Development of Role-Playing Game for Prevention and Treatment of Drug Dependence in Adolescence

Authors

  • Renata Brasil Araujo Hospital Psiquiátrico São Pedro
  • Maira Maria de Alencar Oliveira Hospital Psiquiatrico São Pedro
  • Jeferson Cemi Hospital Psiquiatrico São Pedro

Keywords:

Therapeutic game, Coping skills, Adolescence, Drugs

Abstract

The aim of this study is to present the development of the Role-Playing Game (RPG) Challenges by a qualitative study that adopted the following strategies: focus groups, direct observation and questionnaires. Adolescents of both sexes participated; four hospitalized for chemical dependency and four high school students. The instruments were: RPG Challenges, structured interviews and visual-analogies scales. After the development phase the game was used in a pilot study, was adjusted, and was evaluated by judges and the final version was tested. The results indicate that the RPG Challenges is useful in the treatment and prevention of drug dependence in adolescence through the training of skills dealing with problem situations and changing the belief that drug use is a strategy for conflict resolution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, R. B. (2009a). RPG Desafios: Treinamento de habilidades para prevenção e tratamento do uso de drogas na adolescência. São Paulo: Editora Vetor.
Araujo, R. B. (2009b). RPG Desafios ”“ Ilustrador. Retirado em 21/07/2010, de http//www.rpgdesafios.com.br
Araujo, R. B., Oliveira, M. S., Pedroso, R. S., Miguel A. C., & Castro M. G. T. (2008). Craving e dependência química: conceito, avaliação e tratamento. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 57(1), 57-63.
Beck, A. T., Wright, F. D., Newman, C. F., & Liese, B. S. (1993). Cognitive Therapy of substance abuse. New York: Guilford Press.
CAMACHO, L. M. Y. (2004). A invisibilidade da juventude na vida escolar. Perspectiva, 22(2), 325-343.
Carlini, E. A., Galduróz, J. C., Noto, A. R., Carlini, C. M., Oliveira, L. G., Nappo, S. A., Moura, Y. G., & Sanchez, Z. V. D. M. (2005). II Levantamento domiciliar sobre o uso de drogas psicotrópicas no Brasil: estudo envolvendo as 108 maiores cidades do país. São Paulo: CEBRID-UNIFESP.
Carlini, E. A., Galduróz, J. C. F., Noto, A. R., & Napo, S. A. (2002). I Levantamento domiciliar sobre o uso de drogas psicotrópicas: estudo envolvendo as 107 maiores cidades do país. São Paulo: CEBRID.
Kaminer, Y., Burleson, J. A., & Goldberger, R. (2002). Cognitive behavioral coping skills and psychoeducation therapies for adolescent substance abuse. The Journal of Nervous and Mental Disease, 190, 737-745.
Krueger, R. A. (1996). Focus Groups: A practical guide for applied research. London: Sage Publications.
Marlatt, A., & Gordon, J. (1993). Prevenção de Recaída - Estratégias de manutenção no tratamento de comportamentos adictivos. Porto Alegre: Artes Médicas.
Monti, P. M., Kadden, R. M., Rohsenow, D. J., Cooney, N. L., & Abrams, D. B. (2005). Tratando a dependência de álcool ”“ Um guia de treinamento das habilidades de enfrentamento. 2. Ed. São Paulo: Roca.
Monti, P. M., & Rohsenow, D. J. (1999). Coping-skills training and cue-exposure therapy in the treatment of alcoholism. Alcohol Research & Health, 23(2), 107-115.
Organização Mundial da Saúde (1993). Classificação de transtornos mentais e de comportamento da CID-10: Descrições clínicas e diretrizes diagnósticas. Porto Alegre: Artes Médicas.
Pedroso, R. S., Oliveira, M. S., Araujo, R. B., Castro, M. G. T., & Melo, W. V. (2006). Expectativas de resultados frente ao uso de álcool, maconha e tabaco. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 28, 198-206.
Pereira, C. S. (2003). Ser e parecer “Patricinha”: Família, amigos e identidade na adolescência. Revista da Faced, 7, 163-185.
Rebello, S., Monteiro, S., & Vargas, E. (2001). A visão de escolares sobre drogas no uso de um jogo educativo. Interface- Comunicação, Saúde, Educação, 5(8), 75-88.
Soldera, M., Dalgalarrondo, P., Filho, H. R. C., & Silva, C. A. M. (2004). Uso de drogas psicotrópicas por estudantes: prevalência e fatores sociais associados. Revista de Saúde Pública, 38(2), 277-283.
Rangé, B. P., & Marlatt, G. A. (2008). Terapia cognitivo-comportamental de transtornos de abuso de álcool e drogas. Revista Brasileira de Psiquiatria, 30, supl. II, 88-95.
Silva, C. J., & Serra, A. M. (2004). Terapias cognitiva e cognitivo-comportamental em dependência química. Revista Brasileira de Psiquiatria, 26, supl.1, 33-39.
Timm, M. I. (2009). RPG Desafios: treino de habilidades para prevenção e tratamento do uso de drogas na adolescência. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 31(1), 83-84.
Williams, A. V., Meyer, E., & Pechansky, F. (2007). Desenvolvimento de um jogo terapêutico para prevenção da recaída e motivação para mudança em jovens usuários de drogas. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 23(4), 407-414.

Published

2011-09-22

How to Cite

Araujo, R. B., Oliveira, M. M. de A., & Cemi, J. (2011). Development of Role-Playing Game for Prevention and Treatment of Drug Dependence in Adolescence. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 27(3), 347–356. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17542