Critical Indicators for Assessing Educational Social Skills in Difficult Interpersonal Situations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e37303%20%20%20

Keywords:

Educational social skills, Social skills training, Elementary school teachers

Abstract

During the teaching-learning process, the classroom is affected by interpersonal conflicts. This requires the teacher to deal with difficult situations for much of the class time. In this context, this study aimed to construct indicators of criticality by associating frequency of occurrence, degree of emotional discomfort and probability of occurrence of educational social skills in the face of interpersonal situations considered difficult to class. 200 teachers from public and private schools attended. The inventory had 19 items. There were seven uncritical situations, eight moderate and four very critical. These results may lead to a discussion of how teachers deal with these situations and how well they are able to exercise their profession with social competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aerts, D. R. G. C., Ottoni, G. T. C. S., Alves, G. G., Palazzo, L. S., & Santos, A. M. P. V. (2014). Fatores Associados ao Início da Vida Sexual Ativa de Escolares em uma Cidade do Sul do Brasil. Aletheia, 45, 87-100. https://doi.org/10.29327/226091

Albuquerque, L. C., & Paracampo, C. C. P. (2010). Análise do Controle por Regras. Psicologia USP, 21(2), 253-273. https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000200004

Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2008). Barreiras à Promoção da Criatividade no Ensino Fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 24(1), 59-65. https://doi.org/10.1590/S0102-37722008000100007

Bray, C. T., & Leonardo, N. S. T. (2011). As Queixas Escolares na Compreensão de Educadoras de Escolas Públicas e Privadas. Psicologia Escolar e Educacional, 15(2), 251-261. https://doi.org/10.1590/S1413-85572011000200007

Caballo, V. E. (1996). O Treinamento em Habilidades Sociais. Em V. E. Caballo (Org.). Manual de Técnicas de Terapia e Modificação do Comportamento (pp. 3-42). Santos Livraria Editora.

Cabral, F. M. S., Carvalho, M. A. V., & Ramos, R. M. (2004). Dificuldades no Relacionamento Professor/Aluno: Um Desafio a Superar. Paidéia (Ribeirão Preto), 14(29), 327-335. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2004000300008

Camargo, S. P. H., & Bosa, C. A. (2009). Competência Social, Inclusão Escolar e Autismo: Revisão Crítica da Literatura. Psicologia & Sociedade, 21(1), 65-74. https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000100008

Capovilla, A. G. S., & Dias, N. M. (2008). Desenvolvimento de Habilidades Atencionais em Estudantes da 1ª à 4ª Sério do Ensino Fundamental e Relação com Rendimento Escolar. Revista Psicopedagogia, 25(78), 198-211.

Carlotto, M. S. (2011). Síndrome de Burnout em Professores: Prevalência e Fatores Associados. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(4), 403-410. https://doi.org/10.1590/S0102-37722011000400003

Cedaro, J. J., Vilas Boas, L. M. S., & Martins, R. M. (2012). Adolescência e Sexualidade: Um Estudo Exploratório em uma Escola de Porto Velho - RO. Psicologia: Ciência e Profissão, 32(2), 320-339. https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000200005

Clareto, S. M., & Silva, A. A. (2016). Quanto de Inusitado Guarda uma Sala de Aula de Matemática? Aprendizagens e Erro. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30(56), 926-938. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a04

Coelho, L. M. C. C., & Maurício, L. V. (2016). Sobre Tempo e Conhecimentos Praticados na Escola de Tempo Integral. Educação & Realidade, 41(4), 1095-1112. https://doi.org/10.1590/2175-623660673

Coêlho, N. L., & Tourinho, E. Z. (2008). O conceito de Ansiedade na Análise do Comportamento. Psicologia: Reflexão e Crítica, 21(2), 171-178. https://doi.org/10.1590/S0102-79722008000200002

Corrêa, C. I. M. (2008). Habilidades Sociais e Educação: Programa de Intervenção para Professores de uma Escola Pública [Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista]. Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102264

Correa, R. F., & Matos, J. C. (2014). O Crescimento da Liberdade como Fim Educacional: A Relação entre o Pensamento Reflexivo e a Liberdade na Obra de John Dewey. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 95(239), 11-30. https://doi.org/10.1590/S2176-66812014000100002

Cury, D. G., Souza, A. A., Silva, S. M. C., & Castro, L. O. (2012). A Indisciplina na Visão de Professores de uma Escola Pública de Minas Gerais. Perspectivas em Psicologia, 16(2), 72-94.

