Early identification and intervention on language deficits and behavioral difficulties in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.1590/0102.3772e35313Keywords:
Child development, Language development, Child behavior, Evaluation of results of preventive actions, Early interventionAbstract
This project had the aim of detecting and intervening in difficulties of language and behavior in children at the age of three and four. A hundred seventy-eight children were assessed in behavior, expressive and receptive vocabulary and in central auditory processing. 84 children constituted the experimental group and were engaged in an intervention for the development and refinement of language and management of behavior problems through activities developed in software used in tablets, concrete games and orientation provided to their parents and teachers by a professional team composed by speech therapists, psychologists and psycho pedagogues. Posttest analysis indicated significant difference between the vocabulary and language scores, suggesting that this model of early assessment and intervention can be a successful strategy in school environments.
Downloads
References
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A.(2000). Manual for the ASEBA Preschool Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
Adams, M. J., Foorman, B. R., Lundberg, I., & Beeler, T.(2006). Consciência fonológica em crianças pequenas. Porto Alegre: Artmed.
Almeida, A.(2011), fevereiro 17). Re: Atendimento Educacional Especializado (AEE): Terapia de processamento auditivo [Blog]. Recuperado de https://inclusaoaee.wordpress.com/2011/02/17/terapia-de-processamento-auditivo/
Aram, D., Fine, Y., & Ziv, M.(2013). Enhancing parent-child shared book reading interactions: promoting references to the book's plot and socio-cognitive themes. Early Childhood Research Quarterly, 28, 111-122. doi: 10.1016/j.ecresq.2012.03.005
Araújo, L. G. A. N., Lima, L. R., Pereira, M. R. A., Dias, F. R. N., & Diniz, G. C. A.(2009). Tesouro dos sentimentos [online]. Recuperado de http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=8116.
Arnold, D. H.(1997). Co-occurrence of externalizing behavior problems and emergent academic difficulties in young high-risk boys: A preliminary evaluation of patterns and mechanisms. Journal of Applied Developmental Psychology, 18, 317-330. http://dx.doi.org/10.1016/S0193-3973(97)80003-2
American Speech-Language-Hearing Association.(1996). Task force on central auditory processing consensus development: Central auditory current status of research and implications for clinical practice. Journal of the American Academy of Audiology, 5, 41-54. http://dx.doi.org/10.1044/1059-0889.0502.41
Bordin, I. A. S., Mari, J. J., & Caeiro, M. F.(1995). Validação da versão brasileira do “Child Behavior Checklist” (CBCL) - Inventário de Comportamentos da Infância e da Adolescência: Dados preliminares. Revista Brasileira de Psiquiatria, 17(2), 55-56.
Bornstein, M. H., Hahn, C. S., & Suwalsky, J. T. D.(2013). Language and internalizing and externalizing behavioral adjustment: Developmental pathways from childhood to adolescence. Development and Psychopathology, 25(3), 857-878. http://dx.doi.org/10.1017/S0954579413000217.
Bottentuit Junior, B. J.(2012). Do computador ao tablet: Vantagens pedagógicas na utilização de dispositivos móveis na educação. Revista EducaOnline, 6(1), 125-149. Recuperado de http://www.latec.ufrj.br/revistas/index.php?journal=educaonline&page=article&op=view&path%5B%5D=291&path%5B%5D=416 [ Links ]
Capovilla, F. C., & Capovilla, A. G. S.(2000). Problemas de leitura e escrita: Como identificar, prevenir e remediar numa abordagem fônica. São Paulo: Memnon.
Capovilla, F. C., Negrão, V. B., & Damázio, M.(2011). Teste de vocabulário auditivo e teste de vocabulário expressivo: Validado e normatizado para o desenvolvimento da compreensão e da produção da fala dos 18 meses aos 6 anos. São Paulo: Memnon.
Capovilla, F. C., & Salido, L. F. M. (2011). Avaliando a Aspa (Avaliação Simplificada do Processamento Auditivo): Efeito de série escolar e de inteligência não verbal sobre localização de fonte sonora e memória sequencial de sons verbais e não verbais. In F. C. Capovilla. (Org.), Transtornos de aprendizagem: Progressos em avaliação e intervenção preventiva e remediativa (pp. 141-157). São Paulo, SP: Memnon.
D’Abreu, L. C. F., & Marturano, E. M.(2010). Associação entre comportamentos externalizantes e baixo desempenho escolar: Uma revisão de estudos prospectivos e longitudinais. Estudos de Psicologia, Natal, 15(1), 43-45.
Duarte, C. S., & Bordin, I. A. S.(2000). Instrumentos de avaliação. Revista Brasileira de Psiquiatria , 22, 55-58. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-44462000000600015.
Hancock, T. B., Kaiser, A. P., Delaney, E. M. (2002). Teaching parents of preschoolers at high risk: strategies to support language and positive behavior. Topics in Early Childhood Special Education, 22(4), 191-212. http://dx.doi.org/10.1177/027112140202200402
Hollingshead, A. B. (2011). Four factor index of social status. Yale Journal of Sociology, 8, 21-51.
