Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults

Authors

  • Leonardo Rodrigues Sampaio Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF
  • Maria Aline Rodrigues Moura Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF
  • Pâmela Rocha Bagano Guimarães Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF
  • Laila Barbosa Santana Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF.
  • Cleonice Pereira dos Santos Camino Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Keywords:

Empathy, Development, Role-taking

Abstract

The main aim of the present study was to evaluate whether different kinds of empathic feelings varied according to age range. Children’s, adolescents’ and adults’, empathic answers to TV news were compared using a semi-structured interview procedure. Results suggest that age had a significant influence on frequency and intensity of empathic feelings. More specifically, it was observed a higher frequency of more complex empathic feelings such as pride, injustice and compassion among adults and adolescents than children, reinforcing the assumption that socio-cognitive development plays a fundamental role in empathic experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, S. A. (2012). A relação entre capacidades empáticas, depressão e ansiedade em jovens. Dissertação de Mestrado não publicada, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Anastassiou-Hadjicharalambous, X., & Warden, D. (2007). Convergence between physiological, facial and verbal self-report measures of affective empathy in children. Infant and Child Development, 16, 237”“254.

Bardin, L. (2009). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Batson, C. D. (2009). These Things Called Empathy: Eight related but distinct phenomena. In J. Decety & W. Ickes (Eds.), The Social Neuroscience of Empathy (pp. 3-16). Cambridge: MIT Press.

Batson, C. D, Lishner, D. A., Carpenter, A., Dulin, L., Harjusola-Webb, S., Stocks, E. L., Sampat, B. (2003). “…As you would have them do unto you”: Imagining yourself in the other’s place stimulate moral action? Personality and Social Psychology Bulletin, 29(9), 1190-1201.

Cecconello, A. M., & Koller, S. H. (2000). Competência social e empatia: um estudo sobre resiliência com crianças em situação de pobreza. Estudos de Psicologia (Natal), 5(1), 71-93.

Damasio, A. R. (2007). O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1996)

Davis, M. H. (1983). Measuring individual differences in empathy: evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 113-136.

Eisenberg, N. (2000). Emotion, regulation and moral development. Annual Review of Psychology, 51, 665-697.

Escrivá, V. M., Garcia, P. S., & Navarro, M. D. F. (2002). Procesos cognitivos y emocionales predictores de la conducta prosocial y agresiva: La empatía como factor modulador. Psicothema, 14(2), 227-232.

Escrivá, V. M., Navarro, M. D. F., & Garcia, P. S. (2004). La medida de la empatía: análisis del Interpersonal Reactivity Index. Psicothema, 16(2), 255-60.

Galvão, L. K. S., Camino, C. P. S., Gouveia, V. V., & Formiga, N. (2010). Proposta de uma medida de empatia focada em grupos: validade fatorial e consistência interna. Psico (PUCRS. Impresso), 41(3), 339-405.

Garaigordobil, M., & Galdeano, P. G. (2006). Empatía en niños de 10 a 12 años. Psicothema, 18(2), 180-186.

Hoffman, M. L. (1991). Empathy, social cognition and moral action. In W. M. Kurtines, & J. L. Gewirtz (Eds.), Handbook of moral behavior and development (pp. 65-87). New Jersey: LEA.

Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development: implications for caring and justice. New York: Cambridge University Press.

Howe, A., Cate, I. M. P., Brown, A., & Hadwin, J. (2008). Empathy in preschool children: the development of the Southampton Test of Empathy for Preschoolers (STEP). Psychological Assessment, 20(3), 305-309.

Hume, D. (2000). Tratado da Natureza Humana: uma tentativa de introduzir o método experimental de raciocínio nos assuntos morais (D. Danowski, Trad.) São Paulo: Editora UNESP (Trabalho original publicado em 1739)

Lennon, R. & Eisenberg, N. (1987). Gender and age differences in empathy and sympathy. In N. Eisenberg, & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 195-217). Cambridge University Press: New York.

León-Rodríguez, D. & Sierra-Mejía, H. (2008). Desarrollo de la comprensión de las consecuencias de las emociones. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 35-45.

Mesquita, N. A. S., & Soares, M. H. F. B. (2008). Visões de ciência em desenhos animados: uma alternativa para o debate sobre a construção do conhecimento científico em sala de aula. Ciência e Educação [online], 14 (3), 417-429.

Moreno, J. E. & Fernández, C. (2011). Empatía y flexibilidad yoica, su relación con la agresividad y la prosocialidad. Límite: Revista de Filosofía y Psicología, 6(23), 41-55.

Piaget, J. (1976). Equilibração das estruturas cognitivas ”“ problema central do desenvolvimento. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

Rameson, L. T., Morelli, S. A., & Lieberman, M.D. (2011). The neural correlates of empathy: experience, automaticity, and prosocial behavior. Journal of Cognitive Neuroscience, 24(1), 235”“245.

Rieffe, C., Ketelaar, L., & Wiefferink, C. H. (2010). Assessing empathy in young children: construction and validation of an empathy questionnaire (EmQue). Personality and Individual Differences, 49(5), 362-367.

Roberts, W., & Strayer, J. (1996). Empathy, emotional expressiveness and prosocial behavior. Child Development, 67, 449-470.

Sanmartín, M. G, Carbonell, A. E., & Baños, C. P. (2011). Relaciones entre empatía, conducta prosocial, agresividad, autoeficácia y responsabilidad personal y social de los escolares. Psicothema, 23(1), 13-19.

Sampaio, L. R., Monte, F. C., Camino, C., & Roazzi, A. (2008). Justiça distributiva e empatia em adolescentes do nordeste brasileiro. Psicologia: Reflexão e Crítica, 21(2), 275-282.

Selman, R. L. (1976). Social-cognitive understanding. A guide to educational and clinical practice. In T. Lickona (Ed.), Moral development and behavior: theory, research and social issues (pp.299-316). New York: Holt, Rinehart & Winston.

Selman, R. L., & Byrne, D. F. (1974). A structural analysis of levels of role-taking in middle childhood. Child Development, 45, 805-803.

Wispé, L. (1987). History of the concept of empathy. In N. Eisenberg, & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp.17-37). New York: Cambridge University Press.

Published

2014-01-08

How to Cite

Sampaio, L. R., Moura, M. A. R., Guimarães, P. R. B., Santana, L. B., & Camino, C. P. dos S. (2014). Empathic Feelings in Children, Adolescents and Adults. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 29(4), 393–401. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18150

Most read articles by the same author(s)