professora e pesquisadora teatral. Graduada em Teatro pela Universidade Federal de Uberlândia (2009-2015). Mestranda no Programa de Pós Graduação em Artes da Cena - Unicamp (2018-2020).

Gina Maria Monge Aguilar, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, Campinas/SP, Brasil

É pedagoga, pesquisadora, atriz e diretora de teatro costarriquenha, residente no Brasil. Possui Doutorado e Mestrado em Pedagogia Teatral pela USP e bacharelado em Artes Dramáticas pela Universidad de Costa Rica. Atualmente é professora RDIP no Instituto de Artes da Unicamp. Atuando principalmente nas áreas de trans-formação vocal, Teatro e performance Latino-americanos e decolonialidade.

References

ARENDT, Hannah. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Trad. de Cesar Augusto R. de Almeida, Antônio Abranches e Helena Franco Martins. 7ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BOSI, Ecléa. A atenção em Simone Weil. Revista Psicologia USP, São Paulo, Universidade de São Paulo, vol. 14, nº. 01, pp.11-20, Janeiro 2003.

BUTLER, Judith. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Trad. Rogério Bettoni. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Trad. Fernanda Siqueira Miguens. 4ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Trad. Rogério Bettoni. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Trad. Flavio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II: curso no Collège de France (1983 - 1984). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 51ª ed. São Paulo: Global, 2006.

KILOMBA, Grada. Desobediências poéticas. Curadoria Jochen Volz e Valéria Piccoli. Ensaio Djamila Ribeiro. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2019a.

¬KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de Racismo Cotidiano. Trad. Jess Oliveira. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019b.

LÉVY, Pierre. O Que é Virtual? Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

LIGNELLI, César. Sons & cenas: apreensão e produção de sentido a partir da dimensão acústica. Local: Programa de Pós-Graduação em Educação/ Universidade de Brasília, 2011. Tese (Doutorado em Educação).

MALETTA, Ernani de Castro. A dimensão espacial e dionisíaca da voz com base nas propostas de Francesca Dela Monica: resgatando liberdade expressiva e identidade vocal. Urdimento, Santa Catarina, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), vol. 1, nº. 22, pp. 39-52, Julho 2014.

SARRAZAC, Jean-Pierre; NAUGRETTE, Catherine. Léxico do drama moderno e contemporâneo. Trad. André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

WOLFF, Lorena. Cada Performance es una Historia. In: DIÉGUEZ, Ileana (org.) Des/tejiendo escenas. Desmontajes: procesos de investigación y creación. Teatro mexicano - Siglo XXI. Universidad Iberoamericana Ciudad de México. Departamento de Letras. Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Teatral Rodolfo Usigli (México), 2009. pp. 147-150.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 2ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2020-06-29

How to Cite

Sanchez, R. M., & Aguilar, G. M. M. (2020). Vocal Relationality: space, performance and attention. Voz E Cena (Voice and Scene), 1(01), 45–58. https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31547

Issue

Section

Articles - Continuous Flow