Validity and Reliability of the Leiter International Performance Scale ”“ Revised for children of 6 to 8 years
Keywords:
Intelligence, Psychometrics, Leiter-R, ChildhoodAbstract
This study verified psychometric parameters of the Leiter-R, a nonverbal intelligence scale. The scale was
administered to 213 children between 6 and 8 years. Exploratory factor analysis and confirmatory indexes showed adequacy for
a two factor structure according to the original version. Moderate and high correlations between test-retest measures indicated
the stability of the test scores. The values of Kuder-Richardson and Spearman-Brown coefficients varied between subtests
according to the age of the children. In all age groups the highest values were observed for the subtests Sequential Order and
Repeated Patterns. Significant increase in scores occurred only from 6 to 7 and 8 years. Evidence of convergent validity was
obtained between the Leiter-R with the WISC-III and the Raven Colored Progressive Matrices.
Downloads
References
American Educational Research Association, American
Psychological Association, & National Council on
Measurement in Education. (2014). Standards for Educational
and Psychological Testing. Washington: American Educational
Research Association.
Anastasi, A., & Urbina, S. (2000). Testagem Psicológica. Porto
Alegre: Artmed.
Anastasi, A. (1977). Testes Psicológicos. São Paulo: EPU.
Angelini, A. L., Alves, I. C.B., Custódio, E. M., Duarte, W. F., &
Duarte, J. L. (1999). Matrizes Progressivas Coloridas. São
Paulo: CETEPP.
Antonio, D. A. M., Mecca, T. P., & Macedo, E. C. (2012). O uso
do teste não-verbal Leiter-R na avaliação de inteligência em
distúrbios do desenvolvimento. Cadernos de Pós-graduação
em Distúrbios do Desenvolvimento, 12(2), 9-15.
Bandeira, D. R., Alves, I. C. B., Giacomel, A. E., & Lorenzatto, L.
(2004). Matrizes Progressivas Coloridas de Raven ”“ Escala
Especial: Normas para Porto Alegre. Psicologia em Estudo,
(3), 479-486.
Carroll, J. B. (1993). Human Cognitive Abilities: A Survey of Factor
Analytic Studies. New York: Cambridge University Press.
Cathers-Schiffman, T. A., & Thompson, M. L. (2007). Assessment
of English- and Spanish-speaking Students with the WISCIII
and Leiter-R. Journal of Psychoeducational Assessment,
(1), 41-52.
Conselho Federal de Psicologia. (2003). Resolução 002 de 24 de
março de 2003. Disponível em: http://www.pol.org.br/pol/cms/
pol/legislacao/resolucao/resolucao_2003_002.html.
Figueiredo, V. L. (2002). Escala Wechsler de Inteligência para
Crianças (3ª ed.). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Geary, D. C. (2007). An evolutionary perspective on learning
disability in mathematics. Developmental Neuropsychology,
(1), 471-519.
Hale, J. B., Fiorello, C. A., Dumont, R., Willis, J. O., Rackley, C., &
Elliott, C. (2008). Differential Ability Scales”“Second Edition
(neuro) psychological predictors of math performance for
typical children and children with math disabilities. Psychology
in the Schools, 45(9), 838-858.
Hooper, V. S., & Bell, S. M. (2006). Concurrent validity of the
Universal Nonverbal Intelligence Test and Leiter International
Performance Scale-Revised. Psychology in the Schools, 43(2),
-148.
Mecca, T. P. (2010). Tradução, adaptação, fidedignidade
e evidências de validade da Bateria de Visualização e
Raciocínio da Leiter International Performance Scale Revised
(Unpublished master´s thesis). Programa de Pós-graduação em
Distúrbios do Desenvolvimento, Universidade Presbiteriana
Mackenzie, São Paulo.
Mecca, T. P., Antonio, D. A. M., Seabra, A. G., & Macedo, E. C. D.
(2014). Parâmetros psicométricos da Escala Internacional de
Inteligência Leiter-R para Crianças Pré-Escolares. Avaliação
Psicológica, 13(1), 125-132.
Roid, G. H., & Miller, L. J. (1997). Leiter International Performance
Scale-Revised. Wood Dale, IL: Stoelting.
Simões, M. M. R. (2000). Investigações no âmbito da Aferição
Nacional do Teste das Matrizes Progressivas Coloridas de
Raven (M. P. C.R). Lisboa: fundação Calouste Gulbenkian /
Fundação para a Ciência e a Tecnologia.
Sisto, F. F., Noronha, A. P., & Santos, A. A. A. (2006). TONI-3:
Forma A. São Paulo: Vetor Editora.
Urbina, S. (2007). Fundamentos da testagem psicológica. Porto
Alegre: Artmed.
Urbina, S. (2014). Essentials of psychological testing (2ª ed.). John
New York: Wiley & Sons.
Watkins, M. W. (2006). Determining parallel analysis criteria.
Journal of Modern Applied Statistical Methods, 5(2), 344-346.