University permanence: Challenges and strategies for quilombola students in higher education

Authors

  • Mirele Silva Santos

Keywords:

Higher education, Student permanence, Marrons

Abstract

This study refers to an excerpt from the course completion work, entitled “University permanence: challenges and strategies of quilombola students from São Francisco do Paraguaçu at UFRB - CAHL”. Its main objective was to identify the strategies of these students in the face of the challenges of remaining in higher education. To achieve this objective, a qualitative approach was adopted, through the application of semi-structured interviews and the use of the participant observation technique and the field diary. The results of the study indicate that among the challenges at the university are: adaptation, financial difficulties and displacement. In this sense, develop and use strategies such as: the family solidarity network, student assistance, housing, among others. Moreover, this study contributes to the expansion and discussion of the topic among various sectors and actors of civil society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA DOS SANTOS, E., AGUIAR NORBERTO RIOS, K., SACRAMENTO SANTOS, M., MENEZES DE SALLES, M., & DOS SANTOS ALVES, T. (2019). ESCOLA DAS ÁGUAS. Mares: Revista De Geografia E Etnociências, 1(1), 143-152.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

INCRA. Relatório Antropológico Quilombo de São Francisco do Paraguaçu. Salvador, Bahia, 2007.

SANTOS, Dyane Brito Reis. Para além das cotas: a permanência de estudantes negros no ensino superior como política de ação afirmativa. 2009. 214f. Tese (doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador-Bahia.

SANTOS, Thais Calixto. Universidade, território e emancipação: quilombolas estudantes no ensino superior. Dissertação de mestrado – Universidade Federal da Bahia – Salvador, 2017.

BAHIA, Secretaria de Desenvolvimento Rural. Território de Identidade Recôncavo. Salvador, Bahia. ([s.d.]). Disponível em: http://www.portalsdr.ba.gov.br/intranetsdr/model_territorio/Arquivos_pdf/Perfil_Rec%C3%B4ncavo.pdf. Acessado em: 09 de Mar. 2023.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 20, p. 60-70, maio/ago. 2002.

TEIXEIRA, M. A. P., DIAS, A. C. G., WOTTRICH, S. H., & OLIVEIRA, A. M. (2008). Adaptação à universidade em jovens calouros. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 185-202.

Published

2023-09-15

How to Cite

Silva Santos, M. (2023). University permanence: Challenges and strategies for quilombola students in higher education. Revista Textos Graduados, 9(1), 50–56. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/tg/article/view/50834