Young people with autistic disorder, their mothers and siblings: family experiences and bioecological model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e38312.pt%20

Keywords:

Autism, Mothers, Siblings, Family

Abstract

In the bioecological model, development is understood as the interaction between the subject and the multiple contexts in which it is inserted, taking into consideration the temporal dimension. In this direction, through a descriptive study, it was aimed to analyze the conceptions of young people with autism, their mothers and siblings about their family experiences. For that, interviews were conducted with 12 mothers, 17 siblings and 2 youngsters with autism, being transcribed and analyzed using the content analysis technique. The results have showed that the activities, support networks and conceptions described by the participants work as protective factors, even in the face of risk factors in their development. The present study raises new research questions and elucidates aspects of family experiences that are important to delineate interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. American Psychiatric Publishing.

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo Edições 70.

Bagarollo, M. F., & Panhoca, I. (2010). A constituição da subjetividade de adolescentes autistas: Um olhar para as histórias de vida. Revista Brasileira de Educação Especial, 16(2), 231-250.

Benetti, I. C.;Vieira, M.; Crepaldi, M. A., & Schneider, D. R. (2013). Fundamentos da teoria bioecológica de Urie Bronfenbrenner. Pensando Psicologia, 9(16), 89-99.

Böing, E.; Crepaldi, M. A. & Moré, C. L. O. O. (2008). Pesquisa com famílias: Aspectos teórico-metodológicos. Paidéia, 18(40), 251-266.

Bronfenbrenner, U. (1996). A ecologia do desenvolvimento humano: Experimentos naturais e planejados. Artes Médicas.

Bronfenbrenner, U., & Evans, G. (2000). Developmental science in the 21st century: Emerging questions, theoretical models, research designs and empirical findings. Social Development, 9, 115-125. doi: 10.1111/1467-9507.00114

Cardoso, M. F., & Françozo, M. F. C. (2015). Jovens irmãos de autistas: expectativas, sentimentos e convívio. Saúde, 41(2), 87-98.

Carvalho-Filho, F.S.S.; Moraes-Filho, I.M.; Santos, J.C.; Silva, M.V.R.S., & Pereira N.D. (2018). Entendimento do espectro autista por pais/cuidadores: Estudo descritivo. Revista Científica Sena Aires, 7(2), 105-116.

Dessen, M. A. (1997). Desenvolvimento familiar: Transição de um sistema triádico para poliádico. Temas em Psicologia, 3, 51-61.

Dempsey, A. G., Llorens, A., Brewton, C., Mulchandani, S., & Goin-Kochel, R. P. (2012). Emotional and behavioral adjustment in typically developing siblings of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42, 1393-1402. doi:10.1007/s10803-011-1368-9

Faro, K. A.; Santos, R. B.; Bosa, C. A.; Wagner, A., & Silva, S. S. C. (2019). Autismo e mães com e sem estresse: Análise da sobrecarga materna e do suporte familiar. Psico, 50(2), 1-11. doi:10.15448/1980-8623.2019.2.30080

Guedes, N. P. S., & Tada, I. N. C. (2015). A produção científica brasileira sobre autismo na psicologia e na educação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 31(3), 303-309. doi: 10.1590/0102-37722015032188303309

Hamer, B. L. & Manente, M. V., & Capellini, V. L. M. F. (2014). Autismo e família: Revisão bibliográfica em bases de dados nacionais. Revista Psicopedagogia, 31(95), 169-77.