Cunha, V. L. O., Silva, C., Lourencetti, M. D., Padula, N. A. M. R., & Capellini, S. A. (2013). Desempenho de Escolares com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade em Tarefas Metalinguisticas e de Leitura. Revista CEFAC, 15(1), 40-50. https://doi.org/10.1590/S1516-18462012005000003

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001). Psicologia das Relações Interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo Vozes.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2003). No Contexto da Travessia para o Ambiente de Trabalho: Treinamento de Habilidades Sociais com Universitários. Estudos de Psicologia (Natal), 8(3), 413-420. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000300008

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2008). Um Sistema de Categorias de Habilidades Sociais Educativas. Paidéia (Ribeirão Preto), 18(41), 517-530. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008

Dessen, M. A., & Polonia, A. C. (2007). A Família e a Escola como Contextos de Desenvolvimento Humano. Paidéia (Ribeirão Preto), 17(36), 21-32. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2007000100003

Ferreira, A. C., Santos, E. R., & Rosso, A. J. (2016). Representação Social da Indisciplina Escolar. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(1), 199-208. https://dx.doi.org/10.1590/0102-37722016012074199208

Garcia, P. S., Fazio, X., & Panizzon, D. (2011). Formação Inicial de Professores de Ciências na Austrália, Brasil e Canadá: Uma Análise Exploratória. Ciência & Educação (Bauru), 17(1), 1-19. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100001

Gomes, A. S., Pereira, J. W. S., Viveiros, J. O, Mendes, J., Gabriel, M. A. O., Assis, M. R., Carneiro, R. S., Reis, T. P., & Nascimento, V. L. P. (2013). Habilidades Sociais e Estresse: Um Estudo com Professores do Ensino Fundamental de Escolas Públicas. Polêm!ca, 12(4), 719-731. https://doi.org/10.12957/polemica.2013.8640

Gonçalves, M. A. S., Piovesan, O. L., Link, A., Prestes, L. F., & Lisboa, J. G. (2005). Violência na Escola, Práticas Educativas e Formação do Professor. Cadernos de Pesquisa, 35(126), 635-658. https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300006

Gondim, S. M. G., Magalhães, M., & Brantes, C. A. A. (2016). Competências Profissionais: Apresentando um Modelo de Desenvolvimento para Universitários. Em A. B. Soares, L. Mourão, & M. M. P. E. Mota (Eds.), O Estudante Universitário Brasileiro: Características Cognitivas, Habilidades Relacionais e Transição para o Mercado de Trabalho (pp. 279-298). Appris.

Guilhardi, H. J. (2002). Auto-Estima, Autoconfiança e Responsabilidade. Em M. Z. Brandão, F. C. S. Conte, & S. M. B. Mezzaroba (Orgs.). Comportamento Humano: Tudo (ou Quase Tudo) que Você Gostaria de Saber para Viver Melhor (pp. 63-98). ESETec.

Guimarães, V. C. (2012). A Concepção Freudiana da Sexualidade Infantil e as Implicações da Cultura e Educação. Revista Educativa, 15(1), 53-66. http://dx.doi.org/10.18224/educ.v15i1.2441

Jacomini, M. A. (2009). Educar sem reprovar: desafio de uma escola para todos. Educação e Pesquisa, 35(3), 557-572. https://doi.org/10.1590/S1517-97022009000300010

Lei Nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Recuperado de Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm , em 08 de fevereiro, 2017.

Lima, C. A., Soares, A. B., & Souza, M. S. (2019). Treinamento de Habilidades Sociais para Universitários em Situações Consideradas Difíceis no Contexto Acadêmico. Psicologia Clínica, 31(1), 95-121. https://dx.doi.org/10.33208/PC1980-5438v0031n01A05

Magalhães, C. A. O. Jr., & Oliveira, M. P. P. (2005) Formação de professores de ciências para o ensino fundamental. Simpósio Nacional de Ensino de Física, 16. SBF.

Marola, C. A. G., Sanches, C. S. M., & Cardoso, L. M. (2011). Formação de conceitos em sexualidade na adolescência e suas influências. Psicologia da Educação, (33), 95-118.

Martins, T. E. M., Carvalho Neto, M. B., & Mayer, P. C. M. (2013). B. F. Skinner e o Uso do Controle Aversivo: Um Estudo Conceitual. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 15(2), 5-17.

