Cognitive, Linguistic, Behavioral and Academic Indicators of Preterm and Full Term Born Preschool Children
Keywords:
Prematurity, Cognitive performance, Development risk factorsAbstract
This study compared the development of 5 years old premature and low weight born children, with full term born children of the same age. The following indicators were evaluated: academic (IAR), behavioral (CBCL-1½-5 years), language (LAVE-expressive, TVIP-receptive) and cognitive (Columbia, Raven-MPC and CATM). The sample consisted of 34 children: 17 premature and low weight born children (<37 weeks’ gestation), and 17 full-term born children who weighed ≥2.500g as newborns. The premature children showed a lower performance on academic, expressive language, behavioral and cognitive areas (Columbia and CATM: cognitive operations and facilitating behaviors). The study confirmed other studies indicating that premature children can present more problems in the course of their development than full term born children.
Downloads
References
Angelini, A. L., Alves, I. C. B., Custódio, E. M., Duarte, W. F., & Duarte, J. L. M. (1999). Manual Matrizes Progressivas Coloridas de Raven: Escala especial. São Paulo: Centro Editor de Testes e Pesquisas em Psicologia.
Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa ”“ ABEP (2008). Critério de Classificação Econômica Brasil. Retirado em 03/10/2008, de http://www.abep.org/?usaritem= arquivos&iditem=23.
Bhutta, A. T., Cleves, M. A., Casey, P. H., Cradocl, M. M., & Anand, K. J. S. (2002). Cognitive and behavioral outcomes of school-aged children who were born preterm: A meta-analysis. Journal of the American Medical Association, 288, 728”“737.
Bohnert, K. M., & Breslau, N. (2008). Stability of psychiatric outcomes of low birth weight: A longitudinal investigation. Archives of General Psychiatry, 65(9), 1080-1086.
Bordin, M. B. M., Linhares, M. B. M., & Jorge, S. M. (2001). Aspectos cognitivos e comportamentais na média meninice de crianças nascidas pré-termo e com muito baixo peso. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 17, 49-57.
Bordin, I. A. S., Mari, J. J., & Caiero, M F. (1995). Validação da versão brasileira do Child Behavior Checklist (CBCL): Inventário de comportamentos da infância e adolescência: Dados preliminares. Revista ABP APPAL, 17(2), 55-66.
Burgmeister, B. B., Blum, L. H., & Lorge, I. (2001). Escala de Maturidade Mental Columbia: Manual para aplicação e interpretação (I. C. B. Alves & J. L. M. Duarte, Trad., padronização brasileira). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Capovilla, F. C., & Capovilla, A. G. S. (1997). Desenvolvimento lingüístico na criança dos dois aos seis anos: Tradução e estandardização do Peabody Picture Vocabulary Test de Dunn & Dunn, e da Language Development Survey de Rescorla. Ciência Cognitiva: Teoria Pesquisa e Aplicação, 1(1), 353-380.
Carretoni Filho, H., & Prebianchi, H. B. (1994). Exame clínico psicológico (Anamnese). Campinas: Editorial Psy.
Enumo, S. R. F (2005). Avaliação Assistida para crianças com necessidades educativas especiais: um recurso auxiliar na inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, 11(3), 335-354.
Fagundes, A. J. F. M. (1982). Descrição, definição e registro do comportamento. São Paulo: Edicon.
Feldman, R. (2007). Maternal versus child risk and the development of parent-child and family relationships in five high-risk populations. Development and Psychopathology, 19, 293”“312.
Gauy, F. V., & Guimarães, S. S. (2006). Triagem em saúde mental infantil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22, 5-16.
Haywood, H. C., & Lidz, C. S. (2007). Dynamic assessment in practice: Clinical and educational applications. New York. Cambridge University Press.
Klebanov, P., & Brooks-Gunn, J. (2006). Cumulative, human capital, and psychological risk in the context of early intervention: Links with IQ at ages 3, 5, and 8. Annals of New York Academy of Sciences,1094, 63-82.
Leite, S. A. (1984). Instrumento de avaliação de repertório básico para a alfabetização (IAR). São Paulo: Edicon.
