Mental Health Profiles of University Students and Associated Life Habits

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.1590/0102.3772e39nspe06.en

Mots-clés :

Mental health, Lifestyle, Clustering, College students, University student

Résumé

We sought to investigate the mental health profile of university students and possible individual aspects, life habits and associated academic experiences. 844 students were included, predominantly female with a mean age of 22.57 years, who answered a socioeconomic and life habits questionnaire and the Depression, Anxiety and Stress Scale. Cluster and multinomial logistic regression analyses were performed. Three profiles were identified: students with good, moderate and poor mental health. Married or single students, from exact sciences, who studied in a public university and did not work, with low alcohol consumption were more likely to have a good mental health. Understanding the association of life habits and academic experiences with different profiles is relevant to develop interventional strategies with this public.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

Alves, C. F., & Teixeira, M. A. P. (2021). Construção e Avaliação de uma Intervenção de Planejamento de Carreira para Estudantes Universitários. Psico-USF, 25, 697-709. https://doi.org/10.1590/1413/82712020250409

Alves, J. V. S., Paula, W., Rezendo Netto, P. R. , Godman, B., Nascimento, R. C. R. M., & Coura-Vital, W. (2021). Prevalence and factors associated with anxiety among university students of health sciences in Brazil: findings and implications. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 70(2), 99-107. https://doi.org/10.1590/0047-2085000000322

Ariño, D. O., & Bardagi, M. P. (2018). Relação entre fatores acadêmicos e a saúde mental de estudantes universitários. Revista Psicologia em Pesquisa, 12(3), 44-52. https://doi.org/10.24879/2018001200300544

Artigas, J. S., Moreira, N. B., & Campos, W. (2017). Percepção da qualidade de vida em universitários: comparação entre períodos de graduação. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, 21(2), 85-91. https://doi.org/10.25110/arqsaude.v21i2.2017.5525

Barros, M. B. A., Lima, M. G., Azevedo, R. C. S., Medina, L. B. P., Lopes, C. S., Menezes, P. R., & Malta, D. C. (2017). Depressão e comportamentos de saúde em adultos brasileiros - PNS 2013. Revista de Saúde Pública, 51, 1s-10s. https://doi.org/10.1590/S1518-8787.2017051000084

Barroso, S. M., Oliveira, N. R., & Andrade, V. S. (2019). Solidão e Depressão: relações com características pessoais e hábitos de vida em universitários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 35, e35427. https://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e35427

Bayram, N., & Bilgel, N. (2008). The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stress among a group of university students. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 43(8), 667 - 672. https://doi.org/10.1007/s00127-008-0345-x

Bennasar-Veny, M., Yañez, A. M., Pericas, J., Ballester, L., Fernandez-Dominguez, J. C., Tauler, P., & Aguilo, A. (2020). Cluster Analysis of Health-Related Lifestyles in University Students. International journal of environmental research and public health, 17(5), 1776, 1 - 15. https://doi.org/10.3390/ijerph17051776

Borine, R. D. C. C., Wanderley, K. D. S., & Bassitt, D. P. (2015). Relación entre la calidad de vida y el estrés en academicos del área de salud. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 6(1), 100-118. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2015v6n1p100

Broglia, E., Millings, A., & Barkham, M. (2021). Student mental health profiles and barriers to help seeking: When and why students seek help for a mental health concern. Counselling and Psychotherapy Research, 21, 816 - 826. http://dx.doi.org/10.1002/capr.12462

Bührer, B. E., Tomiyoshi, A. C., Furtado, M. D., & Nishida, F. S. (2019). Análise da qualidade e estilo de vida entre acadêmicos de medicina de uma instituição do norte do Paraná. Revista Brasileira de Educação Médica, 43(1), 39-46. http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1rb20170143

Carvalho, E. A., Bertolini, S. M. M. G., Milani, R. G., & Martins, M. C. (2015). Índice de ansiedade em universitários ingressantes e concluintes de uma instituição de Ensino Superior. Ciência, Cuidado e Saúde, 14(3), 1290-1298. https://doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v14i3.23594

Coelho, L. S., Tony, A. C. C., Laguardia, G. C. A., Santos, K. B., Friedrich, D. B. C., Cavalcante, R. B., & Carbogim, F. C. (2021). Are symptoms of depression and anxiety in nursing students associated with their sociodemographic characteristics? Revista Brasileira de Enfermagem, 74 (suppl 3), e20200503. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0503

Di Benedetto, M., Towt, C.J., Jackson, M.L. (2020). A Cluster Analysis of Sleep Quality, Self-Care Behaviors, and Mental Health Risk in Australian University Students. Behavioral Sleep Medicine, 18(3), 309-320. https://doi.org/10.1080/15402002.2019.1580194

Fórum Nacional de Pró-reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis [FONAPRACE] (2018). V pesquisa do perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação. Disponível em: http://www.andifes.org.br/v-pesquisa-nacional-de-perfil-socioeconomico-e-cultural-dos-as-graduandos-as-das-ifes-2018/