McFall, R. M. (1982). A Review and Reformulation of the Concept of Social Skills. Behavioral Assessment, 4, 1-33. https://doi.org/10.1007/BF01321377

Mourão, L., & Esteves, V. V. (2013). Ensino Fundamental: Das Competências para Ensinar às Competências para Aprender. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(80), 497-512.

Muniz, F. (2012). Sexualidade e Desenvolvimento Humano. UCAM

Oliveira, S. M. S. S., & Sisto, F. F. (2002). Estudo para uma Escala de Ansiedade Escolar para Crianças. Psicologia Escolar e Educacional, 6(1), 57-66. https://doi.org/10.1590/S1413-85572002000100007

Osti, A., & Brenelli, R. P. (2013). Sentimentos de Quem Fracassa na Escola: Análise das Representações de Alunos com Dificuldades de Aprendizagem. Psico-USF, 18(3), 417-426. https://doi.org/10.1590/S1413-82712013000300008

Pastura, G. M. C., Mattos, P., & Araújo, A. P. Q. Campos A. (2005). Desempenho Escolar e Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), 32(6), 324-329. https://doi.org/10.1590/S0101-60832005000600003

Perrenoud, P. (1999). Construir as Competências desde a Escola Artmed Editora.

Perrenoud, P. (2000). Dez Novas Competências para Ensinar Artmed Editora.

Perrenoud, P., Thurler, M. G., Macedo, L., Machado, N. J., & Allessandrini, C. D. (2002). As Competências para Ensinar no Século XXI. A Formação dos Professores e o Desafio da Avaliação Artmed Editora.

Reis, M. G. F, & Camargo, D. M. P. (2008). Práticas Escolares e Desempenho Acadêmico de Alunos com TDAH. Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 89-100. https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000100007

Rosso, A. J., & Camargo, B. V. (2013). As Representações Sociais do Desgaste no Trabalho a Partir dos Simbolismos Associados à Docência. ETD - Educação Temática Digital, 15(1), 179-200. https://doi.org/10.20396/etd.v15i1.1301

Santos, E. R., & Rosso, A. J. (2012). A Indisciplina Escolar nas Representações Sociais de Professores Paranaenses. Psicologia da Educação, (34), 127-157.

Silva, S. P., Santos, C. P., & Oliveira Filho, P. (2015). Os Significados do TDAH em Discursos de Docentes dos Anos Iniciais. Pro-Posições, 26(2), 205-221. https://doi.org/10.1590/0103-7307201507708

Skinner, B. F. (1998). Ciência e Comportamento Humano Martins Fontes.

Soares, A. B., & Mello, T. V. S. (2009). Habilidades Sociais entre Professores e Não Professores. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 5(2), 15-27. Disponível por https://doi.org/10.5935/1808-5687.20090012

Soares, A. B., Monteiro, M. C., Souza, M. S. de, Maia, F. A., Medeiros, H. C. P., & Barros, R. de S. N. (2019). Situações Interpessoais Difíceis: Relações entre Habilidades Sociais e Coping na Adaptação Acadêmica. Psicologia: Ciência e Profissão, 39, e183912. https://doi.org/10.1590/1982-3703003183912

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using Multivariate Statistics Pearson Education Inc.

Tanaka, P. J. (2008). Atenção: Reflexão sobre Tipologias, Desenvolvimento e Seus Estados Patológicos sob o Olhar Psicopedagógico. Construção psicopedagógica, 16(13), 62-76.

Wagner, M. F., Dalbosco, S. N. P., Wahl, S. D. Z., & Cecconello, W. W. (2019). Treinamento em Habilidades Sociais: Resultados de uma Intervenção Grupal no Ensino Superior. Aletheia, 52(2), 215-225. https://doi.org/10.29327/226091

Zuin, A. A. S. (2003). Sobre a Atualidade dos Tabus com Relação aos Professores. Educação & Sociedade, 24(83), 417-427. https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000200005

Published

2021-10-08

How to Cite

Soares, A. B., Rodrigues, P. V. S., & Mourão, L. (2021). Critical Indicators for Assessing Educational Social Skills in Difficult Interpersonal Situations. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 37. https://doi.org/10.1590/0102.3772e37303

Issue

Section

Estudos Empíricos

Most read articles by the same author(s)