Early identification of attention and reading disorders in the classroom

Authors

  • Olga Valéria Andrade Colégio Criativo Unesp- Marília
  • Paulo Estêvão Andrade Colégio Criativo Unesp - Marília
  • Simone Aparecida Capellini Unesp- Marília

Keywords:

Dyslexia, Learning disorders, Education

Abstract

In this his study the accuracy was investigated of collective pedagogical activities, based on phonological judgments by matching figures and figures to spoken words, to identify students at risk for reading and/or attention disorders. Forty-five second graders (mean age of 7 years, 29 males) were divided into two groups, a control group, without reading difficulties (n=32), and an at-risk group, with reading difficulties (n=13). The low-achievement on these collective activities, defined by scores more than 1.65 SD below the mean of the control group, presented good sensitivity (true positives) and specificity (true negatives) in the early identification of at risk students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, P. M., & Wickerhauser, H. (1991). O critério ABA/ABIPEME: Em busca de uma atualização. São Paulo: LPM/Burke e Marplan.
Alves, L. M., Mousinho, R., & Capellini, S. (2011). Dislexia. Novos temas, novas perspectivas. Rio de Janeiro: Wak Editora.
Alves, L. M., & Ribeiro, M. M. (2011). Desempenho em memória de trabalho em escolares com e sem queixas de alterações de aprendizagem. Tecer, 4, 54-65.
Alves L. M., Siqueira, C. M., Lodi, D. F., & Araújo, M. C. M. F. (2011). Introdução à dislexia do desenvolvimento. In L. M. Alves, R. Mousinho & S. A. Capellini (Eds.), Dislexia. Novos temas, novas perspectivas (pp. 21-40). Rio de Janeiro: Wak Editora.
American Psychiatric Association. (2002). DSM-IV-TR: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (4a ed.). Porto Alegre: Artmed.
Andrade, O. V. C. A., Prado, P. S. T., & Capellini, S. A. (2011). Desenvolvimento de ferramentas pedagógicas para identificação de escolares de risco para a dislexia. Revista Psicopedagogia, 28(85), 14-28.
Barth, A. E., Stuebing K. K., Anthony, J. L., Denton, C. A., Mathes, P. G., Fletcher, J. M., & Francis, D. J. (2008). Agreement among response to intervention criteria for identifying responder status. Learning and Individual Differences, 18, 296-307.
Benczik, E. B. P. (2000). Manual da escala de transtorno de déficit de atenção/ hiperatividade: versão para professores. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.
Bicalho, L. G. R., & Alves, L. M. (2010). A nomeação seriada rápida em escolares com e sem queixas de problemas de aprendizagem em escola pública e particular. Revista do Centro de Especialização em Fonoaudiologia Clínica, 12, 608-616.
Capellini, S. A., & Conrado, T. L. B. C. (2009). Desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem de ensino particular em habilidade fonológica, nomeação rápida, leitura e escrita. Revista do Centro de Especialização em Fonoaudiologia Clínica, 11, 183-193.
Capellini, S. A., Sampaio, M. N., Matsuzawa, M. T., Oliveira, A. M., Fadini, C. C., & Martins, M. A. (2009). Protocolo de identificação precoce dos problemas de leitura: Estudo preliminar com escolares de 1º ano escolar. Revista Psicopedagogia, 26(80), 367-375.
Capellini, S. A., & Smythe, I. (2008). Protocolo de avaliação de habilidades cognitivo-linguísticas: Livro do profissional e do professor. Marília: Fundepe.
Capellini, S. A., Tonelotto, J. M. F., & Ciasca, S. M. (2004). Medidas de desempenho escolar: avaliação formal e opinião de professores. Estudos em Psicologia, 21, 79-90.
Castellanos, F. X., Sonuga-Barke, E. J., Milham, M. P., & Tannock, R. (2006). Characterizing cognition in ADHD: Beyond executive dysfunction. Trends in Cogntive Sciences, 10(3), 117-123.
Catts, H. W., Fey, M. E., Zhang, X., & Tomblin, J. B. (2001). Estimating the risk of future reading difficulties in kindergarten children: A research-based model and its clinical implementation. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 32, 38-50.
Ciasca, S. M. (2004). Distúrbios de aprendizagem: proposta de avaliação interdisciplinar. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Demo P. (2007). Escola pública e escola particular: Semelhanças de dois imbróglios educacionais. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 15(55), 181-206.
