NOBORY TAKES THIS AWAY FROM ME

RACE AND GENDER RELATIONS THROUGH THE SHARING OF TRAJECTORIES

Authors

  • Caio Morais Sena

Keywords:

Race, Gender, Youth and Adult Education, Trajectories

Abstract

The article discusses issues of race and gender and aims to analyze, through an ac-count of the experience of a student at the Pedagogical Center of UFMG [1] during a Sociology class, the emergencies of the debate in the classroom about historical structures and Bra-zilian social institutions. The report and the teacher-student learning process were described through the eld diary and are used as material for this work. In addition, three works by three basic authors were used for the writing and analysis method of the article, namely: “The woman in the society of classes” by Heleieth Saffoti (1976), “The Elite of backwardness: from slavery to Lava Jato ”By Jessé Souza (2017) and“ Racism and sexism in Brazilian culture ”by Lélia Gonzales (1984). Thus, with the tool built with the students, the sharing of trajecto-ries, new pedagogical paths and reflections are presented to the discipline of Social Sciences when working with the themes guided by the Education of Youth and Adults.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia 1 patriarcal / Gilberto Freyre; apresentação de Fernando Henrique Cardoso. ”” 48 ed. rev. ”” São Paulo : Global, 2003. ”” (Introdução à história da sociedade patriarcal no Brasil;

GONZALES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, ANPOCS, 1984, p. 223-244.

INGOLD, Tim, Chega de etnogra a! A educação da atenção como propósito da antropologia In: Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 281-282, setembro-dezembro 2016 http:// dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.21690

MATURANA R., Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política / Humberto Maturana; tradução: José Fernando Campos Fortes. - Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998. 98 p.

NOGUEIRA C. NOGUEIRA M. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, ano XXIII, No 78, Abril, 2002.

PRADO JUNIOR, Caio (1976). Formação do Brasil Contemporâneo (Colônia) (São Paulo, Editora Brasiliense). RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? (Feminismos Plurais) Belo Horizonte(MG): Letramento: Justi cando, 2017.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A Mulher na Sociedade de classes: mito e realidade; prefácio [de] Antônio Cândido de Mello e Souza. Petrópolis, Vozes, 1976. 384p. 21cm. (Coleção SOCIOLOGIA BRASILEIRA Volume .4)

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato/Jessé Souza.-Rio de Janeiro: Leya, 2017.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 26, n. 93, Set./Dez. 2005. p. 1273-1288.

Published

2021-01-26

How to Cite

Morais Sena, C. (2021). NOBORY TAKES THIS AWAY FROM ME: RACE AND GENDER RELATIONS THROUGH THE SHARING OF TRAJECTORIES. Revista Textos Graduados, 7(1), 142–152. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/tg/article/view/36213