Gaiotto, E. M. G., Trapé, C. A., Campos, C. M. S., Fujimori, E., Carrer, F. C. A., Nichiata, L. Y. I., Cordeiro, L., Bortoli, M. C., Yonekura, T., Toma, T. S., & Soares, C. B. (2021). Resposta a necessidades em saúde mental de estudantes universitários: uma revisão rápida. Revista de Saúde Pública, 55(114), 1 - 18. https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2021055003363

Garrido-Rojas, L., Guzmán-González, M., Santelices, M. P., & Rivera Hattenberger, D. (2020). Regulación emocional y depresión en divorciados: ¿Para quiénes es más importante esta relación?. Terapia Psicológica (En línea), 38(3), 363-382. https://doi.org/10.4067/S0718-48082020000300363

Graner, K. M., & Cerqueira, A. T. A. (2019). Integrative review: psychological distress among university students and correlated factors. Ciência e Saúde Coletiva, 24(4), 1327 - 1346. https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.09692017

Hair, J. F., Black, W., Anderson, R.E. & Tatham, R. L. (1998). Multivariate Data Analysis (5ed.). New Jersey, NJ: Prentice-Hall.

McIntyre, J. C., Worsley, J., Corcoran, R., Woods, P. H., & Bentall, R. P. (2018). Academic and non-academic predictors of student psychological distress: the role of social identity and loneliness. Journal of Mental Health, 27(3), 230-239. https://doi.org/10.1080/09638237.2018.1437608

Oliveira, N. R., & Barroso, S. M. (2020). Solidão, depressão e suporte social em estudantes de psicologia. Revista Trabalho En(Cena), 5(1), 146-162. https://doi.org/10.20873/25261487V5N1P146

Pelicioli, M., Barelli, C., Gonçalves, C. B. C., Hahn, S. R., & Scherer, J. I. (2017). Perfil do consumo de álcool e prática do beber pesado episódico entre universitários brasileiros da área da saúde. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 66, 150-156. https://doi.org/10.1590/0047-2085000000164

Pereira, A. G., & Cardoso, F. S. (2015). Suicidal Ideation in University Students: Prevalence and Association with School and Gender. Paidéia, 25(62), 299-306 https://doi.org/10.1590/1982-43272562201503

Pinho, A. P. M., Tupinambá, A. C. R., & Bastos, A. V. B. (2016). O desenvolvimento de uma escala de transição e adaptação acadêmica. Revista de Psicologia (Fortaleza), 7(1), 51-64.

Pickard, L., Brunton, J., McKenna, J., & Utley, A. (2020). Aiding Transition to University Through an Outdoor Orientation Program: Accelerated Friendships. Journal of College Orientation, Transition, and Retention, 27(2), 1 - 29. https://doi.org/10.24926/jcotr.v27i2.2433

Ribeiro, I. J. S., Pereira, R., Freire, I. V., Oliveira, B. G., Casotti, C. A., & Boery, E. N. (2018). Stress and Quality of Life Among University Students: A Systematic Literature Review. Health Professions Education, 4, 70-77. https://doi.org/10.1016/j.hpe.2017.03.002

Rocha, A. S. (2021). Perfectionism and the relationship with psychopathologies: Integrative study. Research, Society and Development, 10(2), Sl, e59410213033, 2021. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i2.13033

Soares, A. B., Poubel, L. N., & dos Santos Mello, T. V. (2009). Habilidades sociais e adaptação acadêmica: um estudo comparativo em instituições de ensino público e privado. Aletheia, (29), 27-42.

Soares, A. B., Francischetto, V., Dutra, B. M., Miranda, J. M., Nogueira, C. C. C., Leme, V. R., Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2014). O impacto das expectativas na adaptação acadêmica dos estudantes no Ensino Superior. Psico-USF, 19(1), 49-60. https://doi.org/10.1590/S1413-82712014000100006

Soares, W. D., Paz, C. J. R., Fagundes, L. C., Freitas, D. A. F., Kimberly, M. J., & Barbosa, H. A. (2018). A utilização do álcool como mediador social entre universitários. SMAD. Revista eletrônica saúde mental álcool e drogas, 14(4), 257-266. https://dx.doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2018.000416

Thomas, L., Orme, E., & Kerrigan, F. (2020). Student Loneliness: The Role of Social Media Through Life Transitions. Computers & Education, 146, e103754. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.1037544

Van Winkel, M., Wichers, M., Collip, D., Jacobs, N., Derom, C., Thiery, E., Myin-Germeys, I., & Peeters, F. (2017). Unraveiling the role of loneliness in depression: The relationship between daily life experience and behavior. Psychiatry, 80(2), 104-117. https://doi.org/10.1080/00332747.2016.1256143

Vignola, R.C.B. & Tucci, A.M. (2014). Adaptation and validation of the depression, anxiety and stress scale (DASS) to Brazilian Portuguese. Journal of Affective Disorders, 155, 104-109. http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2013.10.031

Téléchargements

Publié-e

2023-07-03

Comment citer

Martins Barroso, S., Gonçalves Ferreira, H., & Thais Barbosa Pacheco, J. (2023). Mental Health Profiles of University Students and Associated Life Habits. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 39. https://doi.org/10.1590/0102.3772e39nspe06.en

Numéro

Rubrique

Número Especial Avaliação Psicológica