Leontiev about Matter and Consciousness: His Critique of Vygotsky in the Soviet context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e35315%20

Keywords:

Activity theory, Leontiev, Vygotsky, CHAT, Soviet Union

Abstract

Closing out a set of six articles, this text presents a descriptive analysis of Leontiev’s career between 1936-7 in the context of the profound changes caused by the Decree against Pedology and subsequent public campaign against the Vygotskian legacy. This paper seeks to outline the meaning of this campaign within the sinister context of the Soviet Great Purge and place Leontiev’s main critical text of Vygotsky in the context of the enforcement of a “pure and genuine” Marxism-Leninism on the sciences. We claim that Leontiev confused the ontological and epistemological problem of the relationship of consciousness to matter, reflecting the Stalinist divisions between them. When Leontiev moved away from Vygotsky’s legacy, he pursued a dualist, objectivist, and mechanistic inflection of Vygotsky’s psychological materialism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisele Toassa, Universidade Federal de Goiás

Psicóloga pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp-2002), Bacharel em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (2000), com Mestrado em Educação (Unesp-2004) e Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2009). É Professora Adjunta da Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Educação, vinculando-se ao recém-criado programa de Mestrado Acadêmico em Psicologia, na linha de pesquisa: Bases Históricas da Psicologia. Sua produção versa principalmente sobre a obra de L.S. Vigotski, além de crítica literária, movimento social em defesa da criança e do adolescente, epistemologia, teoria e método na psicologia histórico-cultural. Seus principais campos de trabalho são: 1) psicologia história, teoria e método; 2) conceitos de consciência, vivência e emoções na obra de Vigotski; 3) psicologia escolar, da educação e do desenvolvimento humano. Realizou estágio pós-doutoral no Program of History and Theory of Psychology, York University, com o auxílio de Thomas Teo.

References

Akhmatova, A. (2009). Antologia poética. Porto Alegre, RS: L&PM.

Bakhurst, D. (2009). Reflections on activity theory.Educational Review,61(2), 197-210. doi: 10.1080/00131910902846916

Bauer, R. A. (1952). The new man in soviet psychology. Boston: Harvard University Press.

Brushlinskii, A. V. (2004). The Activity Approach and Psychology. Journal of Russian and East European Psychology, 42(2), 69-81.

Comitê Central do Partido Comunista da Rússia (PCRb). (2011). Sobre as deturpações pedológicas no sistema dos Narcompros. Decreto de 4 de julho de 1936. In Z. R. Prestes (Ed.), Quando não é a mesma coisa: Análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil: Repercussões no campo educacional (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

Deutscher, I. (1970). Stálin: A história de uma tirania (Vol. 2). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Duarte, N. (1996). A escola de Vigotski e a educação escolar: Algumas hipóteses para uma leitura pedagógica da psicologia histórico-cultural. Psicologia USP, 7(1-2), 17-50. doi: 10.1590/S1678-51771996000100002

Duarte, N. (2001).Vigotski e o" aprender a aprender": Crítica à s apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados.

Fraser, J., & Yasnitsky, A. (2015). Deconstructing Vygotsky’s victimization narrative: A re-examination of the “Stalinist suppression”of Vygotskian theory. History of the Human Sciences, 28(2), 128-153.

Golder, M. (2004). Leontiev e a psicologia histórico-cultural: Um homem em seu tempo. São Paulo: Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Atividade Pedagógica/Xamã.

González-Rey, F. (2007). As categorias de sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: Sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural.Psicologia da Educação, 24, 155-179.

Joravsky, D. (1961). Soviet Marxism and Natural Science: 1917-1932. Abingdon: Routledge.

Joravsky, D. (1989). Russian psychology: A critical history. New Jersey: Blackwell.

Krementsov, N. (1997). Stalinist science. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Krementsov, N. (2011). From ‘Beastly Philosophy’to Medical Genetics: Eugenics in Russia and the Soviet Union.Annals of Science,68(1), 61-92.

Lazarev, V. S. (2004). The crisis of" the activity approach" in psychology and possible ways to overcome it.Journal of Russian and East European Psychology,42(3), 35-58

Leontiev, A. A. (2005). The Life and Creative Path of A.N. Leontiev. Journal of Russian and East European Psychology, 43(3), 8-69. doi: 10.1080/10610405.2005.11059249

Leontiev, A. A., Leontiev, D. A., & Sokolova, E. E. (2005). Primeiros trabalhos de A.N. Leontiev e o caminho para a psicologia da atividade [Rannie raboti A.N. Leontieva i evo put k psikhologii deiatelnosti]. In A. N. Leontiev (Ed.), Stanovlenie psikhologuii deiatelnosti: Rannie raboti (pp. 8-27). Moscou: Smisl.

Leontiev, A. N. (1940). Psique [Psikhika]. In O. Y. Schmidt (Ed.), Bol'shaya sovetskaya entsiklopediya (Vol. 47, pp. 497-501). Moscow: Sovetskaya.entsiklopediya.

Leontiev, A. (1978a). Actividad, consciencia y personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre.

Leontiev, A. N. (1978b). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário.

Leontiev, A. N. (1978c). O desenvolvimento do psiquismo animal. In O desenvolvimento do psiquismo (pp. 19-68). Lisboa: Horizonte Universitário . (Original de 1940)

Leontiev, A. N. (2005a). The fundamental processes of mental life.Journal of Russian and East European Psychology,43(4), 72-75. (Original de 1940)

Leontiev, A. N. (2005b). The genesis of activity.Journal of Russian and East European Psychology,43(4), 58-71. (Original de 1940)

Leontiev, A. N. (2005c). Study of the environment in the pedological works of LS Vygotsky: A critical study.Journal of Russian and East European Psychology, 43(4), 8-28. (Original de 193?)

