Socio-environmental analysis: ecodevelopment education zone and Mondragon Cooperative experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201833030010

Keywords:

Eco-development, Cooperativism, Socio-environmental crisis, Sustainable territorial development, Interdisciplinarity

Abstract

This article aims to evaluate the progress and limits of two experiments conducted recently in two different areas on the main aspects involved in the internalization of the environmental issue. They use two case studies: Ecodevelopment Education Zone (ZEE) of the Watershed Rio Sagrado, Morretes (PR); and Mondragon Cooperative Experience (ECM), Basque Country (Spain). The methodology fits as qualitative emphasis applied research; participant research and exploratory, descriptive and evaluative approach with interpretation and data analysis from the qualitative research method of the Collective Subject Discourse (DSC). The results demonstrate that the two experiences work on socio-environmental and socioeconomic management based on the didactic-pedagogical process and the educational praxis: the learning community of the Rio Sagrado with a pedagogical emphasis based on the teaching-learning process; The community of cooperative practice with emphasis on the pedagogical resource of instrumentalization. It was concluded that in their own way, they emerge as alternatives to the hegemonic capitalist logic, working preventively in transforming the local community as protagonists of its development.

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Author Biographies

Liliane Cristine Schlemer Alcântara, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Pós-doutoranda do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Gestão Urbana da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Doutora em desenvolvimento regional pela Universidade Regional de Blumenau (FURB) com sandwich no Instituto de Estudios Cooperativos (Lanki) da Mondragón Unibertsitatea (MU/Espanha). Professora do Departamento de Desenvolvimento Rural (DDR) do Centro de Ciências Agrárias (CCA/UFSCar) da Universidade Federal de São Carlos, São Paulo (SP), Brasil. 

Carlos Alberto Cioce Sampaio, Centro de Pesquisa da Universidade Positivo (CPUP/PR)

Doutor em engenharia de produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) com sandwich em economia social pela École des Hautes Études en Sciences Sociales (Ehess), Paris, França. Pós-Doutor em ciências ambientais pela Washington State University, USA, em cooperativismo corporativo pela Mondragón Unibertsitatea (MU/Espanha), e em ecossoecionomia pela Universidad Austral de Chile. Professor e pesquisador do Centro de Pesquisa da Universidade Positivo (CPUP/PR), Curitiba , Paraná (PR), Brasil. 

Leire Uriarte Zabala, Mondragón Unibertsitatea (MU/Espanha)

 Mestre em estudos especializados em cooperação para o desenvolvimento pela Univerité Libre de Bruxelles (ULB) e doutora pela Mondragón Unibertsitatea (MU/Espanha). Pesquisadora da Lanki e professora da Faculdade de Humanidades e Ciências da Educação (Huhezi/MU), Instituto de Estudios Cooperativos Lanki/Huhezi. Mondragon Unibertsitatea, Espanha.

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Published

2018-12-01

How to Cite

Alcântara, L. C. S., Sampaio, C. A. C., & Zabala, L. U. (2018). Socio-environmental analysis: ecodevelopment education zone and Mondragon Cooperative experience. Sociedade E Estado, 33(03), 887–914. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201833030010

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