Evaluation of learning, reaction and impact of corporate training at work

Authors

  • Maria Cecília dos Santos Queiroz de Araújo Agência Nacional de Vigilância Sanitária
  • Gardênia da Silva Abbad Universidade de Brasília
  • Thais Rodrigues de Freitas Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e35511

Keywords:

Reactions, Learning, Training impact at work

Abstract

This research aimed to evaluate individual level reaction, learning using situational tests and impact of three trainings conducted at a regulatory agency, analyzing: individuals' previous experiences in trainings; customers' sociodemographic variables; support to transfer; and relationships between the variables. The survey comprised 211 respondents, five instruments for data collection, and descriptive and non-parametric statistics for data analysis. The results indicated that: there is no significant correlation between learning and impact self-assessment; there is a significant correlation between reaction assessment and impact self-assessment; and the participants' psychosocial support assessment was significantly related to their impact self-assessments. The main contributions and limitations of the study are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cecília dos Santos Queiroz de Araújo, Agência Nacional de Vigilância Sanitária

Psicóloga, com Mestrado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações, Especialização em Psicodinâmica do Trabalho e Especialização em Vigilância Sanitária. Atualmente, atua na Assessoria de Planejamento da Agência Nacional de Vigilância Sanitária (Anvisa).

Gardênia da Silva Abbad, Universidade de Brasília

Possui graduação, mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade de Brasília. Realiza pesquisas na área de Psicologia Organizacional e do Trabalho com ênfase em aprendizagem, treinamento, desenvolvimento em educação, avaliação e medidas de avaliação de programas educacionais, presenciais e a distância, tecnologias de ensino em saúde e gestão de pessoas por competências. É professora Associada Nível 2, lotada no Departamento de Psicologia Social e do Trabalho e participa do corpo docente de dois programas de pós-graduação (PPGA e PSTO) da Universidade de Brasilia.

Thais Rodrigues de Freitas, Universidade de Brasília

Graduação em andamento em Psicologia pela Universidade de Brasilia. Tem experiência na área de Psicologia Organizacional, especificamente em Treinamento e Competências.  

References

Abbad, G. (1999). Um modelo de avaliação do impacto do treinamento no trabalho - IMPACT (Tese de doutorado). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

Abbad, G. S., & Borges-Andrade, J. E. (2014). Aprendizagem humana em organizações de trabalho. In Zanelli, J. C., Borges-Andrade, J. E., & Bastos, A. V. B. (Orgs.). Psicologia, Organizações e Trabalho no Brasil (pp. 244-284). Porto Alegre: Artmed.

Abbad, G., Borges-Andrade, J. E., & Gama, A. L. G. (2000). Treinamento: Análise do relacionamento da avaliação nos níveis de reação, aprendizagem e impacto no trabalho. Revista de Administração Contemporânea, 4(3), 25-45. doi: 10.1590/S1415-65552000000300003

Abbad, G., Borges-Andrade, J. E., Gamas, A. L. G., Morandini, D., & Sallorenzo, L. H. (2001). Projeto instrucional, aprendizagem, satisfação com o treinamento e autoavaliação de impacto do treinamento no trabalho. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 1(2), 129-161. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572001000200006&lng=pt&tlng=pt.

Abbad, G., & Borges-Ferreira, M. F. (2009). Avaliação de aprendizagem em disciplinas de curso técnico a distância. Estudos de Psicologia, 14(2), 141-149. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/epsic/v14n2/a07v14n2.pdf.

Abbad, G., & Carvalho, R. S. (2006). Avaliação de treinamento a distância: Reação, suporte, transferência e impactos no trabalho. Revista de Administração Contemporânea , 10(1), 95-116. doi: 10.1590/S1415-65552006000100006.

Abbad, G., & Lacerda, E. R. M. (2003). Impacto do treinamento no trabalho: Investigando variáveis motivacionais e organizacionais como suas preditoras. Revista de Administração Contemporânea , 7(4), 77-96. doi: 10.1590/S1415-65552003000400005.

Abbad, G., & Meneses, P. P. M. (2003). Preditores individuais e situacionais de auto e heteroavaliação de impacto do treinamento no trabalho. Revista de Administração Contemporânea , Edição Especial, 185-204. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rac/v7nspe/v7nespa10.pdf.

Abbad, G., Pilati, R., Borges-Andrade, J.E., & Sallorenzo, L.H. (2012). Impacto do treinamento no trabalho - medida em amplitude. In Abbad, G., Mourão, L., Meneses, P. P. M., Zerbini, T., Borges-Andrade, J. E., & Vilas-boas R.(Orgs.), Medidas de Avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: fundamentos para gestão de pessoas (pp. 145-162). Porto Alegre: Artmed .

