Psychoanalytic Research: From Transference with Psychoanalysis to the Production of the Metapsychological Essay

Authors

  • Cristiano Dal Forno Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Mônica Medeiros Kother Macedo Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e37406

Keywords:

psychoanalytic researcher; psychoanalytic research; transference; metapsychological essay

Abstract

There are frequent debates about epistemology and the potentiality of psychoanalytic research, due in large part to the insertion of Psychoanalysis in the university realm, especially at the graduate level. Therefore, this article proposes a possible articulation between three pillars that support a psychoanalytic research proposal, namely, the psychoanalytic researcher, his transference with Psychoanalysis, and the production of metapsychological knowledge anchored in the space of university guidance. It is argued that a psychoanalytic researcher, in the exercise proposed here with three testimony tenses, from its transference using Psychoanalysis and in the space of research guidance - made possible by the psychoanalytic advisor - allows the production Psychoanalytic knowledge.

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Author Biographies

Cristiano Dal Forno, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicólogo. Mestre e Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professor do Curso de Psicologia da Escola de Ciências da Saúde da PUCRS.

Mônica Medeiros Kother Macedo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga. Psicanalista. Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicanálise: Clínica e Cultura da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.  

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Published

2021-10-25

How to Cite

Dal Forno, C. ., & Medeiros Kother Macedo, M. . (2021). Psychoanalytic Research: From Transference with Psychoanalysis to the Production of the Metapsychological Essay. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 37. https://doi.org/10.1590/0102.3772e37406

Issue

Section

Artigos Metodológicos