Linhares, M. B. M., Carvalho, A. E. V., Correia, L. L., Gaspardo, C. M., & Padovani, F. H. P. (2006). Psicologia pediátrica e neonatologia de alto risco: Promoção precoce do desenvolvimento de bebês prematuros. In M. A. Crepaldi, M. B. M. Linhares & G. B. Perosa (Eds.), Temas em Psicologia Pediátrica (pp. 39-74). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Linhares, M. B. M., Chimello, J. T., Bordin, M. B. M., Carvalho A. V. E., & Martinez, F. E. (2005). Desenvolvimento psicológico na fase escolar de crianças nascidas pré-termo em comparação a crianças nascidas a termo. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(1), 119-127.
Linhares, M. B. M., Escolano, A. C. M., & Enumo, S. R. F. (2006). Avaliação cognitiva assistida: Fundamentos teórico-conceituais e contribuições. In M. B. M. Linhares, A. C. M. Escolano & S. R. F. Enumo (Eds.), Avaliação assistida: Fundamentos, Procedimentos e aplicabilidade (pp. 16-32). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Linhares, M. B. M., Santa Maria, M. R., & Escolano, A. C. (2006). Indicadores de desempenho cognitivo na resolução dos problemas de busca-Tipos de perguntas e de soluções. In M. B. M. Linhares, A. C. M. Escolano & S. R. F. Enumo (Eds.), Avaliação assistida: Fundamentos, Procedimentos e aplicabilidade (pp. 16-32). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Luthar, S. S., Sawyer, J. A., & Brown, P. (2006). Conceptual issues in studies of resilience: Past, present, and future research. Annals of New York Academy of Sciences, 1094, 105-115.
Martins, I. M. B; Linhares, M. B. M., & Martinez, F. E (2005). Indicadores de desenvolvimento na fase pré-escolar de crianças nascidas pré-termo. Psicologia em Estudo, 10(2), 235-243.
Méio, M. D. B. B., Lopes, C. S., Morsch, D. S., Monteiro, A. P. G., Rocha, S. B., Borges, R. A., & Reis, A. B. (2004). Desenvolvimento cognitivo de crianças prematuras de muito baixo peso na idade pré-escolar. Jornal de Pediatria, 80, 495-502.
Olson, S. L., Sameroff, A. J., Lukenheimer, E. S., & Kerr, D. C. (2009). Self-regulatory processes in development of disruptive behavior problems: The preschool-to-school transition. In S. L. Olson & A. J. Samerof (Eds.), Byopsychosocial regulatory process in the development of childhood behavioral problems (pp. 144-185). New York: Cambridge University Press.
Pedromônico, M. R. M. (2006). A relevância da avaliação psicológica na clínica pediátrica. In M. A. Crepaldi, M. B. M. Linhares & G. B. Perosa (Eds..), Temas em Psicologia Pediátrica (pp. 83-107). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Pereira, M. R., & Funayama, C. A. R. (2004). Avaliação de alguns aspectos da aquisição e desenvolvimento da linguagem de crianças nascidas pré-termo. Arquivos de Neuropsiquiatria. 62(3-A), 641-648.
Pestana, M., & Gageiro, J. (2003). Análise dos dados para Ciências Sociais: A complementaridade do SPSS. Lisboa: Edições Silaba.
Rugolo, L. M. S. S. (2005). Crescimento e desenvolvimento a longo prazo do prematuro extremo. Jornal de Pediatria, 81(1), 101-110.
Santa Maria, M. R., & Linhares, M. B. M. (1999). Avaliação cognitiva assistida de crianças com indicações de dificuldade de aprendizagem escolar e deficiência mental leve. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(2), 395-417.
Turrini, F. A., Enumo, S. R. F., Ferrão, E. S., & Monteiro, R. N. (2010). Comportamentos afetivo-motivacionais durante prova assistida diferenciam pré-escolares nascidos prematuros e com baixo peso dos nascidos a termo. Psicologia: Teoria e Prática, 12(2), 158-172.
Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/ Plenum Publishers.
Tzuriel, D., & Klein, P. S. (1990). The Children’s Analogical Thinking Modifiability Test: Instruction manual. Ramat-Gan: School of Education Bar Ilan University.