The Social Representation and Moral Judgment of College Students on Lynching

Authors

  • Maria Edna Silva de Alexandre Universidade Federal da Paraíba
  • Lilian Kelly de Sousa Galvão Universidade Federal de Campina Grande
  • Anderson Scardua Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e3554

Keywords:

Lynchings, Social representations, Moral judgement, Attitude

Abstract

This study aimed to investigate the relationship between social representation and moral judgment on lynching and to identify the position of studentes of Psychology and Exact Sciences on the act. This was a descriptive and explanatory research study, conducted with 122 participants who answered a semistructured questionnaire and justified their attitude towards a moral dilemma. The analysis was done using thematic content analysis, descriptive statistics and tests of association among variables. The results indicated different ways of representing the act of lynching, associated with the principles of each moral development level used by the participants. In general, the studied groups showed a negative view of the practice of lynching, with the favorable ones being predominantly students of Exact Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Edna Silva de Alexandre, Universidade Federal da Paraíba

Mestranda em Psicologia Social

Lilian Kelly de Sousa Galvão, Universidade Federal de Campina Grande

Professora da Unidade Acadêmica de Psicologia da Universidade Federal de Campina Grande.

Anderson Scardua, Universidade Federal de Campina Grande

Professor da Unidade Acadêmica de Psicologia da Universidade Federal de Campina Grande.  

References

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Biaggio, A. M. B. (2002). Lawrence Kohlberg: ética e educação moral. São Paulo: Moderna.

Biaggio, A. M. B. (2011). Desenvolvimento moral: I. Aspectos Cognitivos. In A. M. B. Biaggio (Org.), Psicologia do desenvolvimento (pp. 214-237, 22ª edição). Petrópolis: Editora Vozes.

Brasil. (2012). Resolução 466/2012. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: Ministério da Saúde/Conselho Nacional de Saúde.

Castorina, J. A. (2009). Gerard Duveen: Un enfoque dialéctico para relacionar la teoría de las Representaciones Sociales y la Psicología del Desarrollo. Psicologia da Educação, 29(2), 7-26. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n29/n29a02.pdf.

Cerqueira, R. T., & Noronha, C. V. (2004). Cenas de linchamento: Reconstruções dramáticas da violência coletiva. Revista Psicologia em Estudo, 9(2), 163-172. Recuperado de http://www.repositorio.ufba.br:8080/ri/bitstream/ri/3057/1/v9n2a03.pdf.

Creswell, J. W. (2007). Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto (2ª ed.). Porto Alegre: Editora Artmed.

Doise, W. (2001). Droits de l´homme et force des ideés. Paris: Presses Universitaires de France.

Doise, W. (2002). Da psicologia social à psicologia societal.Psicologia: Teoria e Pesquisa, 18(1), 27-35. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S010237722002000100004&lng=en&tlng=pt.

Emler, N. (1987). Socio-moral development from the perspective of social representations. Journal for the Theory of Social Behaviour, 17(4), 371-388. DOI: 10.1111/j.1468-5914.1987.tb00104.x. Acesso em nov. 2015.

Galvão, L. K. S., & Camino, C. P. S. (2011). Julgamento moral sobre pena de morte e redução da maioridade penal. Psicologia & Sociedade, 23(2), 228-236. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010271822011000200003&lng=en&tlng=pt.

Gil, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa (5ª ed.). São Paulo: Atlas.

Goldstein, D. M. (2003). In our own hands: Lynching, justice, and the law in Bolivia. American Ethnologist, 30(1), 22-43. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/380520 7?seq=1#page_scan_tab_contents.

Jodelet, D. (2001). Representações Sociais: Um domínio em expansão. In D. Jodelet (Org.),Representações Sociais (pp. 17- 44). Rio de Janeiro: EDUERJ.

Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The cognitive-developmental approach to socialization. In D. A. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory and research (pp. 347- 480). Chicago: Rand McNally.

