Participations in the Digital Space
A Discussion Based on Art Magazines in Brazil
Keywords:
Digital Space, Online Art Magazine, Brazil, ParticipationAbstract
According to virtual philosopher Marcello Vitali-Rosati (2016), digital space is not just about digital environments, but it translates itself by the space in which we live and by its inseparable whole of everything that takes place online. Within the context of digital art magazines, this notion allows us to understand that these publications help to connect what happens on the Internet with what happens in physical space. Taking the Brazilian case, this paper will look at the forms of digital participation involved in five magazines, whether through events, calls for publication or exchanges on social networks. In this context, I draw a parallel between the participatory approaches of these publications and the artistic trends developed in Brazil that seek to renew the experience of the sensible, transforming its readers into participants (HUCHET 2014).
Downloads
References
BECKER, Howard. Les mondes de l’art. Paris: Flammarion, 2010.
BUENO MOTTER, TALITHA. Les réseaux sensibles : une étude des revues d’art numériques au Brésil. Tese de doutorado: Université de Montréal, abril 2024. Disponível em: http://hdl.handle.net/1866/33752.
CASTELLS, Manuel. Opening: Networking Minds, Creating Meaning, Contesting Power. Em: CASTELLS, Manuel. (Ed.). Networks of outrage and hope: social movements in the Internet Age. Cambridge, UK ; Malden, MA: Polity Press, 2012a. p. 2–19.
______. Networked Social Movements: A Global Trend? Em: CASTELLS, Manuel. (Ed.). Networks of outrage and hope: social movements in the Internet Age. Cambridge, UK ; Malden, MA: Polity Press, 2012b. p. 220–245.
D’ANTONA, Raphael. Arte ConTexto 10 anos : Raphael D’antona. Instagram Arte ConTexto, 17 jul. 2023. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CuzIpOVpBFx/. Acesso em: 6 dez. 2023
ENTLER, Ronaldo. A retórica de um fotógrafo, as retóricas da imagem. Icônica, 10 maio 2010. Disponível em: https://www.iconica.com.br/site/a-retorica-de-um-fotografo-as-retoricas-da-imagem/. Acesso em: 6 fev. 2025.
______; MOTTER, Talitha. Entrevista com o cofundador do Icônica Ronaldo Entler. Réseaux Sensibles, 5 maio 2020. Disponível em: https://resensibles.hypotheses.org/542. Acesso em: 30 ago. 2021.
FREY, Tales; MOTTER, Talitha. Entrevista com o cofundador da Performatus Tales Frey. Réseaux Sensibles, 2 abr. 2020. Disponível em: https://resensibles.hypotheses.org/401. Acesso em: 22 fev. 2022.
HUCHET, Stéphane. Action / Participation. Appareil, n. 14, 10 dez. 2014. Disponível em: https://journals.openedition.org/appareil/2109. Acesso em: 29 maio 2023.
KNAAK, Bianca. Utopias do lugar : arte pública, espaço público, intervenção artística urbana. Anais do XXXV Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte. Novos Mundos: fronteiras, inclusão, utopias. Em: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE. Rio de Janeiro: 2015. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/202334. Acesso em: 20 nov. 2023
R. TANGERINI, Vanessa. Comentários sobre uma relação expandida. Revista Desvio, v. 6, n. 3, p. 82–83, nov. 2021. Disponível em: https://revistadesvio.eba.ufrj.br/2021/11/07/edicao-especial-de-aniversario-da-revista-desvio/. Acesso em: 6 fev. 2025.
REVISTA DESVIO. Edição de aniversário. Revista Desvio, v. 6, n. 3, p. 6–11, nov. 2021. Disponível em: https://revistadesvio.eba.ufrj.br/2021/11/07/edicao-especial-de-aniversario-da-revista-desvio/. Acesso em: 6 fev. 2025.
SOUCHIER, Emmanuël; CANDEL, Étienne; GOMEZ-MEJIA, Gustavo. Le numérique, c’est de l’écriture. Em: Le numérique comme écriture. Codex. Paris: Armand Colin, 2019a. p. 21–77.
______. Facebook ou la vie « sociale » des réseaux. Em: Le numérique comme écriture. Codex. Paris: Armand Colin, 2019b. p. 281–295.
SOUSA, Gabriela Lúcio de; OVIDIO, João Paulo; MOTTER, Talitha. Entrevista com os diretores da Revista Desvio Gabriela Lúcio de Sousa e João Paulo Ovidio. Réseaux Sensibles, 1 dez. 2019. Disponível em: https://resensibles.hypotheses.org/243. Acesso em: 22 fev. 2022.
VEIGA, Valesca; MOTTER, Talitha. Entrevista com Valesca Veiga, idealizadora e editora da revista o fermento. Réseaux Sensibles, 8 nov. 2021. Disponível em: https://resensibles.hypotheses.org/1040. Acesso em: 9 mar. 2022.
VIEIRA, Camila. Dois tipos de rótulos Crítica à exposição Junho de 2013: 5 anos depois. Parte III. Revista Desvio, 7 jul. 2018a. Disponível em: https://web.archive.org/web/20200922004050/https://revistadesvio.com/2018/07/07/dois-tipos-de-rotulos-critica-a-exposicao-junho-de-2013-5-anos-depois-parte-iii/. Acesso em: 25 fev. 2025.
______. Sobre lutas e caminhos Crítica à exposição Junho de 2013, 5 anos depois. Final. Revista Desvio, 14 jul. 2018b. Disponível em: https://web.archive.org/web/20210514153055/https://revistadesvio.com/2018/07/14/sobre-lutas-e-caminhos-critica-a-exposicao-junho-de-2013-5-anos-depois-final/. Acesso em: 25 fev. 2025.
VITALI-ROSATI, Marcello. Qu’est-ce que l’éditorialisation ? Sens Public, p. 1–33, 2016. Disponível em: http://www.sens-public.org/article1184.html. Acesso em: 21 jul. 2017.
WOOKEY, Sara. Carta aberta de uma bailarina que se recusou a participar na performance de Marina Abramović no MOCA. eRevista Performatus, n. 3, mar. 2013. Disponível em: https://performatus.com.br/traducoes/carta-aberta/ Acesso em: 6 fev. 2025.
WORMSER, Gérard. Mark Zuckerberg et la tentation hégémonique de Facebook. Em: WORMSER, Gérard. (Ed.). Facebook: l’école des fans. Montréal: Les ateliers de [sens public], 2018. p. 65–81.

