DETERMINAÇÃO DAS FORÇAS ATUANTES EM UMA SUSPENSÃO DUPLO “A” EM AMBIENTE MULTICORPOS

Authors

  • Luciano de Paula Rodrigues UnB
  • Rita de Cássia Silva UnB
  • Alessandro B. de S. Oliveira UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/ripe.v2i31.21283

Keywords:

Suspensão Duplo A. Multicorpos. Dinâmica de veículos. Perfil de pista. Histórico de carregamento.

Abstract

O presente trabalho consiste na modelagem multicorpos de uma suspensão automobilistica independente do tipo Duplo “A” utilizada no veiculo de competição minibaja da equipe Piratas do Cerrado da Universidade de Brasilia. Neste sentido são avaliadas as forças lateral, longitudinal e normal atuantes na bandeja inferior deste subsistema a partir da análise dinâmica que considera a relação pneu- pista como principal fonte de excitação do protótipo, a fim de verificar quais dessas forças são mais relevantes para determinação do histórico de carregamento deste componente.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade GO. Dimensionamento geométrico e análise elastocinemática e suspensão automotiva do tipo Duplo A. 2013. Trabalho de conclusão de curso ”“ Universidade de Brasilia.

Akima H. A New Method of Interpolation and S m o o t h Curve Fitting Based on Local Procedures. October. 1970.

Blundell, M. & Harty, D. Multibody Systems Approach to Vehicle Dynamics. 518 (2004)

Busch, M. & Schweizer, B. Coupled simulation of multibody and finite element systems: An efficient and robust semi-implicit coupling approach. Arch. Appl. Mech. 82, 723”“741 (2012).

Els, P. S., Theron, N. J., Uys, P. E. & Thoresson, M. J. The ride comfort vs. handling compromise for off-road vehicles. J. Terramechanics 44, 303”“317 (2007).

Gillespie, TD. “Fundamentals of vehicle dynamics”. 1992. Society of Automotive Engineers, Inc.

Hasagasioglu, S., Kilicaslan, K., Atabay, O. & Güney, A. Vehicle dynamics analysis of a heavy-duty commercial vehicle by using multibody simulation methods. Int. J. Adv. Manuf. Technol. 60, 825”“839 (2012).

Kamal M, Rahman MM, Rahman AGA. Fatigue Life evaluation of suspension knuckle using multibody simulation technique.2012.

Konieczny L, Burdzik R, Lazarz B. Analysis of properties of automotive vehicle suspension arm depending on different materials used in the MSC . Adams environment.2012.

Lak, M. A., Degrande, G. & Lombaert, G. The effect of road unevenness on the dynamic vehicle response and ground-borne vibrations due to road traffic. Soil Dyn. Earthq. Eng. 31, 1357”“1377 (2011).

Nunes MA, Silva RC. MSC ADAMS: Guia prático de Utilização. São Paulo: Editora Edgard Blucher.2014.

MSC Adams. About Adams/solver, 2010.

MSC.Adams.About Adams/Help, 2014.

Press WH, et al. Numerical Recipes in C.2002. Cambridge University Press. Nova York.

Reimpell J, Stoll H, Beltzler JW. The automotive Chassis. 2001.Reed Elsevier and Professional Publishing Ltd.

Rodrigues, LP.Proprosição de perfis de pista baseado no efeito em fadiga de suspensões.2015. Trabalho de conclusão de curso ”“ Universidade de Brasilia.

Sayers, M.W.; Karamihas, S.M., “The litle book of profiling: Basic information about measuring and interpreting road profiles”.1998. University of Michigan.

Song XG, Jung JH, Son HJ, Park JH, Lee KH, Park YC. Metamodel-based optimization of a control arm considering strength and durability performance. Comput Math with Appl. 2010.

Swidergal, K. et al. Experimental and numerical investigation of blankholder’s vibration in a forming tool: a coupled MBS-FEM approach. Prod. Eng. 9, 623”“634 (2015).

Ticã M, Dobre G, Mateescu V, Virzi-Mariotti G, Influence of Compliance for an Elastokinematic Model of a Proposed Rear Suspension. International Journal of Automotive Technology. 2013.

Uys, P. E., Els, P. S. & Thoresson, M. Suspension settings for optimal ride comfort of off-road vehicles travelling on roads with different roughness and speeds. J. Terramechanics 44, 163”“175 (2007).

Vrána T, BradáÄ J, Kovanda J. Elasto-Kinematic Computational Model of Suspension With Flexible Supporting Elements. Acta Polytech. 2016;56(2):147.

Published

2017-02-16

How to Cite

Rodrigues, L. de P., Silva, R. de C., & Oliveira, A. B. de S. (2017). DETERMINAÇÃO DAS FORÇAS ATUANTES EM UMA SUSPENSÃO DUPLO “A” EM AMBIENTE MULTICORPOS. Revista Interdisciplinar De Pesquisa Em Engenharia, 2(31), 48–67. https://doi.org/10.26512/ripe.v2i31.21283

Most read articles by the same author(s)