Abbad, G., Sallorenzo, L.H., Junior, F. A. C., Zerbini, T., Vasconcelos, L., & Todeschini, K. (2012). Suporte à transferência de treinamento e suporte à aprendizagem. In Abbad, G., Mourão, L., Meneses, P. P. M., Zerbini, T., Borges-Andrade, J. E., Vilas-boas R.(Orgs.), Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação (pp. 244-263). Porto Alegre: Artmed .

Abbad, G., Zerbini, T., & Borges-Ferreira, M. F. (2012). Medidas de reação a cursos presenciais. In Abbad, G., Mourão, L., Meneses, P. P. M., Zerbini, T., Borges-Andrade, J. E., Vilas-boas R.(Orgs.). Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação : fundamentos para gestão de pessoas (pp. 145-162). Porto Alegre: Artmed .

Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintirch, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A Taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.

Bastos, L. F. L. (2012). Avaliação da reação, aprendizagem e impacto de treinamento em um hospital do município de São Paulo (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de file:///C:/Users/admin/Downloads/Lucelia_Bastos%20(2).pdf.

Bastos, L. F. L., Ciampone, M. H. T., & Mira, V. L. (2013). Avaliação de suporte à transferência e impacto de treinamento no trabalho dos enfermeiros. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 21(6), 1274-1281. doi: 10.1590/0104-1169.2913.2364.

Borges-Andrade, J. E. (1982). Avaliação somativa de sistemas instrucionais: integração de três propostas. Tecnologia Educacional, 11(46), 331-342.

Chauhan, R., Ghosh, P., Rai, A. & Shukla, D. (2016), The impact of support at the workplace on transfer of training: A study of an Indian manufacturing unit. International Journal of Training and Development, 20, 200-213. doi:10.1111/ijtd.12083.

Creswell, J. W., & Clark, V. L. (2013). Pesquisa de métodos mistos. Porto Alegre: Penso.

Cromwell, S. E., & Kolb, J. A. (2004). An examination of work-environment support factors affecting transfer of supervisory skills training to the workplace. Human Resource Development Quarterly, 15(4), 449-471. doi: 10.1002/hrdq.1115.

Galanou, E., & Priporas, V. (2009). A model for evaluating the effectiveness of middle managers’ training courses: evidence from a major banking organization in Greece. International Journal of Training and Development , 13(4), 221-246. DOI: 10.1111/j.1468-2419.2009.00329.x

Goodwin, C. J., & Goodwin, K. A. (2013). Research in psychology: Methods and design. USA: Wiley.

Hamblin, A. C. (1978). Avaliação e controle do treinamento. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil.

Homklin, T., Takahashi, Y., & Techakanont, K. (2013). Effects of individual and work environment characteristics on training effectiveness: Evidence from skill certification system for automotive industry in Thailand. International Business Research, 6(12), 1-17. doi: 10.5539/ibr.v6n12p1.

Homklin, T., Takahashi,Y., & Techakanont, K. (2014). The influence of social and organizational support on transfer of training: evidence from Thailand. International Journal of Training and Development , 18(2), 116-131. doi: 10.1111/ijtd.12031.

Iqbal, M. Z., Maharvi, M. W., Malik, S. A., Khan, M. M., & Road, P. (2011). An empirical analysis of the relationship between characteristics and formative evaluation of training. International Business Research , 4(1), 273-286. doi:http://dx.doi.org/10.5539/ibr.v4n1p273.

Joo, Y. J., Lim, K. Y., & Park, S. Y. (2011). Investigating the structural relationships among organizational support, learning flow, learners’ satisfaction and learning transfer in corporate e-learning. British Journal of Educational Technology, 42(6), 973-984. doi:10.1111/j.1467-8535.2010.01116.x.

Kenney, J., & Reid, M. (1986). Training interventions. London: IPM.

Kirkpatrick, D. L. (1976). Evaluation of training. In R. L. Craig & L. R. Bittel (Eds.), Training and Development Handbook (pp. 87-112). New York: McGraw Hill.

Kontoghiorghes, C. (2001). Factors affecting training effectiveness in the context of the introduction of new technology - A US case study. International Journal of Training and Development , 5(4), 248-260. doi: 10.1111/1468-2419.00137.

Laing, G. K., & Andrews, P. (2011). An empirical test of training outcomes in the Australian hotel industry. International Journal of Business and Social Science, 2(21), 81-87. Recuperado de http://ijbssnet.com/journals/Vol_2_No_21_Special_Issue_November_2011/10.pdf.