Dombrowski, S. C., Kamphaus, R. W., & Reynolds, C. R. (2004). After the demise of the discrepancy: Proposed approach to learning disabilities classification. Professional Psychology: Research and Practice, 35(4), 364-372.
Fletcher, J. M., Stuebing, K. K., Barth, A. E., Denton, C. A., Cirino, P. T, Francis, D. J., & Vaughn, S. (2011). Cognitive correlates of inadequate response to reading intervention. School Psychology Review, 40, 3-22.
Fletcher, J., & Vaughn, S. (2009). Response to intervention: Preventing and remediating academic difficulties. Child Development Perspectives, 3, 30-37.
Fuchs, D., & Fuchs, L. S. (2006). Introduction to response to intervention: What, why, and how valid is it? Reading Research Quarterly, 41, 93-99.
Hinshaw, S. P. (1992). Academic underachievement, attention deficits, and aggression comorbidity and implications for intervention. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60, 893-903.
Luckesi, C. C. (2005). Avaliação da aprendizagem na escola: Reelaborando conceitos e criando a prática (2ª ed.). Salvador: Malabares Comunicações e Eventos.
Martinussen, R., & Tannock, R. (2006). Working memory impairments in children with attention-deficit hyperactivity disorder with and without comorbid language learning disorders. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 28, 1073-94.
Navas, A. L. (2011). Por que prevenir é melhor que remediar quando se trata de dificuldades de aprendizagem. In L. M. Alves, R. Mousinho & S. A. Capellini (Eds.), Dislexia: novos temas, novas perspectivas (pp. 41-53). Rio de Janeiro: Wak Editora.
Ramus, F., Rosen, S., Dakin, S. C., Day, B. L., Castellote, J. M., White, S., & Frith, U. (2003). Theories of developmental dyslexia: Insights from a multiple case study of dyslexic adults. Brain, 126, 841-65.
Refundini, D. C., Martins, M. A., & Capellini S. A. (2010). Treinamento da correspondência grafema-fonema em escolares de risco para a dislexia. Revista Psicopedagogia, 27 (83), 191-201.
Reynolds, C. R., & Shaywitz, S. E. (2009). Response to Intervention: Ready or not? Or, from wait-to-fail to watch-them-fail. School Pschology Quaterly, 24, 130-145.
Shanahan, M. A., Pennington, B. F., Yerys, B. E., Scott, A., Boada, R., Willcutt, E. G., . . . DeFries, J. C. (2006). Processing speed deficits in attention deficit/hyperactivity disorder and reading disability. Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 585-602.
Shaywitz, S. E., Morris, R., & Shaywitz, B. A. (2008). The education of dyslexic children from childhood to young adulthood. Annual Review of Psychology, 59, 451-475.
Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2008). Paying attention to reading: The neurobiology of reading and dyslexia. Development and Psychopathology, 20, 1329-1349.
Silva, P. A., & Santos, F. H. (2011). Discalculia do desenvolvimento: Avaliação da representação numérica pela ZAREKI-R. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(2), 169-177.
Siqueira, C. M., Gurgel-Giannetti, J., Araújo, M. C. F. M., Lodi, D. F., Alves, J. F. M., Avelar, K., & Alves, L. M. (2011). Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade e transtornos de aprendizagem. In L. M. Alves, R. Mousinho, & S. A. Capellini (Eds.), Dislexia: Novos temas, novas perspectivas (pp. 283-301). Rio de Janeiro: Wak Editora.
Vellutino, F. R., Fletcher, J. M., Snowling, M. J., & Scanlon, D. M. (2004). Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal of Child Psychiatry and Psychology and Allied Disciplines, 45, 2-40.
Vellutino, F. R., Scanlon, D. M., Zhang, H., & Schatschneider, C. (2008). Using response to kindergarten and first grade intervention to identify children at-risk for long-term reading difficulties. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 21, 437-480.
Willcutt, E. G., Betjemann, R. S., McGrath, L. M., Chhabildas, N. A., Olson, R. K., DeFries, J. C., & Pennington, B. (2010). Etiology and neuropsychology of comorbidity between RD and ADHD: the case for multiple-deficit models. Cortex, 46, 1345-1361.
Wolf, M., & Bowers, P. G. (1999). The double-deficit hypothesis for the developmental dyslexias. Journal of Educational Psychology, 91, 415-438.

Published

2013-07-04

How to Cite

Andrade, O. V., Andrade, P. E., & Capellini, S. A. (2013). Early identification of attention and reading disorders in the classroom. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 29(2), 167–176. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17604

Most read articles by the same author(s)