Word Decoding Task: Item Analysis by IRT and Within-Group Norms

Auteurs-es

  • Patrícia Silva Lúcio Universidade Estadual de Londrina
  • Hugo Cogo Moreira Universidade Federal de São Paulo
  • Adriana de Souza Batista Kida Universidade Federal de São Paulo
  • Carolina Alvez Ferreira de Carvalho Universidade Federal de São Paulo
  • Ângela Maria Vieira Pinheiro = Universidade Federal de Minas Gerais
  • Jair de Jesus Mari Universidade Federal de São Paulo
  • Clara Regina Brandão de Avila Universidade Federal de São Paulo

DOI :

https://doi.org/10.1590/0102.3772e3437

Mots-clés :

Decoding, Item Response Theory, Brazilian Portuguese, Quasi-regular

Résumé

This paper reports the performance of a representative sample of 747 students (52.5% female), from 2nd to 5th year of elementary education from private and public (83.8%) schools of Sao Paulo city. The children performed the Form A of Word Reading and Spelling Task (WRST) containing 48 low-frequency words presented in a card. Data were analyzed using models of Item Response Theory. We observed high levels of accuracy. The analysis selected 24 items, which presented low to moderate discrimination and difficulty indices. There were mean differences between grades, but not sex or school type. We report percentile norms for the grades for the WRST´S (Form) Reduced Version. The results support preceding studies with the word decoding tasks in Brazilian Portuguese, which attested to the quasi-regular character of that language.

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Bibliographies de l'auteur-e

Hugo Cogo Moreira, Universidade Federal de São Paulo

Professor do programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Psicologia Médica da UNIFESP

Adriana de Souza Batista Kida, Universidade Federal de São Paulo

Fonoaudióloga. Pós-doutora pela UNESP-Marília.

Carolina Alvez Ferreira de Carvalho, Universidade Federal de São Paulo

Fonoaudióloga. Doutora pela UNIFESP.

Ângela Maria Vieira Pinheiro =, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Titular da Universidade Federal de Minas Gerais.

Jair de Jesus Mari, Universidade Federal de São Paulo

Professor do programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Psicologia Médica da UNIFESP

Clara Regina Brandão de Avila, Universidade Federal de São Paulo

Professora do programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana da UNIFESP  

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Publié-e

2019-02-21

Comment citer

Lúcio, P. S., Moreira, H. C., Kida, A. de S. B., Carvalho, C. A. F. de, Pinheiro =, Ângela M. V., Mari, J. de J., & Avila, C. R. B. de. (2019). Word Decoding Task: Item Analysis by IRT and Within-Group Norms. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 34. https://doi.org/10.1590/0102.3772e3437

Numéro

Rubrique

Estudos Empíricos