Kohlberg, L. (1976). Moral stage and moralization: The cognitive-developmental approach. In T. Lickona (Ed.), Moral development and behavior: Theory, research and social issues(pp. 31-53). New York: Holt, Rinehart and Winston.

Krupa, C. (2009). Histories in red: Ways of seeing lynching in Ecuador. American Ethnologist, 36(1), 20-39. Recuperado de https://www.academia.edu/ 11443095/ Histories_in_Red_Ways_of_Seeing_Lynching_in_Ecuador_American_Ethnologist_

Martins, J. S. (2015). Linchamentos: A justiça popular no Brasil. São Paulo: Editora Contexto.

Menin, M. S. S. (2005).Representações sociais de lei, crime e injustiça em adolescentes. Campinas: Mercado de Letras.

Moscovici, S. (2011). A invenção da sociedade: sociologia e psicologia. Petrópolis: Editora Vozes .

Moscovici, S. (2012). A Psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Editora Vozes .

Rique, J., Camino, C. P. S., Moreira, P. L., & Abreu, E. L. (2013). Julgamento moral de jovens em diferentes contextos políticos. Revista Arquivos Brasileiros de Psicologia, 65(2), 243-257. Recuperado de http://sociales.redalyc.org/articulo.oa?id=229028926007

Rodrigues, D. (2013). Círculo da punição: o linchamento como cena de acusação e denúncia criminal. DILEMAS: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, 6(4), 625-643. Recuperado de http://revistadil.dominiotemporario.com/doc/DILEMAS-6-4-Art4.pdf.

Ruotti, C., Freitas, T. V., Almeida, J. F., & Peres, M. F. T. (2009). Graves violações de direitos humanos e desigualdade no município de São Paulo. Revista Saúde Pública, 43(3), 533-540. Recuperado de http://www.producao.usp.br/bitstream/handle/BDPI/ 9417/art_RUOTTI_Graves_violacoes_de_direitos_humanos_e_desigualdade_2009.pdf?sequence=1.

Serra, C. (2008). Linchamentos em Moçambique: Uma desordem que apela à ordem. Maputo: Imprensa Universitária.

Shimizu, A. M. (2002). Representações sociais e julgamentos morais de jovens: Um estudo intercultural comparando duas abordagens teórico-metodológicas (Tese de doutorado). Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, Universidade Estadual Paulista, Marília, SP, Brasil.

Sinhoretto, J. (2002). Os justiçadores e sua justiça: Linchamentos, costume e conflito. São Paulo: IBCCRIM.

Sinhoretto, J. (2009). Linchamentos: insegurança e revolta popular. Revista Brasileira de Segurança Pública, 4(3), 72-92. Recuperado de http://www.observatoriodeseguranca. org/files/artigo%20jaqueline.pdf.

Souza, L., & Menandro, P. R. M. (2002). Vidas apagadas: Vítimas de linchamentos ocorridos no Brasil (1990-2000). Revista Psicologia Política, 4(2), 249-266. Recuperado de http://www.fafich.ufmg.br/~psicopol/pdfv2n4/Capitulo%204.pdf.

Souza Filho, E. A., Saltzstein, H. D., & Scardua, A. (2010). Auto-representação e decisão moral. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 44(1), 110-119. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28420640012.

Vutane, J. B. (2013). A problemática de linchamentos públicos em Moçambique - caso específico dos bairros da cidade de Chimoio (Dissertação de mestrado). Faculdade de Direito, Universidade do Porto, Porto, Portugal . Recuperado de https:// sigarra.up.pt/fdup/pt/teses.tese?P_ALUNO_ID=97617&p_processo=16766.

Published

2019-02-24

How to Cite

Alexandre, M. E. S. de, Galvão, L. K. de S., & Scardua, A. (2019). The Social Representation and Moral Judgment of College Students on Lynching. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 35. https://doi.org/10.1590/0102.3772e3554

Issue

Section

Estudos Empíricos