Eu Cabelo Você

Ações criativas como um meio de comunicação

Autores

  • Yoriko Gillard University of British Columbia, Capilano University

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v16i2.20660

Palavras-chave:

A/r/tografia. Investigação baseada em artes. Pesquisa interdisciplinar. Performance. Poesia.

Resumo

Este artigo explora os cabelos humanos como um meio artístico. Venho questionando a relação de confiança e a dinâmica de poder entre quem corta o cabelo e aquele que recebe o corte de cabelo. Esta situação reflete nossas interações da vida diária de várias maneiras, particularmente entre profissionais e não profissionais, como artistas e não artistas e professores e alunos. Descobri que, para construir uma relação recíproca confiável, ambos os lados devem fazer um esforço para
entender as mentes dos outros. Este artigo inclui fotos da performance de cabelo e poesia para apresentar minhas investigações baseadas em artes para ajudar a entender esse relacionamento humano.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Yoriko Gillard, University of British Columbia, Capilano University

Yoriko Gillard is an artist, poet, researcher and teacher. She is a Ph.D. student in Language and Literacy Education at UBC teaching Japanese at Capilano University, BC. Yoriko uses her creativity to communicate with society to think about life together. She has been researching how creative communication helps people understand each other reciprocally during periods of hardships. Her current research initiatives include a HEARTH Project: hear/heart/art/earth and KIZUNA (Bond) activities. Her interests in humanity have led to actively organizing fundraising events to support victims of tragic events that took place in Japan March 11, 2011 (Great East Japan Earthquake). Yoriko’s socio-cultural activities extend to international communities that have been connecting people of different cultures.

Referências

BERGER, J. Ways of seeing. NY: Penguin, 1972.

EISNER, E. W. The enlightened eye: qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Upper Saddle River, NJ: Merrill, 1998.

GILLARD, Y. “ART”. In the Ubyssey, 2010. Retrieved from http://ubyssey.ca/culture/making-the-cut/

GILLARD, Y. “ART” and Caught in the Middle. In Schema Magazine, 2010. Retrieved from http://schemamag.ca/2010/08/20/caught_in_the_middle_aug_23-27/#.WTZG34XG07B

GILLARD, Y. Intercultural ART&Process of art-making [photograph]. InVASA (Visual Arts Students’ Association) monthly newsletter, vol. 1, n. 8, 5, 2011. Retrieved from http://www.ahva.ubc.ca/eventsDetails.cfm?EventID=979&EventTypeNumID=3

IRWIN, R.; BEER, R.; SPRINGGAY, S.; GRAUER, K.; XIONG, G.; BICKEL, B. The Rhizomatic Relations of A/r/tography. Studies in Art Education. vol. 48, n.1, p. 70-88, 2006. Retrieved from http://www.jstor.org.ezproxy.library.ubc.ca/stable/25475806

LEGGO, C. Pedagogy of the Heart: Ruminations on Living Poetically. The Journal of Educational Thought (JET) / Revue De La Pensée Éducative. vol. 39, n.2, p. 175-195, 2005.

Retrieved from https://acurriculumjourney.files.wordpress.com/2014/04/leggo2005-pedagogy-of-the-heart-ruminations-on-living-poetically.pdf

_____. What is a poem good for? 14 Possibilities. Journal of Artistic and Creative Education. vol. 5, n.1, p. 32”“58, 2011.

_____. 29 Ways of Looking at the Oblique in A/r/tography. Visual Arts Research. vol. 38, n. 2, p. 1-5, 2012.

LEGGO, C. Narrative inquiry: Attending to the art of discourse. Language and Literacy. vol. 10, n. 1, 2008. Retrieved from http://ezproxy.library.ubc.ca/login?url=http://search.proquest.com.ezproxy.libraryubc.ca/docview/1428562360?accountid=14656

Downloads

Publicado

2017-12-02

Como Citar

Gillard, Y. (2017). Eu Cabelo Você: Ações criativas como um meio de comunicação. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 16(2), 181–200. https://doi.org/10.26512/vis.v16i2.20660

Edição

Seção

III. Experiências em visualidades