Meimes, M. A.; Saldanha, H. C., & Bosa, C. A. (2015). Adaptação materna ao transtorno do espectro autismo: Relações entre crenças, sentimentos e fatores psicossociais. Psico, 46(4), 412-422. doi: 10.15448/1980-8623.2015.4.18480

Miele, F. G., & Amato, C. A. H. (2016). Transtorno do espectro autista: Qualidade de vida e estresse em cuidadores e/ou familiares - Revisão de literatura. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 16(2), 89-102. doi: 10.5935/1809-4139.20160010

Minatel, M. M., & Matsukura, T. S. (2014). Famílias de crianças e adolescentes com autismo: Cotidiano e realidade de cuidados em diferentes etapas do desenvolvimento. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 25(2), 126-34. doi: 10.11606/issn.2238-6149.v25i2p126-34

Nunes, C. C.; Silva, N. C. B., & Aiello, A. L. R (2008). As contribuições do papel do pai e do irmão do indivíduo com necessidades especiais na visão sistêmica da família. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 24(1), 037-044.

Nunes, L. L., & Salomão, N. M. R. (2016). O bebê aos três meses: Concepções de pais e mães. Psicologia em Estudo, 21(2),245-255. doi: 10.4025/psicolestud.v21i2.29197

Pereira, A.; Riesgo, R. S.; Wagner, M. B. (2008). Autismo infantil: Tradução e validação da Childhood Autism Rating Scale para uso no Brasil. Jornal de Pediatria, 84(6), 487-494.

Pietsrzak, S. P., & Facion, J. R. (2006). Pessoas com autismo e seus irmãos. Revista Intersaberes, 1(1), 168-185.

Poletto, M., & Koller, S. H. (2008). Contextos ecológicos: Promotores de resiliência, fatores de risco e de proteção. Estudos de Psicologia, 25(3), 405-416. Doi:10.1590/S0103-166X2008000300009

Post, S. G., Pomeroy, J., Keirns, C. C., Cover, I. V., Dorn, M. L., Boroson, L., Coulehan, J., Covell, K, Kubase, K., Luchsinger, E., Nichols, S., Parles, J., Schreiber, L., Tetenbaum, S. P., & Walsh, R. A. (2013). Brief report: Stony brook guidelines on the ethics of the care of people with autism and their families. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43, 1473-1476. doi:10.1007/s10803-012-1680-z

Santos, T. H. F.; Barbosa, M. R. P.; Pimentel, A. G. L.; Lacerda, C. A.; Balestro, J. I.; Amato, C. A. H., & Fernandes, F. D. M. (2012). Comparação dos instrumentos Childhood Autism Rating Scale e Autism Behavior Checklist na identificação e caracterização de indivíduos com distúrbios do espectro autístico. Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 24(1),104-106.

Seibel, B. L.; Falceto, O. G.; Hollist, C. S.; Springer, P.; Fernandes, C. L. C., & Koller, S. H. (2017). Rede de apoio social e funcionamento familiar: Estudo longitudinal sobre famílias em vulnerabilidade social. Pensando Famílias, 21(1), 120-136.

Schmidt, C. (2017). Transtorno do espectro autista: Onde estamos e para onde vamos. Psicologia em Estudo, 22(2), 221-230. doi:10.4025/psicolestud.v22i2.34651

Shivers, C. M., & Plavnick, J. B. (2015). Sibling involvement in interventions for individuals with autism spectrum disorders: A systematic review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(3), 685-696. doi:10.1007/s10803-014-2222-7

Tudor, M. E., Rankin, J, & Lerner, M. D. (2018). A model of family and child functioning in siblings of youth with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48, 1210-1227. doi:10.1007/s10803-017-3352-5

Vinuto, J. (2014). A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: Um debate em aberto. Temáticas, 22(44), 203-220.

Zanatta, E. A; Menegazzo, E.; Guimarães, A. N; Ferraz, L., & Motta, M. G. C. (2014). Cotidiano de famílias que convivem com o autismo infantil. Revista Baiana de Enfermagem, 28(3), 271-282.

Published

2022-08-15

How to Cite

Lemos, E. L. de M. D. L. M., & Salomão, N. M. R. (2022). Young people with autistic disorder, their mothers and siblings: family experiences and bioecological model. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 38. https://doi.org/10.1590/0102.3772e38312.pt

Issue

Section

Estudos Empíricos