Training Psychologists for the Brazilian Reality: Identifying Social Aspects for the Professional Practice

Authors

  • Raizel Rechtman Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Ana Mercês Bahia Bock Pontifícia Universidade Católica SP

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e3551

Keywords:

Educational psychology, Brazilian reality, Psychologist training

Abstract

The objective of this research was to identify the features indicated by students of the last year of the Psychology course as facilitators of the new ways of acting professionally in major areas of psychology within the Brazilian reality. An online questionnaire with closed-ended and open-ended questions was made available to the students. The answers showed that there is an awareness regarding the need for training focused on social issues, while great importance was attributed to areas in their curriculum that already go in that direction. These results can contribute to the conversation about training in psychology, considering that there is a demand for a more critical education committed to the demands of the Brazilian society.

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Author Biographies

Raizel Rechtman, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestre em Psicologia da Educação na PUC - SP. Graduação em Psicologia na Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública (2012.2). Soteropolitana, reside em São Paulo, interesse na área de Psicologia Social, Escolar e Educacional. Tem experiência em trabalhos voluntários e atuação junto à crianças e adolescentes.

Ana Mercês Bahia Bock, Pontifícia Universidade Católica SP

Psicóloga, possui graduação em Psicologia (1975), mestrado (1991) e doutorado (1997)em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora titular da mesma Universidade, onde ministra aulas no curso de graduação em Psicologia e no curso de Pós-Graduação em Psicologia da Educação. Tem várias publicações como organizadora, autora ou co-autora. Particpa de comissões editoriais de várias revistas na área de Psicologia. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Sócio Histórica, atuando e pesquisando principalmente nos seguintes temas: psicologia, educação, psicologia sócio-histórica, profissão e compromisso social e dimensão subjetiva da desigualdade social. Coordena grupo de pesquisa: A Dimensão Subjetiva da Desigualdade Social: suas diversas expressões. Foi presidente do Conselho Federal de Psicologia por três gestões. Preside o Instituto Silvia Lane -Psicologia e Compromisso Social.

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Published

2019-02-22

How to Cite

Rechtman, R., & Bock, A. M. B. (2019). Training Psychologists for the Brazilian Reality: Identifying Social Aspects for the Professional Practice. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 35. https://doi.org/10.1590/0102.3772e3551

Issue

Section

Estudos Empíricos