McClelland, M. M., Cameron, C. E., Connor, C. M., Farris, C. L., & Jewkes, A. M., & Morrison, F. J. (2007). Links between behavioral regulation and preschoolers' literacy, vocabulary, and math Skills. Developmental Psychology, 43 (4), 947-959. http://dx.doi.org/ 10.1037/0012-1649.43.4.947
Melo, L. E. (2011). Cognição e linguagem: Perspectivas interdisciplinares. Curitiba: Editora CRV. doi: 10.24824/978858042037.1
Moura, C. B., Marinho-Casanova, M. L, Meurer, P. H., & Campana, C. (2008). Caracterização da clientela pré-escolar de uma clínica-escola brasileira a partir do Child Behavior Checklist (CBCL). Contextos Clínicos, 1(1), 1-8. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S198334822008000100001&lng=pt&tlng=pt
Nascimento, L. C. R.(2001). Brincando com os sons: Jogos para a terapia de distúrbios articulatórios. Carapicuíba, SP: Pró-Fono.
Navarro, A. A. (2008). Estimulação precoce: Inteligência emocional e cognitiva. São Paulo: Grupo Cultural.
Pereira, L. D., & Schochat, E. (1997). Processamento auditivo central: Manual de avaliação. São Paulo: Editora Lovise.
Perez, V. (2011). Crescendo cantando (1ª ed.). São Paulo: Editora Aliança. Recuperado de http://editoraalianca.com.br/wp-content/uploads/2015/04/Livro-Crescendo-e-Cantando.pdf.
Powell D., Dunlap G., & Fox L. (2006). Prevention and intervention for the challenging behaviors of toddlers and preschoolers. Infants and Young Children, 19(1), 25-35. http://dx.doi.org/10.1097/00001163-200601000-00004
Rescorla, L., & Alley, A. (2001). Validation of the Language Development Survey (LDS): A parent report tool for identifying language delay in toddlers. Journal of Speech, Language & Hearing Research, 44(2), 434-445. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2001/035)
Silvares, E. F. M., Rocha, M. M., & Linhares, M. B. M. (2010). Inventário de Comportamentos de Crianças entre 1 1/2 - 5 anos (CBCL/1½-5). Versão brasileira do “Child Behavior Checklist for ages 1 ½ -5 (Manuscrito não publicado).
Timmermans, M., van Lier, P. A. C., & Koot, H. M. (2009). Pathways of behavior problems from childhood to late adolescence leading to delinquency and academic underachievement. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 38(5), 630-638. http://dx.doi.org/10.1080/15374410903103502
Toscano, R. D. G. P., & Anastasio, A. R. T. (2008). Habilidades auditivas de detecção, localização e memória em crianças de 4 a 6 anos de idade [Resumo]. Anais do 16º Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia (pp. 1-5). Trabalho apresentado no Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, 16. Campos do Jordão, SP.
Vallotton, C., & Ayoub, C. (2011). Use your words: The role of language in the development of toddlers’ self-regulation. Early Childhood Research Quarterly , 26(2), 169-181. http://dx.doi.org/ 10.1016/j.ecresq.2010.09.002
Varanda, C. A., Mendes, E. C. C. S., Campina, N. N., Aulicino, M. G. G. M. C., Nascimento, R. C. G. V. O., Marczak, C. M. F., Fernandes, F. D. M. (2015a). The Relation of externalizing behavior and central auditory processing deficits in 4-year-old children. Psychology, 6 (13), 1589-1593. http://dx.doi.org/ 10.4236/psych.2015.613156
Varanda, C. A., Mendes, E. C. C. S., Campina, N. N., Aulicino, M. G. G. M. C., Nascimento, R. C. G. V. O., Marczak, C. M. F., Fernandes, F. D. M. (2015b). Aplicativos para tablets sensíveis ao toque para melhorar vocabulário, processamento auditivo central e habilidades de interação social entre pré-escolares. Psicopedagogia, 32(98), 136-149. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010384862015000200004&lng=pt&tlng=pt.
Wright, T. S., & Neuman, S. B. (2014). Paucity and disparity in kindergarten oral vocabulary instruction. Journal of Literacy Research, 46(3), 330-357. doi: 10.1177/1086296X14551474
Whorrall, J., & Cabell, S. Q. (2016). Supporting children’s oral language development in the preschool classroom. Early Childhood Education Journal, 44, 335-341. doi: 10.1007/s10643-015-0719-0
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cristina de Andrade Varanda, Eva Cristina de Carvalho Souza Mendes, Maria da Graça Giordano de Marcos Cresce, Rita de Cássia Gottardi van opstal Nascimento, Fernanda Dreux Miranda Fernandes, Karla Regina de Jesus Grillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.