Fragmentos que se originam/pertencem a arte infantil

Autores

  • Corinna Eva Peterken Brigham Young University

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v16i2.20749

Palavras-chave:

Primeira infância. Pedagogia pública. A / r / togrfia.

Resumo

Minha prática como professora e artista/ professora na educação infantil sempre atendeu as crianças e os materiais e processos disponíveis para a aprendizagem. A abordagem pedagógica nesta pesquisa com crianças muito novas centra-se em seus interesses e perspectivas. Estou me perguntando sobre o que eu/nós podemos fazer e como eu/nós podemos ensinar (Lenz Taguchi, 2010) com arte na educação infantil. Reuni fragmentos da ChildArt (Viola, 1942; Peterken, 2015, dissertação de doutorado não publicada) para pensar sobre a prática da primeira infância fecharam um ciclo (Burke, LasczikCutcher, Peterken&Potts, 2017). As imagens e obras de arte encontradas no meu trabalho de doutorado fazem com que eu volte a contemplar as imagens e colchas feitas anteriormente com crianças de 1 a 5 anos em sua sala de atendimento (Peterken, 2009, dissertação de lendas inéditas) para considerar como os momentos de produção são produtivos .

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Corinna Eva Peterken, Brigham Young University

Corinna is currently Assistant Professor, Early Childhood Education, at Brigham Young University in the McKay School of Education. Her art practice includes photography and textile/fiber arts and she advocates for research and teaching through and with the arts. Corinna has many years of experience as a classroom teacher from Pre-school to year 11 and as a Media Studies, Visual and Performing Arts specialist in schools and the community.

Referências

BURKE, G.; LASCZIK CUTCHER, A.; PETERKEN, C.; POTTS, M. Moments of (aha!) walking and encounter: Fluid intersections with place, International Journal of Education through Art. vol. 13, n.1, p. 107”“18, 2017.

DEPARTMENT OF EDUCATION EMPLOYMENT AND WORKPLACE RELATIONS. (DEEWR). Belonging, being & becoming: The early years learning framework for Australia. ACT: Commonwealth of Australia, 2009.

IRWIN, R.; SPRINGGAY, S. A/r/tography as arts-based research. In SPRINGGAY, S., IRWIN, R., GOUZOUASIS, P.; LEGGO, C. (Eds.). Being with a/r/tography. Rotterdam: Sense Publishers, 2008.

LEGGO, C. Tangled lines, the art of researching our lives. The Journal of educational Thought. vol. 41, n. 2, 191-199, 2007.

LEGGO, C. Autobiography: rendering our lives and living our research. In SPRINGGAY, S.; IRWIN, R.; GOUZOUASIS, P; LEGGO, C. (Eds.). Being with a/r/tography. Rotterdam: Sense Publishers, 2008.

LENZ TAGUCHI, H. Going beyond the theory/practice divide in early childhood education: Introducing an intra-active pedagogy. New York: Routledge, 2010.

MACRAE, C. Encounters with a life(less) baby doll: Rethinking relations of agency througha collectively lived moment. Contemporary Issues in Early Childhood. vol. 13, n. 2, 120-131, 2012.

PACINI-KETCHABAW, V.; KIND, S.; KOCHER, L. Encounters with materials in early childhood education. Routledge: New York, 2017.

PETERKEN, C. Children in focus: The use of photography in early childhood. (Unpublished honours dissertation). Monash University, Melbourne, 2009.

PETERKEN, C. Knowing in the making: Becoming artist/academic with an inquiry into child art. (Unpublished doctoral dissertation). Monash University, Melbourne, 2015.

SPRINGGAY, S.; IRWIN, R.; GOUZOUASIS, P.; LEGGO, C. Being with a/r/tography. Rotterdam: Sense Publishers, 2008.

VIOLA, W. Child Art. University of London Press: London, 1942.

Downloads

Publicado

2017-12-02

Como Citar

Peterken, C. E. (2017). Fragmentos que se originam/pertencem a arte infantil. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 16(2), 351–360. https://doi.org/10.26512/vis.v16i2.20749

Edição

Seção

IV. Revistamentos da escritura acadêmica