Reading and Writing Workshops: The Student Assistance Psychological Practice in the University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e372119

Keywords:

Educational psychology, Higher education, Literacy, Workshops, Discourse analysis

Abstract

The article analyzes the use of reading and writing workshops as a psychological practice for student support in higher education, by promoting a mediating space for the exercise of creative reading and writing and for problematizing authorship in academic practices. The workshops were held with groups of undergraduate students from two public universities, and the method consisted of dialogue circles and reading and writing activities in different textual genres. Bakhtinian discursive analysis was used to analyze the statements and writings produced by the participants. The results discuss the workshops as a space for psychological assistance capable of promoting the sharing of meanings about academic relations and practices and about the possibilities of being author-reader-writer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréa Vieira Zanella, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil

Andréa Vieira Zanella é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Professora titular aposentada da UFSC. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná, mestrado e doutorado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

References

Almeida, A. B., & Pan, M. A. G. S. (2017). Contribuições bakhtinianas para o estudo das práticas de leitura e escrita na universidade: Autoria, gêneros científicos e identidade profissional. In M. A. G. S. Pan, L. Albanese, & N. L. Ferrarini (Orgs.), Psicologia e educação superior: Formação e(m) prática (pp. 75-98). Juruá.

Alves, M. F., & Moura, L. O. B. M. (2016). A escrita de artigo acadêmico na universidade: Autoria x plágio. Ilha do Desterro, 69(3), 77-93. https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p77

Bakhtin, M. (2003). Estética da criação verbal (4a ed.). Martins Fontes.

Bakhtin, M. M. (2013). Problemas da poética de Dostoiévski (5a ed.). Forense Universitária.

Barton, D., & Hamilton, M. (1998). Local Literacies: Reading and writing in one community Routledge.

Bisinoto, C., & Marinho-Araújo, C. M. (2015). Psicologia escolar na educação superior: Panorama da atuação no Brasil. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 67(2), 33-46. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672015000200004

Branco, P. I., & Pan, M. A. G. S. (2016). Rodas de conversa: Uma intervenção da psicologia educacional no curso de medicina. Revista Psicologia: Teoria e Prática, 18(3), 156-167. http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v18n3p156-167

Castelló, M. (2014). Los retos actuales de la alfabetización académica: Estado de la cuestión y últimas investigaciones. Enunciación, 19(2), 346-365. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.enunc.2014.2.a13

Dias, L. R. R., Zanella, A. V., & Tittoni, J. (2017). Oficinas de fotografia na pesquisa-intervenção: Construção de coletivos de trabalho. Revista Nupem, 9(16), 158-174. https://doi.org/10.33871/nupem.v9i16.144

Girardello, G. (2012). A escrita antes do texto: De cozinhas, teares e ateliês. In L. Bianchetti & P. Meksenas (Orgs.). A trama do conhecimento: Teoria, método e escrita em ciência e pesquisa (2a ed., pp. 287-300). Papirus.

Jobim e Souza, S., & Carvalho, C. de S. (2016). Ética e pesquisa: O compromisso com o discurso do outro. Revista Polis e Psique 6(1), 98-112. https://doi.org/10.22456/2238-152X.61385

Lea, M. R., & Street, B. V. (2006). The “academic literacies” model: Theory and applications. Theory into practice, 45(4), 368-377. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4504_11

McLaren, P. L. (1988). Culture or canon? Critical pedagogy and the politics of literacy. Harvard Educational Review, 58(2), 213-235. https://doi.org/10.17763/haer.58.2.n106615465585220

Maheirie, K., Smolka, A. L. B., Strappazzon, A. L., Carvalho, C. S., & Massaro, F. K. (2015). Imaginação e processos de criação na perspectiva histórico-cultural: Análise de uma experiência. Estudos de Psicologia (Campinas) 32(1), 49-61. http://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2015000100005

Mancebo, D. (2010). Trabalho docente na educação superior brasileira: Mercantilização das relações e heteronomia acadêmica. Revista Portuguesa de Educação 23(2), 73-91. https://doi.org/10.21814/rpe.13987

Marinho-Araújo, C. M. (2016). Inovações em Psicologia Escolar: O contexto da educação superior. Estudos de Psicologia (Campinas) 33(2), 199-211. https://doi.org/10.1590/1982-02752016000200003

Moura, F. R., & Facci, M. G. D. (2016). A atuação do psicólogo escolar no ensino superior: Configurações, desafios e proposições sobre o fracasso escolar. Psicologia Escolar e Educacional 20(3), 503-514. https://doi.org/10.1590/2175-3539201502031036

Olabuénaga, J. I. R. (1999). Metodologia de la investigación cualitativa Universidad de Deusto.

Olave-Arias, G., Rojas-García, I., & Cisneros-Estupiñán, M. (2013). Deserción universitaria y alfabetización académica. Educación y Educadores, 16(3), 455-471. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942013000300004&lng=en&tlng=es

Oliveira, C. B. E., & Marinho-Araújo, C. M. (2009). Psicologia escolar: Cenários atuais. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 9(3), 648-663. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812009000300007

Vigotski, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância: Ensaio psicológico: Livro para professores Ática.

Zonta, G. A. (2018). Letramento acadêmico e a construção da autoria em oficinas estéticas: Prática em psicologia junto à assistência estudantil na universidade [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/214245

Zonta, G. A., & Zanella, A. V. (2020). Estudantes negros/as na universidade pública: Tensões na e desafios para a educação superior. Revista Práxis Educacional, 16(41), 591-613. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6642

Published

2021-11-03

How to Cite

Zonta, G. A., & Zanella, A. V. . (2021). Reading and Writing Workshops: The Student Assistance Psychological Practice in the University. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 37. https://doi.org/10.1590/0102.3772e372119

Issue

Section

Estudos Empíricos