Leontiev, D. A. (2004). Lista de trabalhos publicados de A. N. Leontiev [Spisok petchatnikh rabot A.N. Leontieva]. Recuperado de http://anleontiev.smysl.ru/sp_publ.htm.

Levins, R., & Lewontin, R. (1985).The dialectical biologist. Harvard University Press.

Martins, J. B. (2013a). Apontamentos sobre a relação Vigotski e Leontiev: A troika, ela existiu? PsyAnima, Dubna Psychological Journal, 1, 71-83.

Martins, J. B. (2013b). Da relação Vigotski e Leontiev - Alguns apontamentos a respeito da história da psicologia soviética.Revista Interamericana de Psicología,47(1), 43-52.

Minkova, E. (2012). Pedology as a complex science devoted to the study of children in russia: The history of its origin and elimination.Psychological Thought, 5(2), 83-98.

Netto, J. P. (1982). Introdução. In J. V. Stálin, Stálin: Política (pp. 9-36). São Paulo: Ática.

Rubinštejn, S. L. (1987). Problems of psychology in the works of Karl Marx. Studies in Soviet Thought, 33(2), 111-130 (Original de 1934) doi: 10.1007/BF01151778

Rudneva, E. I. (2000). Vygotsky´s pedological distortions. Journal of Russian and East European Psychology, 38(6), 75-94 (Original de 1937)

Stalin, J. (1976). Dialectical and historical materialism. In Problems of Leninism(pp. 835-873). Pequim: Foreign Languages Press.

Stetsenko, A. P. (1995). The role of the principle of object-relatedness in the theory of activity.Journal of Russian and East European Psychology,33(6), 54-69.

Toassa, G. (2011) Emoções e vivências em Vigotski. Campinas, SP: Papirus.

Toassa, G. (2015a). Há um Materialismo Vygotskyano? Preocupações ontológicas e epistemológicas para uma psicologia marxista contemporânea (Parte I). Dubna Psychological Journal, 1, 58-68.

Toassa, G. (2015b). Há um Materialismo Vygotskyano? Preocupações ontológicas e epistemológicas para uma psicologia marxista contemporânea (Parte II). Dubna Psychological Journal, 3, 66-80.

Toassa, G. (2016a). “Atrás da consciência, está a vida”: O afastamento teórico Leontiev-Vigotski na dinâmica dos círculos vigotskianos. Educação & Sociedade, 37(135), 445-462. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016144457

Toassa, G. (2016b). Nem tudo que reluz é Marx: Críticas stalinistas a Vigotski no âmbito da ciência soviética. Psicologia USP, 27(3), 553-563. https://doi.org/10.1590/0103-656420140138

Toassa, G. (2017). Criando uma psicologia materialista - Fontes e influência de Espinosa nos trabalhos de Vigotski. In A. A. S. de Oliveira (Ed.), Psicologia sócio-histórica e o contexto de desigualdade psicossocial: teorias, método e pesquisas (pp. 13-26). Maceió, AL: EDUFAL.

Vygotski, L.S. (1991) El significado histórico de la crisis de la psicología. Una investigación metodológica. In Obras escogidas (Vol. 1, pp. 259-407). Madrid: Visor.

Vigotski, L.S. (2010). Quarta aula: A questão do meio na pedologia.Psicologia USP,21(4), 681-701. (Original de 1935)

Vygodskaya, G. L., & Lifanova, T. M. (1999). Through a daughter´s eyes (Cont.). Journal of Russian and East European Psychology, 37(5), 3-27.

Yasnitsky, A., & Ferrari, M. (2008a). From Vygotsky to Vygotskian psychology: Introduction to the history of the Kharkov school.Journal of the History of the Behavioral Sciences,44(2), 119-145. doi: 10.1002/jhbs.20303.

Yasnitsky, A., & Ferrari, M. (2008b). Rethinking the early history of post-Vygotskian psychology: The case of the Kharkov school. History of Psychology,11(2), 101-121. doi: 10.1037/1093-4510.11.2.101

Yasnitsky, A. (2009) Vygotsky Circle during the decade of 1931-1941: Toward an integrative science of mind, brain, and education (Tese de doutorado). University of Toronto, Toronto, Canada.

Yasnitsky, A. (2012). Revisionist revolution in Vygotskian science: Toward Cultural-Historical Gestalt Psychology.Journal of Russian and East European Psychology,50(4), 3-15. doi: 10.2753/RPO1061-0405500400

Zaporozhets, A. V. (1981). Notas [Primetchania]. In A.N. Leontiev. Problemi Razvitia Psikhiki (4 ed. pp. 558-564). Moscou: Editora da Universidade de Moscou.

Zavershneva, E. I. (2010). The Vygotsky family archive: New findings.Journal of Russian and East European Psychology,48(1), 34-60.

Zinchenko, V. P. (2004). The Psychological Theory of Activity: "Remembrances of the Future". Journal of Russian and East European Psychology, 42(2), 30-68.

Published

2020-06-15

How to Cite

Toassa, G. (2020). Leontiev about Matter and Consciousness: His Critique of Vygotsky in the Soviet context. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 35. https://doi.org/10.1590/0102.3772e35315

Issue

Section

Artigos Teóricos