Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction

Authors

  • Juliana Neves Santos Universidade de Brasília
  • Elaine Rabelo Neiva Universidade de Brasília
  • Eleuni Antônio Andrade-Melo Funiversa

Keywords:

Organizational climate, Perception of chance, Customer satisfaction

Abstract

This study examines the relationships between organizational climate, perceptions of change and customer satisfaction in 170 units of a public service organization with operations throughout Brazil. Primary and secondary data were aggregated at the unit level using the technique of structural equation modeling. Models were tested with mediational and direct relationship between the variables. The results indicate that the perception of change mediates the relationship between organizational climate and customer satisfaction, the organizational climate has a direct relationship to customer satisfaction and employees perceive changes related to the organizational climate management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbad, G., & Torres, C. V. (2002). Regressão múltipla stepwise e hierárquica em psicologia organizacional: aplicações, problemas e soluções. Estudos em Psicologia, 7, 19-29.
Bateson, J. E. G, & Hoffman, K. D. (2001). Marketing de Serviços (L. Simonini, Trad.) São Paulo: Bookman.
Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246.
Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with Amos: Basic concepts, applications and programming. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Davidson, M. C. G. (2003). Does organizational climate add to service quality in hotels? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15(4/5), 206-213.
De Sordi, J. O. (2005). Gestão por processos: uma abordagem da moderna administração. São Paulo: Saraiva.
Dietz, J., Pugh, S. D., & Wiley, J. W. (2004). Service climate effects on customer attitudes: An examination of boundary conditions. Academy of Management Journal, 47, 81-92.
Domingos, S. G. (2009). Influência dos Fatores de Capacidade Organizacional na Percepção de Mudanças. Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília, Brasília.
Dunegan, K., Tierney, P., & Duchon, D. (1992). Perceptions of an innovate climate: examining the role of divisional affiliation, work group interaction, and leader/subordinate exchange. IEE Transaction of Engineering management, 39(3), 227-236.
Hair, J. F.; Anderson, R. E.; Tatham, R. L., & Black, W. C. (2005). Análise Multivariada de Dados (A. S. Sant’Anna & A. C. Neto, Trad.). Porto Alegre: Bookman.
James, L. (1982). Aggregation bias in estimates of perceptual agreement. Journal of Applied Psychology, 76, 214-224.
Johnson, J. (1996). Linking employee perceptions of service climate to customer satisfaction. Personnel Psychology, 49, 831-851.
Karlof, B. (1999). Conceitos básicos de administração: um guia conciso (S. D. Schiros, Trad.). Rio de Janeiro: Rocco.
Kline, R. B. (1998). Principles and practices of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
Koys, D., & DeCotiis, T. (1991). Inductive measures of psychological climate. Human Relations, 44(3), 265-285.
Kozlowski, S., & Doherty, M. (1989). Integration of climate and leadership: examination of a neglected issue. Journal of Applied Psychology, 74(4), 546-553.
Lindell, M. K., & Brandt, C. J. (2000). Climate Quality and Climate Consensus as Mediators of the Relationship Between Organizational Antecedents and Outcomes. Journal of Applied Psychology, 85(3), 331-348.
Marchetti, R. & Prado, P. H. M. (2001). Um tour pelas medidas de satisfação do consumidor. Revista de Administração de Empresas, 41(4), 56-67.
Martins, M. C. F., Oliveira, B., Silva, C. F., Pereira, K. C., & Sousa, M. R. (2004). Construção e validação de uma escala de medida de clima organizacional. Psicologia: Organizações e Trabalho, 4(1), 37-60.
Mauro, T. G. S (2008). Mudança Organizacional Radical e Institucionalismo: Teste Empírico de Modelo para Transformação Organizacional. Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília, Brasília.
Melo, E. A. A. (2009). Gestão do Clima Organizacional. In J. P. Barros Neto (Ed.), Administração de Organizações Completas: liderando e simplificando a gestão para criar valor e maximizar resultados (pp. 176-205). Rio de Janeiro: Qualitymark,.
Miles, J. & Shevlin, M. (2001). Applying regression and correlation: a guide for students and researchers. London: Sage Publications.
Neiva, E. R. (2004). Percepção de mudança individual e organizacional: o papel das atitudes e das características organizacionais. Tese de doutorado, Universidade de Brasília, Brasília.
Neves, J. B. S. (2008, julho). Clima Organizacional: uma revisão do construto. Trabalho apresentado no III Congresso Brasileiro de Psicologia Organizacional e do Trabalho, Florianópolis, Santa Catarina.
Pasquali, L. (2003). Psicometria. Teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes.
Puente-Palacios, K. E. (2002). Abordagens teóricas e dimensões empíricas do conceito de clima organizacional. Revista de Administração, 37(3), 96-104.
Puente-Palacios, K. E. & Freitas, I. A. (2006). Clima organizacional: uma análise de sua definição e de seus componentes. Revista Organizações e Sociedade, 13(38), 45-57.
Salanova, M., Agut, S. & Peiró, J. M. (2005). Linking Organizational Resources and Work Engagement to Employee Performance and Customer Loyalty: The Mediation of Service Climate. Journal of Applied Psychology, 90(6), 1217-1227.
Schneider, B., Ehrhart, M. G., Mayer, D. M, Saltz, J. L., Niles-Jolly, K (2005). Understanding organization-customer links in service settings. Academy of Management Journal, 48(6), 1017-1032.
Schneider, B. (1973). The Perception of Organizational Climate: The customer’s view. Journal of Applied Psychology, 57(3), 248-256.
Schneider, B., White, S. S., & Paul, M. C. (1998). Linking service climate and customer perceptions of service quality: test of a causal model. Journal of Applied Psychology, 83, 462-469.
Schneider, B., & White, S. S. (2004). Service quality: Research perspectives. Thousand Oaks: Sage.
Schulte, M., Shmulyian, S., Ostroff, C., & Kinicki, A. (2009). Organizational Climate Configurations: Relationships to Collective Attitudes, Customer Satisfaction, and Financial Performance. Journal of Applied Psychology, 94(3), 618”“634.
Vieira, V. A. (2009). Moderação, mediação, moderadora-mediadora e efeitos indiretos em modelagem de equações estruturais: uma aplicação no modelo de desconfirmação de expectativas. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, 44(1), 17-33.

Published

2013-04-22

How to Cite

Santos, J. N., Neiva, E. R., & Andrade-Melo, E. A. (2013). Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 29(1), 31–39. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587