Ma, C., & Chang, H. (2013). Training transfer in the Taiwanese hotel industry: Factors and outcomes. Social Behavior and Personality, 41(5), 761-776. doi: 10.2224/sbp.2013.41.5.761.

Massenberg, A. C., Spurk, D., & Kauffeld, S. (2015). Social support at the workplace, motivation to transfer and training transfer: A multilevel indirect effects model. International Journal of Training and Development , 19, 161-178. doi:10.1111/ijtd.12054.

Meneses, P., Zerbini, T., & Abbad, G. (2011). Manual de treinamento organizacional. Porto Alegre: Artmed .

Montesino, M. U. (2002). Strategic alignment of training, transfer-enhancing behaviors, and training usage: A posttraining study. Human Resource Development Quarterly , 13(1), 89-108. doi: 10.1002/hrdq.1015.

Oliveira Neto, F. S. (2009).Avaliação da efetividade de um curso de desenvolvimento de competências gerenciais(Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil. Recuperado de 2017, dehttp://repositorio.unb.br/handle/10482/8434.

Passmore, J., & Velez, M.J. (2015). Training evaluation. In K. Kraiger , J.M. Passmore , N.R. Santos , & S. Malvezzi (Eds.). The Wiley Blackwell Handbook of The Psychology of Training, Development, and Performance Improvement (pp. 136-153). Chichester, Wet Sussex: John & Wiley Sons, Ltda.

Pereira, S. C. M. (2009). Avaliação, com base em modelo lógico, de efeitos de um treinamento estratégico no desempenho de egressos e da organização (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil. Recuperado de http://repositorio.unb.br/handle/10482/4688.

Pham, N. T. P., Segers, M. S. R., & Gijselaers, W. H. (2012). Effects of work environment on transfer of training: empirical evidence from Master of Business Administration programs in Vietnam. International Journal of Training and Development , 17(1), 1-19. doi: 10.1111/j.1468-2419.2012.00417.x.

Philips, J. (1997). Return of investment in training and performance improvement programs. Houston: Gulf.

Rowold, J. (2007). Individual influences on knowledge acquisition in a call center training context in Germany. International Journal of Training and Development , 11(1), 21-34. doi: 10.1111/j.1468-2419.2007.00267.x.

Ruud, K. L., Leland, J. R., Liesinger, J. T., Johnson, M.G., Majka, A. J., & Naessens, J. M. (2012). Effectiveness of a quality improvement training course: Mayo Clinic quality academy. American Journal of Medical Quality, 27, 130-138. doi: 10.1177/1062860611415391.

Santos Junior, A. B. (2012). Avaliação de impacto de um treinamento introdutório sobre o desempenho dos egressos (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil. Recuperado de http://repositorio.unb.br/handle/10482/12102.

Silva, M. E. (2006). Relações entre impacto do treinamento no trabalho e estratégia empresarial: O caso da Eletronorte. Revista de Administração Contemporânea , 10(3), 91-110. doi: 10.1590/S1415-65552006000300006.

Stufflebeam, D. (1978). Alternativas em avaliação educacional: um guia de auto-ensino para educadores. In Scriven, M.,. Stufflebeam, D (Eds.). Avaliação educacional (II): Perspectivas, procedimentos e alternativas (pp. 50-150). Petrópolis: Vozes.

Tan, J.A., Hall, R. J., & Boyce, C. (2003). The role of employee reactions in predicting training effectiveness. Human Resource Development Quarterly , 14(4), 397-411. doi: 10.1002/hrdq.1076.

Tracey, J. B., Hinkin, T. R., Tannenbaum, S., & Mathieu, J. E. (2001). The influence of individual characteristics and the work environment on varying levels of training outcomes. Human Resource Development Quarterly , 12(1), 5-23. Recuperado de http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/948/.

Vargas, M. R. M., & Abbad, G. (2006). Bases conceituais em treinamento, desenvolvimento e educação - TD&E. In Borges-Andrade, J. E., Abbad, G. S., & Mourão, L. (Eds.), Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: Fundamentos para gestão de pessoas (pp. 137-158). Porto Alegre: Artmed .

Warr, P. B., Bird, M. W., & Rackham, N. (1970). Evaluating of management training. Londres: Gower Press.

Zumrah, A. R. (2014). Service quality in Malaysian public sector: The role of transfer of training. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 144, 111 - 117. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.07.279.

Published

2019-03-14

How to Cite

Araújo, M. C. dos S. Q. de, Abbad, G. da S., & Freitas, T. R. de. (2019). Evaluation of learning, reaction and impact of corporate training at work. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 35. https://doi.org/10.1590/0102.3772e35511

Issue

Section

Estudos Empíricos