Mental health, psychosociology and “meeting of knowledges”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035010007

Keywords:

«Encontro de Saberes», University, Multiepistemic knowledge, Mental Health

Abstract

The article discusses the mental suffering and general illness of the academic class in Brazil, proposing a new an approach to the theme of mental health in two pillars: on the one hand, the “Meeting of knowledges”, a project implemented at the University of Brasília in 2010 that promotes the inclusion of masters of traditional knowledge (indigenous peoples, terreiro peoples, quilombolas, and others) as teachers; on the other, a reconfiguration of the social sciences as a transdisciplinary and multi-systemic area capable of dialoguing with the healing systems developed by the traditional masters, which include relationships with all living beings (plants, animals, nature phenomena). The “Meeting of knowledges in healing” would make a dialogue between anthropocentric transdisciplinary social sciences and traditional cosmocentric sciences. The text was written in four voices: three from academics from UnB, UFF and UFRJ, and a religious leader from Candomblé Angola of Belo Horizonte (MG), Makota Kidoiale.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Jorge de Carvalho, Universidade de Brasília (UnB)

Professor titular de Antropologia da Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil.

Cássia Cristina da Silva (Makota Kidoiale), Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Líder religiosa do candomblé Angola e representante do quilombo Manzo Nzungo Kaiango e mestra docente do “Encontro de Saberes” na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil

Emílio Nolasco de Carvalho , Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutor em antropologia e professor adjunto do Instituto de Psicologia da Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil

Samira Lima da Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora adjunta de Terapia Ocupacional e da Pós-Graduação em Psicossociologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

References

ABRAHÃO, Ana Lúcia; MERHY, Emerson Elias; GOMES, Maria Paula Cerqueira; TALLEMBERG, Claudia; CHAGAS, Magda de Souza; ROCHA, Monica; SANTOS, Nereida Lucia Palko dos; SILVA, Erminia; VIANNA, Leila. O pesquisador in-mundo e o processo de produção de outras formas de investigação em saúde. In: GOMES, Maria Paula Cerqueira; MERHY, Émerson Elias (Orgs). Pesquisadores in-mundo - um estudo da produção do acesso e barreira em saúde mental, p. 155-170. Coleção “Micropolítica do Trabalho e o Cuidado em Saúde”. Porto Alegre: Rede Unida, 2014. [ Links ]

BRITO, Janaina Madeira; BARROS DE BARROS, Maria Elizabeth. Prática de pesquisa e saúde docente: a narratividade como estratégia metodológica. Revista Psicologia e Saúde, v. 6, n. 2, p. 38-46, Jul./Dez. 2014. [ Links ]

BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento I: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. [ Links ]

CARVALHO, José Jorge. A Escola de Kyoto, a filosofia ocidental e as artes indígenas amazônicas. Triálogo para a construção de um Encontro de saberes filosóficos. In: GIACOIA JR., Oswaldo; FLORENTINO NETO, Antonio (Orgs.). Ciência e arte na Escola de Kyoto. Campinas (SP): Editora PHI, 2019. [ Links ]

______. Encontro de saberes e descolonização: Para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico, p. 79-106. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. [ Links ]

______. Uma proposta de estudos culturais na América Latina: inclusão étnica e racial, transdisciplinaridade e Encontro de saberes. In: ALMEIDA, Júlia; PATROCÃNIO, Paulo Roberto Tonani do (Orgs.). Estudos culturais: legado e apropriações, p. 157-189. Campinas: Pontes Editores, 2017. [ Links ]

______. Sobre o notório saber dos mestres tradicionais nas instituições de ensino superior e de pesquisa. Cadernos de Inclusão, n. 8. Brasília: Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa/UnB, 2016. [ Links ]

CARVALHO, José Jorge; ÁGUAS, Carla. Encontro de saberes: um desafio teórico, político e epistemológico. Em: SANTOS, Boaventura de Sousa; CUNHA, Teresa (Orgs.). Colóquio internacional epistemologias do Sul, v. 1: “Democratizar a democracia”, p. 1017-1027. Coimbra: Universidade Coimbra; Centro de Estudos Sociais, 2015. [ Links ]

CARVALHO, José Jorge; FLORES, Juliana. The meeting of knowledges: a project for the decolonization of universities in Latin America. Postcolonial Studies. Special issue: “Decoloniality, knowledges and aesthetics”, v. 17, n. 2, p. 122-139. Melbourne (Aus): Institute of Postcolonial Studies, June 2014. [ Links ]

______. Encuentro de saberes: proyecto para decolonizar el conocimiento universitário eurocéntrico. Nómadas, v. 41, p. 131-147, Bogotá (CO): Universidad Central, Out. 2014b. [ Links ]

CHAUÃ, Marilena. Ética e universidade. XLVI Reunião Anual Da SBPC. Vitória (ES): 1994 (mimeo). [ Links ]

COSTA, Samira Lima da; CARVALHO, Emilio Nolasco de. Agentes comunitários de saúde: agenciadores de encontros entre territórios. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 11, p. 2931-2940, 2012. [ Links ]

DURKHEIM, Émile. O suicídio. São Paulo: Martins Fontes, 2000. [ Links ]

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017. [ Links ]

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau Editor, 1999. [ Links ]

______. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1995. [ Links ]

GINZBURG, Carlo. História noturna. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. [ Links ]

GOMES, Maria Paula Cerqueira; MERHY, Emerson Elias. Pesquisadores in-mundo: um estudo da produção do acesso e barreira em saúde mental. Porto Alegre: Rede Unida, 2014. [ Links ]

LACAN, Jacques. O Seminário. Livro 17: “O avesso da psicanálise”. Rio de Janeiro: Zahar, 1992. [ Links ]

LE GOFF, Jacques. Para uma outra Idade Média: tempo, trabalho e cultura no Ocidente. Petrópolis (RJ): Vozes, 2014. [ Links ]

MAMETU N’KISI MUIANDÊ; MAKOTA KIDOIALE Manzo, Ventos fortes de um kilombo. Belo Horizonte: Associação de Resistência Cultural da Comunidade Quilombola Manzo Nzungo Kaiango, 2018. [ Links ]

MANCEBO, Deise; EWALD, Ariane P.; PRESTRELO, Eleonora Torres; UZIEL, Ana Paula. Em discussão: o trabalho docente. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Ano 6, n. 1, , p. 1-5, Rio de Janeiro: UERJ, 2006. [ Links ]

MARX, Karl. El aumento de la demencia en Gran Bretaña. In: MARX, Karl. Acerca del suicidio, p. 117-124. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2011. [ Links ]

______. Sobre o suicídio. São Paulo: Boitempo, 2006 [1846]. [ Links ]

MICHAELIS, Dicionário Língua Portuguesa. Versão online Michaelis. Disponível em: <http://michaelis.uol.com.br/busca?id=ZnzA>. Acesso em: 17 Set. 2019. [ Links ]

SZTUTMAN, R. Encontros: Eduardo Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2008. [ Links ]

Published

2020-05-29

How to Cite

de Carvalho, J. J. ., da Silva (Makota Kidoiale), C. C., Nolasco de Carvalho , E. ., & Lima da Costa, S. . (2020). Mental health, psychosociology and “meeting of knowledges”. Sociedade E Estado, 35(01), 135–162. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035010007

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.