Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition

Authors

  • Jussara Fatima Pascualon-Araujo Universidade Federal de São Carlos
  • Patrícia Waltz Schelini Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Metacognition of children, Assessment, Psychometrics

Abstract

Thoughts and knowledge that individuals have about their own cognitive processes define the term metacognition.
The aim of this work was to continue the validation process of Metacognition Scale (EMETA) analyzing evidence based on
the structure and consistency internal and a comparison between the means to investigate the influences of variables such as
gender, school type and age of participants. The results found with 196 participants between 9 and 12 years old indicate the
presence of a single factor called Metacognition and the possibility to reduction for 40 items. There was no significant difference
influenced by the three variables. Despite the favorable results to the accumulation of evidence of validity, other parameters
must still be evaluated on future researches.

Downloads

References

Boruchovitch, E. (1999). Estratégias de aprendizagem e desempenho
escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia:
Reflexão e Crítica, 12(2), 361-376.
Boruchovitch, E., Santos, A. A. A., Costa, E. R., Neves, E. R. C.,
Cruvinel, M., Primi, R., & Guimarães, S. E. R. (2006). A
construção de uma escala de estratégias de aprendizagem para
alunos do ensino fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica,
22(3), 297-304.
Boruchovitch, E., Schelini, P. W., & Santos, A. A. A. (2010).
A metacognição: conceituação e medidas. In A. A. A. dos
Santos, F. F. Sisto, E. Boruchovitch & E. Nascimento (Eds.),
Perspectivas em avaliação psicológica (pp. 123-143). São
Paulo: Casa do Psicólogo.
Cartwriht-Hatton, S., & Wells, A. (1997). Beliefs about worry and
intrusions: the meta-cognitions questionnaire and its correlates.
Journal of Anxiety Disorders, 11(3), 279-296.
Cavanaugh, J. C., & Perlmutter, M. (1982). Metamemory: a critical
examination. Child Development, 53, 11-28.
Chahon, M. (2006). Metacognição e resolução de problemas
aritméticos verbais: teoria e implicações pedagógicas. Revista
do Departamento de Psicologia ”“ UFF, 2, 163-176.
Conselho Federal de Psicologia - CFP. (2003). Resolução no.
002/2003. Recuperado de http://www.pol.org.br.
Dunlosky, J., & Metcalf, J. (2009). Metacognition. Thousands Oak,
CA: SAGE.
Fachel, J. M. G., & Camey, S. (2000). Avaliação psicométrica: a
qualidade das medidas e o entendimento dos dados. In J. A.
Cunha (Ed.), Psicodiagnóstico V (pp. 158-170). Porto Alegre:
Artes Médicas.
Flavell, J. H., Friedrichs, A. G., & Hoyt, J. D. (1970). Developmental
changes in memorization processes. Cognitive Psychology,
1, 324-340.
Flavell, J. H., & Wellman, H. M. (1975). Metamemory. Washington,
DC: National Science Foundation.
Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In
L. B. Resnik (Ed.), The Nature of Intelligence (pp. 231-236).
Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Flavel, J. H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring:
A new area of cognitive- developmental inquiry. American
Psychologist, 34(10), 906-911.
Flavel, J. H. (1987). Speculations about the nature and development
of metacognition. In F. Weinert & R. Kluwe (Eds.),
Metacognition, Motivation and Understanding (pp. 21-29).
Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Flavell, J. H., Miller, P. H., & Miller, S. A. (1999). Desenvolvimento
Cognitivo (3 ed.). Porto Alegre: Artmed.
Guay, F., Boggiano, A. K., & Vallerand, R. J. (2001). Autonomy
support, intrinsic motivation and perceived competence:
Conceptual and empirical linkages. Personality and Social
Psychology Bulletin, 27, 643-650.
Joly, M. C. R. A. (2006). Escala de estratégias de leitura para a
etapa inicial do ensino fundamental. Estudos em Psicologia -
Campinas, 23(3), 271-278.
Joly, M. C. R. A., Cantalice, L. M., & Vendramini, C. M. M. (2004).
Evidências de validade de uma escala de estratégias de leitura
para universitários. Interação em Psicologia, 8(2), 261-270.
Joly, M. C. R. A., Santos, L. M., & Marini, J. A. S. (2006). Uso
de estratégias metacognitivas de leitura por alunos do ensino
médio. Paidéia, 16(34), 205-212.
Jou, G. I., & Sperb, T. M. (2006). A metacognição como estratégia
reguladora da aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica,
19(2), 177-185.
Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York:
Routlege.
Metcalf, J. (2009). Metacognitive judgments and control of study.
Current Directions in Psychological Science, 18(3), 159-163.
Mokhtari, K., & Reichard, C. A. (2002). Assessing students’
metacognitive awareness of reading strategies. Journal of
Educational Psychology, 94(2), 249-259.
Moraitou, D., & Efklides, A. (2009). The blank in the mind
questionnaire (BIMQ). European Journal of Psychological
Assessment, 25(2), 115-122.
Murphy, K. R., & Davidshofer, C. O. (1998). Psychological
testing: Principles and applications. Upper Saddle River:
Prentice-Hall.
Nelson, T., & Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical
framework and new findings. The Psychology of Learning and
Motivation, 26, 125-173.
Nelson, T., & Narens, L. (1996). Why investigate metacognition? In
J. Metclafe & A. P. Shimamura (Eds.), Metacognition, Knowing
about Knowing (pp. 1-27). Cambridge, MA: MIT Press.
Neves, D. A. B. (2007). Leitura e metacognição: Uma experiência
em sala de aula. Encontros Bibli: Revista Eletrônica
de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 24, 1-9.
Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/
download/1518.../405
Oliveira, K. L., Boruchovitch, E., & Santos, A. A. A. (2010). EAVAPEF
”“ Escala de avaliação das estratégias de aprendizagem
para o ensino fundamental. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Panaoura, A., & Philippou. G. (2005). The measurement of young
pupils’ metacognitive ability in mathematics: The case of selfrepresentation
and self evaluation. CERME 4. Retrieved from
http://cerme4.crm.es/Pa ... /panaoura.philippou.pdf
Pascualon-Araujo, J. F, & Schelini, P. W. (2013). Escala de
Avaliação da Metacognição Infantil: evidências de validade
e análise semântica. Avaliação Psicológica, 12(2), 147-156.
Pasquali, L. (2003). Psicometria - Teoria dos testes na Psicologia
e na Educação (2ª ed.), Petrópolis: Editora Vozes.
Ribeiro, C. (2003). Metacognição: um apoio ao processo de
aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(1), 109-116.
Vadhan, V., & Stander, P. (1994). Metacognitive ability and
test performance among college students. The Journal of
Psychology, 128(3), 307-309.
Veenman, M. V. J., Van Hout-Wolters, B. H. A. M., & Afflerbach,
P. (2006). Metacognition and learning: conceptual and
methodological considerations. Metacognition and learning,
1, 3-14.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. The Developmental of
Higher Psychological Processes. Cambridge MA: Harvard
University Press
Wells, A., & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short form of the
metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30.
Behaviour Research and Therapy, 42, 385-396.

Published

2015-11-16

How to Cite

Pascualon-Araujo, J. F., & Schelini, P. W. (2015). Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 31(2), 163–171. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104