EXERCISE FOR ASSESSING PUBLIC POLICY IMPACTS ON SOUTH-SOUTH INTERNATIONAL TECHNICAL COOPERATION
Keywords:
International Cooperation, Public Policy, Training Programs, Technology Transfer, Impact AssessmentAbstract
In this article, Kirkpatrick's "Four Level Model" methodology was used, in three of its four dimensions, in the evaluation of reaction, evaluation of learning, and evaluation of impact, in a final qualitative analysis of the process of unfolding and application of the Policy (PP) of International Cooperation (COOPTEC) South-South of the Ministry of Foreign Affairs (MRE) of the Brazilian Government, evaluating two courses offered through the Brazilian Cooperation Agency (ABC), and executed by Embrapa Studies and Training (EEC), in 2012. It was concluded that, in the context of the Policy Cycle, the evaluation of the impacts of Public Policies requires complex structural analyzes involving different processes, metrics, indices, and well-adjusted indicators, monitoring and continuous improvement in process feedback, as well as political analyzes articulated in a dialectical and dialogical way given the tacit and explicit intentions of the programs, expanding their outputs and outcomes and, consequently, its future impacts.
Downloads
References
ABBAD, G.; PILATI, R.; e PANTOJA, M. J. Avaliação de treinamento: análise da literatura e agenda de pesquisa. Revista de Administração da USP, 38, n. 3, p. 205-218, 2003. Disponível em <http://rausp.usp.br/wp-content/uploads/files/V3803205.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2022.
Agência Brasileira de Cooperação - ABC. Cooperação Técnica Brasileira: Agricultura, Segurança Alimentar e Políticas Sociais. Ministério das Relações Exteriores - MRE e Agência Brasileira de Cooperação - ABC. Brasília, DF: Agência Brasileira de Cooperação – ABC, 2011.
ALA-HARJA, M.; HELGASON, S. Em direção às melhores práticas de avaliação. Revista do Serviço Público, [S. l.], v. 51, n. 4, p. p. 5-60, 2014. DOI: 10.21874/rsp.v51i4.334. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/334. Acesso em: 11 nov. 2022.
ALLIGER, G. M.; JANAK, E. A. Kirkpatrick levels of training criteria - 30 years later. Personnel Psychology, 42, n. 2, p. 331-342, Sum 1989.
ALLIGER, G. M.; TANNENBAUM, S. I.; BENNETT, W.; TRAVER, H. et al. A meta-analysis of the relations among training criteria. Personnel Psychology, 50, n. 2, p. 341-358, Sum 1997. doi:10.1111/j.1744-6570.1997.tb00911.x.
BATES, R. A critical analysis of evaluation practice: the Kirkpatrick model and the principle of beneficence. Evaluation and Program Planning, 27, n. 3, p. 341-347, 2004. doi:10.1016/j.evalprogplan.2004.04.011.
BIASOLI, SEMÍRAMIS e SORRENTINO, MARCOS. Dimensions of public environmental education policies: the necessary inclusion of everyday politics. Ambiente & Sociedade [online]. 2018, v. 21. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc0144r2vu18L2AO>. Acesso em 17 nov. 2022.
BOOG, G. G. Manual de treinamento e desenvolvimento. São Paulo: Makron Books, 1994. 35-64 p.
COBB, P.; CONFREY, J.; DISESSA, A.; LEHRER, R. et al. Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher, 32, n. 1, p. 9-13, 01/01/2003 2003. doi:10.3102/0013189X032001009.
COHEN, W. M.; LEVINTHAL, D. A. Absorptive-capacity - a new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35, n. 1, p. 128-152, MAR 1990. Article. doi:10.2307/2393553.
DELORS, J. C. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez, 1998.
FALLETTA, S. V. Evaluating training programs: The four levels. American Journal of Evaluation, 19, n. 2, p. 259-261, Sum 1998. doi:10.1016/s1098-2140(99)80206-9.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992. 12 ed.
____. Pedagogia do oprimido. 38 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
FREY, Klaus. Políticas Públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas 2000 (21), 2009,211-59. doi:http://www.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/89.
HELLO, F. A. e MELO, P. E. D. Utilização da Ferramenta 'Socialização do Levantamento de Expectativas' (SLE) na Construção de Projetos Programas e Cursos de Capacitação. In: BARBOSA, F. C. (Ed.). Biodiversidade, meio ambiente e desenvolvimento sustentável. 1ª ed. Piracanjuba - GO: Conhecimento Livre, 2020. cap. 19, p. 333-360.
HELLO, F. A. Considerações estruturais sobre o exercício do cargo da presidência das Comissões de Ética do Sistema de Gestão da Ética do Poder Executivo Federal (SGEPEF). Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, 16, n. 3, p. 560-572, 09/30 2022.
JOBERT, Bruno e MULLER, Pierre. L'Etat en action. Paris: PUF,1987.
KELLY, A. E.; LESH, R. A. Handbook of research design in mathematics and science education. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2000.
KHANNA, N. Measuring environmental quality: an index of pollution. Ecological Economics, 35, n. 2, p. 191-202, 11// 2000. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0921-8009(00)00197-X.
KIM, L. Building technological capability for industrialization: analytical frameworks and Korea's experience. Industrial and Corporate Change, 8, n. 1, p. 111-136, March 1, 1999a. doi:10.1093/icc/8.1.111.
____. Korea's national innovation system in transition. In: KIM, L. e NELSON, R. (Ed.). Technology, Learning and Innovation. (forthcoming) ed. New York.: Cambridge University Press., 1999b. cap. Korea's national innovation system in transition., p. 335-360.
KIRKPATRICK, D. Revisiting Kirkpatrick's four-level model. Training & Development, 50, n. 1, p. 54-57, Jan 1996.
KNOWLES, M. S.; HOLTON III, E. F.; SWANSON, R. A. Aprendizagem de resultados: uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011. 404 p.
LALL, S. Building industrial competitiveness in developing countries. Paris: Organization for Economic Cooperation and Development - OECD. 1990.
MRE, M. D. R. E.-.; ABC, A. B. D. C.-. Cooperação Técnica Brasileira: Agricultura, Segurança Alimentar e Políticas Sociais. MRE, M. D. R. E.-. e ABC, A. B. D. C.-. Brasília: Agência Brasileira de Cooperação – ABC, 2011.
OECD. Industrial competitiveness. Directorate for Science, T. A. I. Paris: Organization for Economic Cooperation and Development, 1996.
PEREIRA, Maria Eveline de Castro. Um olhar sobre a capacitação profissional em Biossegurança no Instituto Oswaldo Cruz: o processo de transformação. 2010. 166 f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Biociências e Saúde) - Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: < https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/3877> Acesso em 10/09/2019.
SCHACHT, W. H. Industrial competitiveness and technological advancement: debate over government policy. Washington, D. C.: Congressional Research Service. 1997.
SICHE, Raul, FENI, Agostinho et al. Índices versus indicadores: precisões conceituais na discussão da sustentabilidade de países. Ambiente e Sociedade, 10, n. 2, p. 137-148, 12/2007 2007. doi:10.1590/S1414-753X2007000200009.
TREVISAN, A. P.; BELLEN, H. M. V. Avaliação de políticas públicas: uma revisão teórica de um campo em construção. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, RJ, v. 42, n. 3, p. 529 a 550, 2008. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/6644. Acesso em: 11 nov. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 RP3 - Revista de Pesquisa em Políticas Públicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores de trabalhos submetidos à revista autorizam sua publicação em meio eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte. Os mesmos atestam sua originalidade e sua autoria